محدودیت‌های واردات از روسیه بهای نفت را بالاتر برد

بهای نفت خام برنت، شاخص جهانی نفت، صبح چهارشنبه ۱.۹ درصد افزایش پیدا کرد

نفت که برای طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی ضروری به حساب می‌آید، در سال گذشته، تقریبا ۹۰ درصد افزایش قیمت داشت - MARIO TAMA / AFP

پس از آنکه دولت‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا، برای ممنوعیت یا پایان دادن تدریجی به واردات نفت و گاز ازروسیه در پی تهاجم خشونت‌آمیز این کشور به اوکراین، به برنامه‌هایی اشاره کردند، نفت خام در روز چهارشنبه به افزایش خود ادامه داد.

[بهای] نفت خام برنت، شاخص جهانی نفت، صبح چهارشنبه ۱.۹ درصد افزایش پیدا کرد. این منبع انرژی که برای طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی هم ضروری به حساب می‌آید، در سال گذشته، تقریبا ۹۰ درصد افزایش [قیمت] داشت.

پس از آنکه رئیس‌جمهوری پوتین بدون نام بردن از مواد خام خاص یا درونداد‌های انرژی، قصد خود برای ممنوعیت صادرات را اعلام کرد، سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت منقطع کالاهای اساسی آماده شدند.

فلزاتی مانند نیکل و پالادیوم که در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی از جمله اگزوز ماشین استفاده می‌شوند، این هفته جهش قیمتی سریع نشان دادند. قیمت پالادیوم این هفته رکورد شکست و تجارت نیکل در لندن در روز سه‌شنبه پس از افزایش ناگهانی، به حالت تعلیق درآمد.

بازارهای بورس روسیه در مسکو در روز چهارشنبه با کاهش پنج درصدی روبل در برابر دلار ایالات متحده، همچنان بسته ماندند.

فیچ ریتینگز، شرکت رتبه‌بندی اعتباری، اعلام کرد که ممکن است روسیه به دلیل تحریم‌هایی که اقتصادهای کلان اعمال کرده‌اند، نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیچ اعلام کرد: «افزایش بیشتر تحریم‌ها و طرح‌هایی که ممکن است تجارت انرژی را محدود کند، احتمال واکنش سیاسی روسیه را افزایش می‌دهد و دست‌کم  پرداخت نشدن انتخابی بدهی‌های کلان این کشور از جمله آن‌ها خواهد بود.»

پس از آنکه کواسی کورتنگ، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که بریتانیا واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را تا آخر سال به‌تدریج قطع خواهد کرد و دولت ایالات متحده گفت که این کشور صادرات انرژی از روسیه را تحریم می‌کند، قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت.

بر اساس سند (فکت شیت) کاخ سفید، این مقررات «رئیس‌جمهوری پوتین را از منابع اقتصادی مورداستفاده‌ برای ادامه جنگ عبث انتخابی خود محروم خواهد کرد.»

این اقدام‌های ایالات متحده و بریتانیا به‌تنهایی تاثیری ناچیز خواهد داشت؛ زیرا این دو کشور در مجموع سهم کوچکی از صادرات انرژی روسیه را به خود اختصاص می‌دهند؛ اما اتحادیه اروپا، مصرف‌کننده بزرگ‌تر انرژی روسیه، اعلام کرد که تصمیم دارد مصرف گاز طبیعی‌ وارداتی از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان دو سوم کاهش دهد.

حتی پیش از آنکه دولت این مقررات را اعلام کند، اقتصاددانان هشدار داده بودند که تاثیر تهاجم روسیه بر تولیدات غذایی و انرژی، بحران کنونی هزینه زندگی را تشدید می‌کند.

مداخله دولت پس از آن صورت گرفت که غول نفتی شل (Shell) اعلام کرد خرید نفت خام از روسیه را متوقف می‌کند و شرکت انرژی همکارش، بی‌پی (BP)، خبر داد که این شرکت فعالیت‌هایش را به حداقل می‌رساند تا فقط امنیت ذخایرش را تامین کند.

از آن‌جایی که صاحبان کشتی‌ها و کارکنان اسکله در بریتانیا و دیگر جاها نشان دادند که برای اداره امور مربوط به حمل کالا از روسیه تمایلی ندارند، مقام‌های دولتی و مالکان تجاری تحریم‌های بیشتر بر صادرات انرژی کلیدی روسیه را بررسی کرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ از جمله نشان‌های تجاری جهانی مانند مک‌دونالد و کوکاکولا اعلام کردند که فعالیتشان در روسیه را به حالت تعلیق درخواهند آورد.

© The Independent

بیشتر از جهان