معادله قمار و شرط‌بندی در ایران؛ پدرخوانده و شاخ‌های مجازی

مدیران سایت‌های شرط‌بندی در کشورهای همسایه از دور دستی بر آتش نظارت سایت‌ها دارند و پول‌های حاصل را صرف زندگی اعیانی خود کرده‌اند

بیشتر مبلغان سایت‌های قمار نیز شاخ‌های فضای مجازی، برخی خوانندگان و حتی بازیکنان ورزشی هستند - Social Media

قمار و شرط‌بندی در سال‌های اخیر، به واسطه سایت‌هایی در فضای مجازی و به ‌موازات بحران‌های اقتصادی در ایران، بازار بسیار گرمی دارد.

تعداد زیادی از شهروندان ایرانی نیز در تنگنای معیشتی، جذب این بازار و کسب‌وکار ویرانگر آن شده‌اند. بیشتر مبلغان سایت‌های قمار نیز شاخ‌های فضای مجازی، برخی خوانندگان و حتی بازیکنان ورزشی هستند.

پدرخوانده شرط‌‌‌‌‌بندی و قمار مجازی در ایران

پدرخوانده شرط‌بندی ایران به مونتیگو مشهور است. مونتیگو پسر سعد‌الله! فرزند میلیارد مشهور ایرانی که خودش هم چندان اسم‌ورسم تمیزی ندارد. یک سر تجارت او مشکوک به قمار است و سر دیگرش می‌گویند راه به قاچاق انسان بازکرده است.

مهدی رستم‌پور، روزنامه‌نگار ورزشی از سعدالله امیرشقاقی به عنوان «سناریونویس تمامی کلک‌های اینستاگرامی» نام می‌برد؛ از جمله دعوای تتلو و سناریو درگیری وحید خزائی با داوود غفاری (هزینه) تا جذب پدر آرات (کودک ورزشکار) و درگیری پیام صادقیان با تتلو.

بیراه نیست که این پدر و پسر را پدرخوانده سایت‌های شرط‌بندی ایرانی لقب داده‌اند که کارشان فروش «پنل» شرط‌بندی یا اجاره آن است. برخی محل زندگی مونتیگو را ترکیه و برخی اسپانیا عنوان می‌کنند.

فرشید مونتیگو یا فرشید امیرشقاقی، تنها یکی از مدیران و صاحبان سایت‌های شرط‌بندی ساکن خارج از کشور است، ولی شهرتش بیشتر از سایرین است؛ چراکه به نظر می‌رسد مجال ورود بسیاری از چهره‌های محبوب و سرشناس به تجارت سایت‌های شرط‌بندی از طریق او صورت گرفته، وی اولین موسس سایت‌های شرط‌بندی ایرانی است.

بر اساس اطلاعات غیررسمی بیش از صدها هزار کاربر از طریق درگاه‌های ایجاد شده این فرد در سال‌های اخیر، جذب سایت‌های شرط‌بندی شده‌اند.

پایگاه خبری مشرق در گزارشی عنوان کرده مونتیگو و پدرش، نقش مهمی در حمایت مالی و مطرح کردن «شاخ»‌های اینستاگرام ایفا می‌کنند.

مونتیگو پسر سعد‌الله!

فرشید امیرشقاقی متولد ۱۲ فروردین ۱۳۷۴ در تهران است. بنا بر اطلاعات موجود او برای تحصیل سال‌هایی از عمرش را در کشور کانادا سپری کرده است. گفته می‌شود وی در حال حاضر ساکن ترکیه است. تخصص او در زمینه کامپیوتر و برنامه‌نویسی است.

فرشید در ساخت سامانه پرداخت درون‌شبکه‌ای به نام «پارسی گرام» فعال بوده است. او طراح و برنامه‌نویس بازی رایانه‌ای مشهور «انفجار» است که بعدا در بسیاری از سایت‌های شرط‌بندی مورد استفاده قرار گرفته است. او را «اعجوبه کامپیوتر و برنامه‌نویسی» می‌دانند. فرشید از سن پانزده تا هجده سالگی توانست یک پلتفرم تبادل آنلاین و همچنین یک سایت حمل‌ونقل تجارت در بین داروخانه‌ها راه‌اندازی کند. او همچنین در سال ۱۳۹۰ روش پرداختی «کلیکی» را در اغلب شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد.

او ضمن ورود به عرصه موسیقی با برخی از چهره‌های شناخته‌شده آشنا شد و در زمینه تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی با آنها به فعالیت پرداخت. از جمله این خوانندگان می‌توان به نام‌هایی چون گروه زد بازی، سهراب ‌ام‌جی، گروه وانتوز، علیرضا جی‌جی، سیجل، بهزاد لیتو و نسیم اشاره کرد.

