ساخت‌وساز مشکوک در مرکز تعطیل شده موشکی و اتمی کره شمالی

کره شمالی از آغاز سال جاری میلادی، ۹ موشک آزمایش کرده که با محکومیت آمریکا و متحدانش روبه‌رو شده است

ایالات متحده و ۱۰ کشور دیگر جهان موارد متعدد آزمایش‌های موشکی کره شمالی را در سال جاری تقبیح کرده‌اند - AFP

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که کره شمالی برای نخستین بار کار تاسیس یک سایت آزمایشی اتمی را که در سال ۲۰۱۸ تعطیل کرده بود، آغاز کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسار تکنالاجیز» (Maxar Technologies) که روز جمعه برداشته شد، نمایانگر بنای «مقدماتی» در سایت «پونگی-ری» که به دنبال وعده کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای متوقف کردن کلیه آزمایش‌ها اتمی، تعطیل و تجهیزات آن پیاده شده بود، است.

به گزارش کارشناسان «مرکز جیمز مارتین برای مطالعات خلع سلاح اتمی» (سی‌ان‌اس) نشانه‌های مقدماتی این‌گونه فعالیت‌ها شامل بنای یک ساختمان جدید، تعمیر یک ساختمان دیگر و احتمالا استفاده از چوب و اره‌برقی است.

در میان نگرانی‌هایی که درباره ازسرگیری آزمایش‌های تسلیحاتی عمده این کشور در سال جاری وجود دارد، در این گزارش اشاره ‌شده که «عملیات ساختمانی و تعمیرات نمایانگر آن است که کره شمالی در ارتباط با موقعیت این سایت آزمایشی تصمیماتی اتخاذ کرده است.»

کره شمالی از آغاز سال ۲۰۲۲ تعداد ۹ موشک را مورد آزمایش قرار داد که با تقبیح شدید ایالات متحده و نیز کره جنوبی و ژاپن، همسایگان کره شمالی روبه‌رو شد. 

این کشور از ماه ژانویه سال جاری و پس از تهدید به این‌که توقف داوطلبانه آزمایش موشک‌های دور-برد خود را لغو خواهد کرد، تاکنون اقدام به پرتاب تعداد بی‌سابقه‌ای موشک کرده و از روز ۲۷ فوریه، آزمایش قابلیت‌های نظامی‌اش را از سر گرفته است.

اداره نظارت بر امنیت ملی آمریکا (دی‌ان‌آی) در گزارش سالیانه خود تحت عنوان «ارزیابی خطرات جهانی» هشدار داد که پرتاب‌های موشکی کره شمالی می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت به آزمایش‌های موشک‌های قاره‌پیمای بالیستیک و بمب اتمی در سال جاری باشد.

من تصویری را با @DaveSchmerler به اشتراک گذاشتم که نمایانگر تغییراتی در سایت آزمایش اتمی پونگی-ری است. ما بسیار زود این کارهای ساختمانی را ردیابی کردیم که به معنای آن است که هنوز زود است بگوییم آن‌ها در پی چه هستند و چقدر طول خواهد کشید که این سایت آزمایشی به مرحله آمادگی برسد.

-دکتر جفری لوئیس (@ArmsControlWonk) ۷ مارس ۲۰۲۲

هرچند این گزارش به پونگی-ری اشاره نداشت اما آقای کیم به دنبال بن‌بست مذاکرات خلع سلاح اتمی در سال ۲۰۱۹، همچنان سخت به گسترش تسلیحات اتمی کشور متعهد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش سی ان اس آمده: «یک احتمال این است که طرح‌های کره شمالی این سایت را بار دیگر به‌منظور ازسرگیری آزمایش‌های اتمی آماده کند.» اما سی‌ان‌اس همچنین هشدار می‌دهد که این سایت احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا برای آزمایش‌های اتمی جدید آماده شود.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که «این‌که چقدر طول بکشد تا کره شمالی بتواند آزمایش‌ها اتمی خود را در این سایت از سر گیر بگیرد به میزان خسارت به خود تونل‌ها بستگی دارد که ما در مورد آن اطلاعات موثقی نداریم. به همین‌گونه ممکن است کره شمالی آزمایش‌های اتمی خود را در محل دیگری از سرگیرد.»

پونگی-ری تنها سایت آزمایش شناخته شده کره شمالی است که این کشور از تونل‌های  آن برای انجام شش مورد آزمایش اتمی میان سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷ استفاده کرده است.

در این میان روز دوشنبه ایالات متحده و ۱۰ کشور دیگر جهان موارد متعدد آزمایش‌های موشکی کره شمالی را در سال جاری تقبیح کرده‌اند.

لیندا گرین فیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل ضمن خواندن بیانیه مشترک صادره از یک اجلاس محرمانه شورای امنیت گفت: «پرتاب هر یک موشک بالیستیک که با نبود واکنش از طرف شورا روبه‌رو شود اعتبار شورای امنیت سازمان ملل را در ارتباط با [کره شمالی] خدشه‌دار و رژیم خلع سلاح اتمی جهانی را تضعیف می‌کند.» 

در این بیانیه از کلیه اعضای پانزده‌گانه شورای امنیت خواسته‌ شد که هم‌صدا با یکدیگر «این اقدامات غیرقانونی و خطرناک را تقبیح کنند.»

گزارش فعالیت‌های [کره شمالی] به دنبال خبر مبنی بر شلیک گلوله‌های اخطار به یک خودروی نگهبانی کره شمالی که در ساعت ۳۰: ۹ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه (۳۰ دقیقه بعد از نیمه‌شب به وقت گرینویچ) از مرز آبی میان دو کره عبور کرده بود، منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از جهان