جنگ فرسایشی میان محور تروریسم و ائتلاف عربی

ایران در صدد ساختن امپراتوری است

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .

پس از این که دونالد ترامپ قدم به صحنه سیاست نهاد و ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت، در مه ۲۰۱۷ از ریاض دیدن کرد و پشتیبانی خود را از ائتلاف عربی در برابر محور تروریسم ابراز داشت و رویارویی با تروریسم را در دستور کار خود قرار داد.

ائتلاف عربی متشکل است از نیروهای مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اما محور تروریسم، از دو جناح تشکیل یافته است؛ جناح ایران و گروه‌های وابسته به آن در عراق، لبنان، سوریه و یمن و جناح اخوان المسلمین و تنظیم‌های جهادی زیر حمایت قطر و ترکیه.

از آن زمان تا کنون محور تروریسم در مناطق نفوذ خود، برای از بین بردن ائتلاف عربی به طور جدی تلاش کرده است؛ گروه‌های وابسته به ایران در عراق، سوریه و لبنان فعالیت‌های‌شان را گسترش دادند و حوثی‌های یمن تحرکات نظامی خود را افزایش داده و با کمک مالی و تسلیحاتی ایران موفق به باز کردن جبهه‌ای جنوب علیه ریاض شدند.

ایران در صدد است تا منطقه وسیعی را که از مرزهای افغانستان تا کرانه دریای مدیترانه امتداد دارد، زیر نفوذ استعماری خود در آورد. عوامل مختلفی ایران را در رسیدن به اهدافش کمک کرده است؛ در حالی که آمریکا و کشورهای غربی مشغول کمک به عراقی‌ها و سوری‌ها و آزاد کردن سرزمین‌های زیر حاکمیت داعش بودند، ایران از یک طرف، شبه نظامیان وابسته به خود را در برخی از مناطق آزاد شده مستقر کرده پل ارتباطی میان تهران و ناحیه جنوبی را ترمیم و «هلال شیعی» را زنده کرد و راه آن را به روی ائتلاف عربی بست و از طرف دیگر توانست، توسط حوثی‌های یمن، عمق استراتژیک عربستان را مورد تهدید قرار دهد.

از جانب دیگر، اخوان المسلمین به کمک قطر و ترکیه در لیبی بر ضد ارتش ملی وارد جنگ شد و توسط گروهای تکفیری جنگ فرسایشی را در شبه جزیره سینا راه انداخت که به سبب آن دولت مصر نتوانست ائتلاف عربی را در یمن، سوریه و عراق کمک کند. هم‌چنان اخوان در تونس فشار وارد کرده و نفوذ خود را در سودان و صومال گسترش داد.

در همین راستا، رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، شبه‌ نظامیان اخوانی را در شمال سوریه، در تقابل با نیروهای میانه‌رو سوریه کمک کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه زیر حمایت آمریکا را مورد تهدید قرار داد. بدن ترتیب، محور اسلام سیاسی با همه گروه‌هایش توانست، در جهت‌ها و جبهه‌های مختلف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب،  نقش بازی کند، چنان‌چه در شمال یمن حوثی‌ها و در جنوب آن اخوانی‌های وابسته به حزب اصلاح، بر ضد حکومت مشروع یمن جنگیدند.

با آمدن ترامپ به کاخ سفید و از تابستان ۲۰۱۸ به این سو، آمریکا موضع سرسختانه‌ای بر ضد محور تروریسم گرفت؛ ترامپ از توافق هسته‌ای بیرون شد، سپاه را شامل لست تروریسم کرد، تحریم‌ها و فشارها را بر ایران به بالاترین حد رساند و از فروش نفتش جلوگیری به عمل آورد.