فرشید مونتیگو اولین اجرای زنده خود را در کلاب بسیار مجلل ماسکورید در شهر استانبول به همراه گروه زد بازی با آهنگ اسکال شروع کرد. ساشا سبحانی و دنیا جهانبخت، معروف به «شاخ‌های اینستاگرامی» و حسین تهی، سپهر خلسه، پویان مختاری و علیشمس تعدادی از چهره‌هایی هستند که با او همکاری دارند.

محل سکونت اغلب آنهایی که «شاخ‌» اینستاگرامی لقب داده می‌شوند و فعالان حوزه شرط‌بندی که با فرشید امیرشقاقی در ارتباط هستند از جمله پویان مختاری، ساشا سبحانی، داوود غفاری (هزینه) و وحید خزائی بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده هتل‌های مجلل در ترکیه است.

مونتیگو در شروع کار خود یک سایت به نام «بت‌بال ۹۰» راه‌اندازی کرد که به آن عنوان «سایت مادر» شرط‌بندی‌های مونتیگو را داده‌اند.

سایت «بت‌بال ۹۰» و همچنین سایت «حضرات» که پویان مختاری مدیریت آن را بر عهده دارد از مشهورترین سایت‌های مونتیگو هستند.

بسیاری از سایت‌های دیگری که فرشید امیرشقاقی در زمینه شرط‌بندی طراحی کرده و سایت‌هایی که مدیریت آنها را بر عهده دارد زیرمجموعه «بت‌بال ۹۰» فعالیت دارند. این سایت‌ها نقش مهمی در حمایت مالی و مطرح‌کردن شاخ‌های اینستاگرام و مجازی ایفاء کرده‌اند.

استرداد مدیران سایت‌های شرط‌‌بندی به ایران

مردم در ایران قمار می‌کنند، ولی مدیران سایت‌های قمار و شرط‌بندی در کشورهای همسایه از دور دستی بر آتش مدیریت و نظارت سایت‌ها دارند و پول‌های حاصل را صرف درست‌کردن زندگی اعیانی برای خود کرده‌اند.

بهشت فعالیت آنها کشورهای همسایه، به ‌خصوص ترکیه و ارمنستان است. حکومت ایران در سال‌های گذشته بارها از بازداشت ادمین سایت‌های قمار و شرط‌بندی خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی‌ماه گذشته رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا اعلام کرد که ۱۰ فرد مشهور و محبوب یا ورزشکار ایرانی که به تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی اقدام کرده بودند، بازداشت شدند. دو نفر از این متهمان به کشور بازگردانده شدند ولی نامی از آنها برده نشد.

تازه‌ترین نامی که از میان گردانندگان سایت‌های مجازی به عنوان بازداشتی معرفی شده، میلاد حاتمی است. او به‌ عنوان یکی از گردانندگان اصلی سایت‌های شرط‌بندی مجموعه فرشید امیرشقاقی شناخته می‌شد.

میلاد حاتمی اسفندماه گذشته از طریق دولت ترکیه در مرز بازرگان به پلیس ایران تحویل داده شد. حاتمی به ‌عنوان پناه‌جو در کشور ترکیه زندگی می‌کرد.

او کمی قبل از دستگیری و انتقال به ایران ویدیویی در اینستاگرام منتشر کرد که در آن داخل خودروی پلیس استانبول در حال بازی با آژیر خودرو دیده می‌شود. پلیس ترکیه، همان زمان او را بازداشت کرد.

همسر میلاد، سحر حاتمی، نیز در تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی و قمار در کنار او حضور فعالی داشت.

این زوج توانسته بودند حدود سه میلیون دنبال‌کننده در فضای اینستاگرام جذب کنند و این برگ برنده این دو نفر تا پیش از دستگیری میلاد بود.

میلاد حاتمی با انتشار تصاویر دختران جوان که ادعا می‌کرد مربی بدنسازی آنها بوده، دنبال‌کننده‌های بسیاری جذب کرد. او از همان آغاز لقب «آقای مربی» را برای خود انتخاب کرد. حاتمی هم مانند دیگر فعالان این حوزه با نمایش زندگی لوکس خود در خارج از ایران موفق به کسب دنبال‌کننده در اینستاگرام و جذب آنها در سایت‌های شرط‌بندی شد.

