طالبان نگهبانان مغازه‌های کابل را به ‌زور اخراج کردند

نگهبانان مغازه‌ها می‌گویند اگر به اعتراضشان توجه نشود، خودشان را آتش می‌زنند

سه تن از نگهبانان معترض - عکس از ایندیپندنت فارسی

شماری از نگهبانان مغازه‌ها در شهر کابل می‌گویند طالبان به زور اسلحه، آنان را که سال‌ها است شغلشان این است، اخراج کرده و افراد مورد نظر خود را به‌جای آنان به کار گمارده‌اند.

رستم خان، پدر یک خانواده ۱۴ نفری در کابل است و با یک پای مصنوعی، از دو دهه پیش، نگهبان مغازه‌های ناحیه دوم کابل بوده است؛ اما پس از آنکه طالبان دوباره در افغانستان روی کار آمدند، رستم خان کارش را از دست داد. او می‌گوید طالبان با تهدید او را اخراج کرده‌اند و اکنون برای تهیه غذا و پرداخت کرایه خانه هیچ منبع درآمدی ندارد.

رستم خان در مورد چگونگی از دست دادن کارش گفت: «ما را تهدید و با زور سلاح از کار بیرون کردند. من معلولم. چهار ماه است که بیکار شده‌ام، در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنم و به صاحبخانه بدهکارم. قبلا کار می‌کردم و رزق حلال به دست می‌آوردم، حالا چه کار کنم؟ دزدی کنم؟»

شماری دیگر از کسانی که در ۲۰ سال گذشته در بخش‌هایی از شهر کابل نگهبان فروشگاه‌های موادغذایی و میوه و سبزی‌فروشی‌ها بودند، نیز می‌گویند که طالبان با زور اسلحه آنان را اخراج کرده‌اند تا افراد خود را جانشین آن‌ها کنند. این نگهبانان نامه‌ای رسمی از فرمانده حوزه چهارم امنیتی شهر کابل در دست دارند که بر اساس آن، چهار تن از افراد طالبان نگهبان تمام فروشگاه‌های خواروبارفروشی شده‌اند.

عبدالحسیب یکی دیگر از این نگهبانان است که طالبان چند ماه قبل او را از کار بیکار کردند. او می‌گوید: «طالبان که کابل را گرفتند، آمدند به ما گفتند شما بروید؛ حالا ما اینجا آمدیم. ۲۰ سال ما در کوه‌ها بودیم، شما خوردید؛ بس است. حالا باید ما بخوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ساکنان کابل طالبان را به رشوه گرفتن متهم می‌کنند و می‌گویند افراد طالبان که در حوزه‌های امنیتی شهر کار می‌کنند، به آنان گفته‌اند یا به آن‌ها پول بدهند یا کارشان را ول کنند. مهاجر، یکی دیگر از این افراد، گفت: «قاری احسان از حوزه دوم امنیتی آمد، گفت پول بدهید. او از ما رشوه خواست، پول دادیم و رفت. دو روز بعد نظامیانش را آورد و ما را اخراج کرد.»

این مردان می‌گویند از وزارت امور داخله (کشور)، فرماندهی پلیس طالبان در کابل و دفتر استاندار برای حل این مشکل نامه گرفته‌اند اما این تلاش‌ها مشکلشان را حل نکرده و هیچ‌کسی صدای آنان را نشنیده است. این نگهبانان می‌گویند اگر مشکلشان حل نشود، خود را آتش می‌زنند. آنان برگه‌هایی را نشان می‌دهند که در آن همه مغازه‌داران درخواست کرده‌اند آن‌ها به عنوان نگهبان به کارشان ادامه دهند و گفته‌اند افراد موردنظر طالبان را نمی‌خواهند.

در هفت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این گروه به طور گسترده‌ای کارمندان دولت پیشین را از ادارات دولتی را اخراج کرده؛ اما این نخستین بار است که نگهبانان مغازه‌های شهر از اخراج خود زیرفشار و تهدید طالبان شکایت می‌کنند.

بیشتر از جهان