بورسیه تحصیلی «فولبرایت» برای افغانستان از سر گرفته می‌شود

این برنامه در ماه ژانویه برای دانشجویان افغان متوقف شده بود

علت متوقف شدن برنامه فولبرایت برای افغانستان در ماه ژانویه، وجود برخی دلایل امنیتی خوانده شده بود- Murat KULA / AFP

نزدیک به دو ماه پس از متوقف شدن برنامه معتبر بورسیه تحصیلی فولبرایت آمریکا برای دانشجویان افغان، روز چهارشنبه، ۹ مارس (۱۸ اسفند)، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آن برنامه را در افغانستان از سر می‌گیرد و متقاضیانی که به دور نیمه‌نهایی برای بورسیه سال ۲۰۲۲ رسیده بودند، اکنون می‌توانند برای دوره سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ درخواست کنند. 

متوقف شدن برنامه فولبرایت در ماه ژانویه، به‌ویژه پس از ماه‌ها انتظار دانشجویانی که مراحل اولیه را گذارانده بودند، اعتراض‌ آن دانشجویان را برانگیخت. متقاضیان آن برنامه در آن زمان ادعا کردند که به امید دست یافتن به بورسیه تحصیلی فولبرایت، بقیه فرصت‌های تحصیلی و بیرون رفتن از افغانستان را از دست داده‌اند، اما سرانجام با پاسخ منفی و توقف آن برنامه مواجه شده‌اند. 

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا که مسئولیت آن برنامه معتبر تحصیلی را برای دانشجویان در سرتاسر جهان بر عهده دارد، علت متوقف شدن برنامه فولبرایت برای افغانستان را در ماه ژانویه، وجود برخی دلایل امنیتی خوانده بود.  تسلط کامل طالبان بر افغانستان و نبود یک دولت مشروع  که مانع از تعامل ایمن و مصون در زمینه انتقال افراد به عنوان دانشجو از افغانستان می‌شود، از عمده‌ترین دلایل توقف این برنامه برای افغانستان برشمرده شده بود.

حدود ۱۴۰ متقاضی فولبرایت که از سال ۲۰۲۰ برای این برنامه در افغانستان ثبت‌نام کرده بودند و آزمون‌های اولیه را نیز گذارنده بودند، مدتی طولانی منتظر پاسخ بودند، تا سرانجام در ماه ژانویه پاسخ قطعی را در مورد توقف کامل آن برنامه برای افغانستان، دریافت کردند. اما در روزهای گذشته، ایمیل‌هایی از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کرده‌اند که به آنان خبر می‌دهد که می‌توانند روند آزمون و مصاحبه را از سر گیرند. قرار است مصاحبه‌ها بین آوریل و ژوئن سال جاری میلادی انجام گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه‌ای در آن زمینه از سوی دفتر هماهنگی برنامه فولبرایت در وزارت خارجه آمریکا، آمده است: «اگر در مراحل مصاحبه موفق شوید، در نظر داریم که برنامه درسی شما در تابستان یا پاییز سال ۲۰۲۳ آغاز شود، تا وضعیت امنیتی بهبود یابد.»

مجله رده‌بندی دانشگاه‌های جهان (The Higher Education) به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا، نوشته است: «شرایط عمومی در افغانستان تغییر نکرده است، اما انتقال درخواست‌ها به سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۴ زمان بیشتری برای حل موانع ایمنی و لجستیکی که برای حمایت مجدد از متقاضیان افغان وجود دارد، فراهم می‌کند.»

ازسرگرفته شدن برنامه تحصیلی فولبرایت برای دانشجویان افغان، موجب دلگرمی مجدد متقاضیان این برنامه شده است. فرهت ضیا علیزوی، از متقاضیان این برنامه که به دور نیمه‌نهایی راه یافته بود، با ابراز خرسندی از برگشتن برنامه فولبرایت به افغانستان، در صفحه توییتر خود نوشت: «برای ازسرگیری فولبرایت در افغانستان احساس خوش‌بینی و هیجان دارم. ما از تلاش‌های همه کسانی که مسئولان برنامه فولبرایت را وادار به بازنگری در تصمیم قبلی‌شان کردند، قدردانی می‌کنیم.»

هرچند هنوز مشخص نیست که خروج  متقاضیان برنامه فولبرایت‌ از افغانستان برای شروع آن برنامه در سال آینده در آمریکا، بی‌خطر خواهد بود یا خیر، مسئولان نظارت بر آن برنامه می‌گویند که برای کمک به متقاضیان تلاش خواهند کرد.