فعالیت‌ آسان مالکان قمارخانه‌های مجازی ایرانی

سایت‌های شرط‌بندی و قمار در ایران با استفاده از درگاه‌های بانک‌ها تراکنش‌های خود را به ‌راحتی انجام می‌دهند. فعالیت‌های آنها به دو گونه است: یا از طریق «اجاره» حساب‌های بانکی اشخاص دیگر کار می‌کنند و بعد از دریافت پول‌های کاربران خود در فرصت‌زمان بسیار کوتاهی مبالغ را به ‌حساب‌های «امن» در خارج از کشور منتقل می‌کنند.

یا برخی از این سایت‌ها به اسم فعالیت اقتصادی، اقدام به تاسیس فروشگاه اینترنتی کرده و از طریق آن درخواست ایجاد درگاه پرداخت آنلاین می‌کنند. سپس فروشگاه خود را غیرفعال‌ کرده، «آی‌پی» درگاه الکترونیک بانکی خود را برای مبادلات مالی سایت‌های شرط‌بندی استفاده می‌کنند.

کاربران سایت‌های شرط‌بندی پول را به حساب‌های اعلام‌شده در داخل ایران واریز کرده و این حساب‌ها بعد از دریافت پول از چندین کاربر در مدت‌زمان کوتاهی مسدود می‌شوند.

اما این‌که چگونه سایت‌های شرط‌بندی به راحتی می‌توانند در داخل نظام بانکی ایران پول رد‌و‌بدل کنند سوالی است که پاسخ آن به ‌درستی روشن نیست.

بر اساس قوانین کشور «قمار» به هر نحوی «جرم» تلقی شده و مطابق قانون باید با همه افرادی که به‌نحوی در شکل‌گیری و ایجاد شرایط قمار دخیل هستند برخورد قضایی صورت گیرد. اما فعالیت‌های بانکی سایت‌های شرط‌بندی بدون هیچ نظارتی در داخل ایران انجام می‌شود.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی و بر اساس گمانه‌زنی‌ها گردش مالی سایت‌های شرط‌بندی در ایران بالاتر از یک میلیارد تومان در ماه است. البته باتوجه به اینکه این فعالیت‌ها زیرزمینی محسوب می‌شود،‌ اطلاعات شفاف و رسمی درباره گردش مالی آن ارایه نمی‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران در دی‌ماه ۱۳۹۹ از ارسال اطلاعات ۷۰ هزار کاربر فعال ایرانی در سایت‌های شرط‌بندی به قوه قضائیه خبر داد. به گفته معاون بانک مرکزی، این افراد از راه «سامانه هوشمند کشف جرایم مالی شبکه پرداخت» شناسایی شده بودند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، نیز در سال ۱۳۹۹ در توییتی با اشاره به فعالیت آزادانه سایت‌های شرط‌بندی، گفته بود: «من به ‌زودی پشت‌پرده اینها را افشا می‌کنم. زمانش که برسد می‌گویم. دارم تحلیل می‌کنم. یک اتفاق واقعا شومی است. نقل‌و‌انتقال مالی شرط‌بندی در حال حاضر در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود. بحث زیاد است اما باید به ‌موقع درباره‌اش صحبت کرد.»

پدرخوانده در امنیت کامل

در میان نام‌ گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی ایرانی، تنها اسمی که به عنوان پدرخوانده مطرح شده فرشید امیرشقاقی است.

هرچند حکومت جمهوری اسلامی ایران به روشنی به نقش او در ایجاد و رشد سایت‌های شرط‌بندی واقف است، ولی تاکنون تلاشی برای دستگیری‌ او نکرده یا نمی‌خواهد به کار ببندد.

از سویی رسانه‌هایی مانند خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند افرادی مانند میلاد حاتمی را به عنوان چهره اصلی گرداننده سایت‌های شرط‌بندی در ایران مطرح کنند ولی حقیقت این است امثال او فقط یکی از عوامل خرده‌پای مونتیگو هستند.

طراح اصلی و مبتکر نخستین سایت‌های شرط‌بندی در ایران در سایه مانده است و کسی هم در دستگاه پلیس و قضایی حکومت جمهوری اسلامی ظاهرا میلی به صحبت درباره او ندارد.

حال می‌توان پرسید در این شرایط و با وجود امکانات گسترده بانکی و دسترسی آسان در ایران برای بهره‌برداری سایت‌های شرط‌بندی، اساسا مبارزه با این موضوع جز نمایشی بی‌اثر است؟

همچنین نمی‌توان این احتمال را هم نادیده گرفت که تبادل آسان پول‌های سایت‌های شرط‌بندی در ایران ممکن است ارتباطی با نهادهای قدرت و منافع ایشان در این کشور داشته باشد.