دومین مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه آغاز به کار کرد

در این نشست تعامل جهان با افغانستان نیز مورد بحث قرار می‌گیرد

مراسم افتتاحیه رسمی با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه عصر روز جمعه به وقت ترکیه برگزار شد- Mustafa Kamaci / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

دومین مجمع دیپلماسی آنتالیا با حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای جهان در سالن (نست بلک) آغاز به کار کرد. این نشست سه روزه بر جنگ اوکراین و مسائل مربوط به افغانستان متمرکز است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، نشست آنتالیا قبل از ظهر جمعه با برگزاری سه میزگرد «عدالت، اصلاحات و نهادهای مقتدر»، «بازگشت به دوره عادی پس از همه‌گیری، امرار معاش و بومی‌سازی» و «برقراری پل ارتباطی بین تفاوت‌ها» هم‌زمان آغاز شده است. مراسم افتتاحیه رسمی با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور عصر روز جمعه به وقت ترکیه برگزار شد.

سه میزگرد دیگر با عناوین «هزینه جنگ و صلح»، «رهبری در یک عصر ناپایدار» و «مسیرهای منطقه‌ای و جهانی منتهی به دیپلماسی، صلح و رفاه» از مهم‌ترین رویدادهای روز جمعه این اجلاس خواهند بود. این دوره از نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا با شعار «طراحی مجدد دیپلماسی» با حضور سران، مقام‌های ارشد، صاحب‌نظران و بازرگانان کشورهای مختلف به منظور بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود. افغانستان نیز محور بحث این نشست خواهد بود. امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی طالبان نیز برای سخنرانی در این نشست به ترکیه سفر کرده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در صفحه توییترش نوشت که متقی در این نشست در مورد وضعیت افغانستان سخنرانی خواهد کرد و در یک بحث مربوط به افغانستان نیز شرکت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود در حاشیه این نشست متقی با تعدادی از مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای منطقه و جهان نیز گفت‌وگو می‌کند. توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان از اعضای دیگر این نشست است. آقای وست در صفحه توییتر خود نوشت در مجمع دیپلماسی آنتالیا حضور خواهم یافت. موضوع تعامل جهان با افغانستان در این نشست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در چارچوب این همایش بالغ بر ۳۰ میزگرد درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه‌های سیاسی، مبارزه با نژادپرستی، عدالت، برقرار صلح جهانی و بهداشت جهانی برگزار خواهد شد. علاوه بر وزیران خارجه کشورهای منطقه، تعدادی از سران ناتو و اتحادیه اروپا از جمله ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و ماریا بوریچ، دبیرکل اتحادیه اروپا، ناچو سانچز، گزارشگر ویژه پارلمان اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، میگل آنگل، نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد و جیمز سوان، فرستاده ویژه این سازمان در امور سومالی شرکت کرده‌اند.

با اینکه تمرکز اساسی در این نشست در مورد جنگ اوکراین و اوضاع جهان در بحبوحه این جنگ است، اما وضعیت افغانستان نیز با عنوان دغدغه امروز منطقه و جهان در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود سران ناتو و اتحادیه اروپا در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و نیاز این کشور به کمک‌های جهانی نیز صحبت کنند و همچنین عملکرد افغانستان در‌خصوص حقوق بشر، مبارزه با گروه‌های تروریستی و تضمین‌های لازم برای جلوگیری از تبدیل نشدن دوباره این کشور به‌ پایگاه تروریسم مورد بررسی قرار بگیرد. در نشستی که برای افغانستان در نظر گرفته شده است، با حضور امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در مورد این مسائل صحبت خواهد شد.

طالبان در تلاش‌ است که کشورهای منطقه و جامعه جهانی دولت این گروه را به رسمیت بشناسند. کشورهای غربی می‌گویند منتظر عملکرد طالبان در خصوص اجرای حقوق بشری به‌خصوص حقوق زنان‌اند و تاکنون این گروه نتوانسته است جامعه جهانی را برای به رسمیت شناخته شدن قانع کند. درحالی که طالبان می‌گوید که بیشتر پیش‌شرط‌های جامعه جهانی را عملی کرده ‌است.