پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت روز زن: آزادی زنان ایرانی به آزادی ایران گره خورده است

«در تمام این سالها، زنان ایران با رژیمی مبارزه کرده‌اند که تبعیض و آپارتاید جنسیتی، بخش جدایی‌ناپذیر از ماهیت وجودی‌اش است»

شهبانو فرح پهلوی نیز به مناسبت روز جهانی زن با انتشار پیامی به دشواری‌ها و امیدهایی پرداخت که زنان امروز با آن مواجه‌اند-اینستاگرام officialrezapahlavi@

شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن، در پیامی «بیش از چهار دهه مبارزه دلاورانه زنان ایران با زن‌ستیزترین رژیم جهان» را ستایش کرد. او در این پیام گفت: «زنان ایران با رژیمی مبارزه کرده‌اند که تبعیض و آپارتاید جنسیتی، بخش جدایی‌ناپذیر از ماهیت وجودی‌اش است. رژیمی که با استناد به قوانین واپس‌گرایانه‌ فقه و شریعت به خشونت خانگی، کودک‌همسری و زن‌کشی مجوز داده و زنان ایران را عملا به شهروند درجه دو تبدیل کرده است. رژیمی که حجاب اجباری را بر زنان ایران تحمیل کرده و حقوق ابتدایی چون حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق خروج از کشور، حق ورزش بدون محدودیت و ورود آزادانه به ورزشگاه‌ها را از آن‌ها گرفته است»

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، «بنیادگرایی اسلامی که در این چهار دهه بر ایران حاکم بوده است و شوربختانه بار دیگر در کشور همسایه ما افغانستان نیز به قدرت رسیده، بزرگ‌ترین دشمن زنان است؛ و ازاین‌رو، کوشش خستگی‌ناپذیر زنان ایران و افغانستان برای آزادی و احقاق حقوق ازدست رفته‌شان به توجه، قدردانی و پشتیبانی دوچندان نیاز دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه شاهزاده رضا پهلوی همچنین آمده است: «‌فراموش نکنیم که امروز، زنان ایران در کنار مبارزه برای رفع تبعیض‌ جنسیتی، از پرچم‌داران جنبش دادخواهی هستند؛ در صف اول اعتراضات حق‌طلبانه معلمان و بازنشستگان حضور دارند و دوشادوش مردان، مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و آزادی ایران را پیش می‌برند؛ چراکه به‌درستی دریافته‌اند که آزادی‌شان به آزادی ایران گره خورده است».

شهبانو فرح پهلوی نیز به مناسبت روز جهانی زن با انتشار پیامی به دشواری‌ها و امیدهایی پرداخت که زنان امروز با آن مواجه‌اند. شهبانو فرح پهلوی با اشاره به اینکه مقام زن پایه و بنیان دموکراسی است و اندیشه آزادی بدون آزادی و برابری زنان ناپایدار است به دشواری‌هایی اشاره کرد که زنان و مادرانی که قربانی تجاوز، زورگویی و جنگ می‌شوند با آن‌ها مواجه‌اند. در این پیام تاکید می‌شود که به‌رغم زن‌ستیزی جمهوری اسلامی و تبعیضی که زنان ایرانی با آن مواجه‌اند، شاهد پیشرفت درخشان زنان در همه عرصه‌ها بوده‌ایم.

شهبانو فرح پهلوی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از پیشگامان و کنشگران حقوق زنان در ایران با زندان و شکنجه و حتی مرگ روبرو شده‌اند به تحسین جهانیان از اراده و پیکار زنان ایرانی اشاره کرد و نوشت: «افسوس که پیشگامان و کنشگران حقوق زن در ایران که رویارویی حماسه‌وار آنان با مبشرین ظلمت تحسین جهانیان را برانگیخته است، در طول دهه‌های اخیر با زندان، شکنجه، خشونت و حتی مرگ روبرو بوده‌اند.»