ابتلا به کرونای حاد عامل ژنتیکی دارد

شانزده دگرگونی جدید دی‌ان‌ای با ابتلا به نوع حاد کووید-۱۹ ارتباط دارند

دگرگونی‌ها به‌طور طبیعی در ۱۶ ژن مجاری ایمنی، التهاب و انعقاد در بدن رخ می‌دهد‌ـ STR / AFP

طبق یافته‌های محققان، تفاوت‌های ژنتیکی خطر ابتلا به کرونای حاد را افزایش می‌دهد.

شانزده دگرگونی جدید دی‌ان‌ای (DNA) در مطالعه انجام‌شده روی بیش از ۵۷ هزار نفر کشف شد که با ابتلا به نوع حاد کووید-۱۹ ارتباط دارند.

محققان کنسرسیوم جنومیک (GenOMICC) (ائتلافی جهانی برای مطالعه ژنتیکی در بیماری‌های بحرانی) با سرپرستی دانشگاه ادینبورو و مشارکت شرکت جنومیکس انگلستان (Genomics England) با توالی‌یابی ژنوم ۷۴۹۱ بیمار در ۲۲۴ بخش مراقبت‌های ویژه در بریتانیا به این نتایج دست یافتند.

دی‌ان‌ای این افراد با ۴۸ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر که به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند و ۱۶۳۹ نفر که ابتلا به کووید خفیف را از سر گذرانده بودند مقایسه شده بود.

دگرگونی‌ها به‌طور طبیعی در ۱۶ ژن مجاری ایمنی، التهاب و انعقاد در بدن رخ می‌دهد. این تفاوت‌ها بر شدت بیماری کووید تاثیر می‌گذارد.

این یافته‌ها که در مجله نیچر (Nature) منتشر شده است، نشان داد که چگونه وجود یک نوع ژن در افراد برای افزایش خطر ابتلا به بیماری شدید کافی است و می‌توان درمان و داروهایی برای کمک به مهار کووید در مراحل اولیه ابتلا فراهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور کنت بایلی، محقق ارشد این پروژه و مشاور پزشکی مراقبت‌های ویژه در دانشگاه ادینبورو، می‌گوید: «طبق آخرین یافته‌های ما، حملات مولکولی خاصی در کووید-۱۹ حاد صورت می‌گیرد.»

«این نتایج توضیح می‌دهد که چرا ابتلا به کووید-۱۹ در برخی از افراد کشنده و در برخی دیگر اصلا هیچ علائمی ندارد.»

«اما مهم‌تر از همه، این نتایج شناخت عمیق‌تری از روند بیماری به ما داد و یک گام بزرگ رو به جلو در یافتن درمان‌های موثرتر است.»

پروفسور سر مارک کاولفیلد از دانشگاه کویین مری لندن، محقق ارشد پیشین شرکت جنومیکس انگلستان و یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: «با توجه به آنکه کووید-۱۹ تکامل پیدا می‌کند، باید بر کاهش تعداد افرادی که به‌شدت بیمار می‌شوند و نیاز به بستری در بیمارستان دارند تمرکز کنیم.»

«از طریق تحقیقات کلی توالی‌یابی ژنوم که انجام دادیم انواع جدید ژن‌هایی را که افراد را مستعد ابتلا به نوع حاد بیماری می‌کند کشف کرده‌ایم و حالا راهی برای آزمایش‌ها و درمان‌های جدید در مسیر کمک به محافظت از مردم و سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا (NHS) در برابر این ویروس فراهم می‌شود.»

به گفته این محققان، تمام دگرگونی‌های دی‌ان‌ای در همه شناسایی نشده است و بنابراین احتمال پیامدهای شدید در برخی افراد کمتر یا بیشتر خواهد بود.

سر مارک توضیح داد: «فکر می‌کنم آنچه امروز می‌توانیم بگوییم این است که این دگرگونی‌ها افرادی را که احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری حاد دارند، مشخص می‌کنند.»

«و اگر در روند بیماری‌ زودتر از این موضوع مطلع باشیم، می‌توانیم مداخله زودهنگام با برخی از داروهایی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم مانند دگزامتازون یا داروهای دیگر امتحان کنیم و از پیامد نامطلوب جلوگیری کنیم.»

البته به گفته این کارشناسان، با آنکه پزشکان می‌توانند بر اساس ژنوم بیماران در این مورد پیش‌بینی‌هایی داشته باشند، اما هنوز فناوری به این نقطه نرسیده است.

پروفسور بایلی می‌گوید: «به نظرم اکثر پزشکان می‌گویند نخستین باری که بیماران مبتلا به این بیماری را دیدند به‌کلی گیج شدند زیرا هرگز در گذشته چنین چیزی را ندیده بودند.»

«منطق و معنای واقعا ملموسی وجود داشت که درک نکردیم و نفهمیدیم چه کنیم. اکنون سه درمان موثر برای حذف واکنش مصونیتی افراد و در کل ۲۳ ارتباط قوی ژنتیکی برای شناسایی سازوکارهای بیماری در اختیار داریم که پیشرفت خارق‌العاده‌ای است.»

اندرو مامفورد، پروفسور خون‌شناسی دانشگاه بریستول، در مورد این مطالعه می‌گوید: «شناخت مبنای ژنتیک واکنش در برابر کووید‌ـ۱۹ می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا افراد به بیماری حاد مبتلا می‌شوند یا خیر. برخی از ژن‌های شناسایی‌شده در این مطالعه از قبل به‌عنوان اهدافی برای درمان‌های موجود برای کووید-۱۹ شناخته شده‌اند. بقیه هم هدف‌های دارویی جدید و گزینه‌های جالبی برای مطالعات بالینی آینده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان