مذاکرات وین؛ سخنگوی کاخ سفید می‌گوید به توافق نزدیک شده‌ایم

تاکید آمریکا بر ماندن «همه» طرف‌ها در مذاکرات احیای برجام

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید- NICHOLAS KAMM / AFP

سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که طرف‌های مذاکرات وین برای احیای برجام به توافق نزدیک شده‌اند و با وجود برخی مباحث دشوار و چالشی، به نفع همه است که سر میز مذاکره باقی بمانند.

جن ساکی در نشست خبری روزانه خود گفت: «مدتی است به توافق نزدیک شده‌ایم. از چند هفته پیش گفته‌ایم و همه می‌دانند آخر مذاکرات همیشه وقتی است که معمولا بخش‌های سخت و چالشی مذاکرات در می‌گیرد.»

او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده به این گفت‌وگوهای دیپلماتیک ادامه خواهد داد و افزود به نفع همه طرف‌ها است که سر میز مذاکره باقی بمانند و «برنامه ما هم همین است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آمریکا از آوریل ۲۰۲۱ برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مذاکراتی را با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر طرف‌های توافق در پایتخت اتریش، آغاز کردند؛ اما با وجود گذشت حدود ۱۱ ماه از این گفت‌وگوها و اظهارات طرف‌های مختلف مبنی بر حصول پیشرفت‌های چشمگیر، این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است و هر طرف می‌گوید طرف مقابل باید تصمیم‌گیری کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌تر در روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از تهران و واشنگتن خواست از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهند. او گفت که مذاکرات در «نقطه حساسی» قرار دارد و از ایران و آمریکا خواست بر «محدودیت زمانی» فعلی غلبه کنند.

در همین حال، عالی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، هم روز پنجشنبه در هتل کوبورگ وین، محل برگزاری مذاکرات، با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، دیدار کرد.

بیشتر از جهان