شوک تورمی بی‌سابقه در روسیه

بانک‌های روسیه محدودیت فروش ارز خارجی اعمال کرده‌اند

 سقوط ۴۰ درصدی روبل در سال جاری، وضعیت مالی خانوارها را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد- AFP

پس از آنکه به دلیل تجاوز به اوکراین، تحریم‌های بین‌المللی باعث سقوط روبل شد و تجارت را مختل کرد، روسیه به سمت یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های تورم خود در این قرن پیش می‌رود.

به گزارش بلومبرگ، در اولین هفته از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین، قیمت خودروهای تولید روسیه بیش از ۱۷ درصد و قیمت تلویزیون هم ۱۵ درصد افزایش یافت. همچنین، برخی داروها و سبزیجات در هفت روز منتهی به چهارم مارس ۵ تا ۷ درصد گران شدند.

 به‌طور کلی، بر اساس گزارش سرویس آمار فدرال در روز چهارشنبه، تورم در این دوره به ۲٫۲ درصد رسید که بیشترین افزایش تورم هفتگی از سال ۲۰۰۸ و بیش از دو برابر رکورد قبلی است.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، رشد قیمت‌ها تا چهار مارس به‌صورت سالانه ۱۰٫۴ درصد بوده است.

این نوسان اقتصادی، یکی از جدی‌ترین عوارضی است که تاکنون جنگ به اقتصاد روسیه وارد کرده است. برای کشوری که ارتباطش با دنیای خارج قطع شده است، خطر کمبود، دولت را وادار کرده است تا صادرات مجدد کالاهای درمانی خارجی را به‌طور موقت ممنوع کند. به‌جز این مورد، تجارت برخی کالاها و مواد خام نیز در روسیه محدود شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سقوط ۴۰ درصدی روبل در سال جاری، وضعیت مالی خانوارها را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد و تهدیدی برای بحران در هزینه‌های زندگی است که یادآور وضعیت وخیم اقتصادی در دهه ۱۹۹۰ است.

در ادامه کاهش ارزش روبل، گزارش‌هایی مبنی بر احتکار برخی کالاها منتشر شد، در این شرایط خرده‌فروشان در روزهای اخیر، محدودیت خرید مواد غذایی را آغاز کرده‌اند.

تعداد زیادی از شرکت‌های بین‌المللی در واکنش به تهاجم به اوکراین، روسیه را ترک کرده‌اند که بر ترس از کمبود کالا افزوده است. تلاش‌های بانک روسیه برای جلوگیری از سقوط روبل با افزایش نرخ بهره به ۲۰ درصد و اعلام محدودیت‌های شدید در خرید ارز خارجی تاکنون نتوانسته‌اند تا حدی جلوی این سقوط را بگیرد.

 اما واقعیت این است که افزایش تورم در حال حاضر در خیابان‌های شهرهای روسیه رخ می‌دهد.

 ابو قوش، مالک یک کافه در نزدیکی محله تاریخی آربات مسکو، در اینستاگرام گفت که شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت برخی از مواد اولیه بوده است.

مالک یک کافی‌شاپ دیگر در منطقه مرفه‌نشین مسکو گفت که اکنون مجبور است هر جمعه قیمت‌ها را به دلیل نوسانات نرخ ارز تغییر دهد. او در پستی در اینستاگرام اعلام کرد: «ما هر هفته قهوه را با نرخ ارز روز می‌خریم، بنابراین قیمت‌های ما متغیر خواهد بود.»

بیشتر از اقتصاد