آمریکا و بریتانیا واردات نفت از روسیه را ممنوع کردند

بایدن: دفاع از آزادی برای ما هم در ایالات متحده آمریکا هزینه خواهد داشت

جو بایدن هشدار داد که این ممنوعیت ناگزیر باعث افزایش بهای سوخت مصرفی آمریکایی‌ها خواهد شد-FREDERIC J. BROWN / AFP

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد برای مجازات روسیه بابت «جنگی وحشیانه و از سر اختیار» علیه اوکراین، واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع می‌کند.

جو بایدن هشدار داد که این ممنوعیت ناگزیر باعث افزایش بهای سوخت مصرفی آمریکایی‌ها خواهد شد. او گفت: «از همان ابتدا گفتم که دفاع از آزادی هزینه خواهد داشت، و برای ما هم در ایالات متحده آمریکا، هزینه خواهد داشت.»

این تصمیم بایدن واردات نسبتا اندک نفت آمریکا از روسیه را متوقف خواهد کرد. تا کنون ایالات متحده کمتر از ده درصد منابع انرژی مورد نیاز خود را از روسیه وارد کرده‌است. نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره، از بایدن خواسته بودند این واردات را متوقف کند تا ولادیمیر پوتین از فروش نفت به آمریکا نفعی نبرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا هم روز سه‌شنبه در این تصمیم به آمریکا پیوست. تقریبا همزمان با سخنرانی بایدن، بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی، واردات نفت خود از روسیه را به صفر خواهد رساند تا فشار اقتصادی بر پوتین و انزوای او را بیشتر کند.

تصمیم بریتانیا تاثیر چندانی بر واردات نفتی آن کشور نخواهد داشت. بریتانیا برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، نفت زیادی از روسیه وارد نمی‌کند. با‌این‌همه، بنا به آمار دولتی، در سال ۲۰۲۰، بریتانیا تقریبا ۸.۳ درصد از کل نفت خام ورداتی خود را از روسیه می‌خرید.

بایدن در سخنان کوتاهی که در تگزاس ایراد کرد، وعده داد که هرچه در توان دارد انجام دهد تا تاثیر ممنوعیت واردات نفت از روسیه بر شهروندان آمریکایی را به حداقل برساند.

او همچنین به شرکت‌های نفتی آمریکا هشدار داد که از این تصمیم برای افزایش دلبخواه بهای فراورده‌های نفتی استفاده نکنند.

او افزود: «این بحران زنگ هشداری برای ماست: برای محافظت از اقتصادمان در درازمدت، باید از نظر انرژی مستقل شویم. این وضع به ما انگیزه می‌دهد تا رو کردن به انرژی پاک را سرعت ببخشیم.»

بیشتر از اقتصاد