در واکنش به اقدامات آمریکا، ایران مراکز نفتی عربستان سعودی را از یمن هدف قرار داد و نفت‌کش ها را در سواحل امارات را درهم کوبید و توسط حشد شعبی در عراق، میزان تنش‌ها را بالا برد و در سوریه پایگاه موشکی ایجاد کرد. از جانب دیگر آمریکا هم آرام ننشسته اقدام به بسیج نیروهای نظامی کرده بخش‌هایی از ارتش خود را با تعدادی از ناوشکن ها، هوا پیمابرها و سامانه‌های موشک انداز به خلیج فارس فرستاد.

ایران درک کرد که هر اقدامی نظامی مستقیم بر ضد آمریکا، منجر به جنگ گسترده منطقه‌ای شده باعث ارسال نیروهای جدید و تازه نفس آمریکایی خواهد شد و جنگ آزاد سازی کویت را در خاطره‌ها زند خواهد کرد و حتی تبعات آن در حد سرنگونی خامنه‌ای و دولت جمهوری اسلامی ایران منحصر نخواهد ماند. از این جهت ایران در صدد ضربه زدن هم‌پیمانان واشنگتن شد، به ویژه اقتصاد عربستان سعودی را که در اقتصاد جهانی تأثیرگذار است، مورد حمله قرار داد. هدف ایران از این اقدام این بود تا آمریکا را مجبور به بازگشت از تحریم‌ها کند و یا در صفوف کشورهای هم‌پیمانش آشفتگی به میان آورد.

اخوان المسلمین هم از اوضاع استفاده کرده به همکاری نظامی ترکیه در استان‌های طرابلس و مصراته لیبی حمله کرد تا مانع پیش‌روی ارتش ملی لیبی شود. همزمان با این تحول، آنکارا تهدید به حمله بر مناطق نیروهای دموکراتیک سوریه که به عنوان هم‌پیمان واشنگتن محسوب می شود، کرد. ‌از جانب دیگر اردوغان با پوتین و روحانی دیدار کرد تا زمینه را برای همسو شدن ترکیه با محور ایران بجای محور غرب، آماده سازد.

هم چنان در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که چگونه شبه نظامیان اخوانی تلاش کردند تا جنوب یمن را تصرف کرده مردم جنوب را از حمایت دولت مشروع در شمال باز دارند و سر انجام دیدیم که با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست عمومی سازمان ملل متحد، سازمان اخوان المسلمین، چگونه سعی کرد تا اوضاع امنیتی را در شهرهای مختلف مصر مختل و اعتبار ارتش و رئیس جمهور مصر را زیر سؤال ببرد.

در پرتو آنچه گفتیم، روشن است که محور تروریسم به رهبری ایران و اخوان با برنامه ریزی منظم و هماهنگی کامل، نه تنها در منطقه در پی ضربه زدن به ائتلاف عربی است، بلکه در واشنگتن نیز از طرق لابی‌های خود، برای تضعیف آن کار می‌کند.

حال پرسش این است که آمریکا چه خواهد کرد؟ آیا به محور تروریسم اجازه خواهد تا در تضعیف ائتلاف عربی ادامه دهد و دروازه گفت‌و‌گو را با نیروهای بنیادگرا مانند ایران و کشورهای حامی اخوان باز کرده با آن‌ها از در مذاکره پیش خواهد آمد، یا این‌که برنامه های دیگری روی دست دارد؟

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی اداره ترامپ آمادگی برای یک جنگ تهاجمی بر ضد امپراتوری خمینی را ندارد، اما در عین زمان اجازه نخواهد داد که کشورهای بیش‌تری در دامن آن سقوط کند و نخواهد پذیرفت که مصر و نیروهای ضد داعش، القاعده و شبه نظامیان افراطی تضعیف شوند. از این جهت می توان گفت که استراتژی آمریکا در اوضاع فعلی، بر اجتناب از حمله مستقیم نظامی بر محور تروریسم و جلوگیری از پیشرفت و گسترش آن‌ استوار است، تا شرایط داخلی برای ترامپ آماده گردد.  پس از آن آمریکا و ائتلاف بین المللی به کمک ائتلاف عربی خواهد شتافت تا مبارزه علیه تروریسم و افراط‌گرایی را در سراسر جهان با موفقیت رو به رو کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه