طالبان، داعش و الشباب، مرگ‌بارترین گروه‌های تروریستی سال ۲۰۲۱

افغانستان برای سومین سال متوالی در صدر کشورهای متاثر از تروریسم قرار گرفت

افغانستان برای سومین سال متوالی، در صدر فهرست کشورهای متاثر از تروریسم قرار می‎‌گیرد - Wakil KOHSAR / AFP

براساس شاخص جهانی تروریسم «جی‌تی‌آی» (GTI) که موسسه اقتصاد و صلح روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، منتشر کرد، افغانستان در صدر فهرست کشورهای آسیب‌دیده از تروریسم قرار دارد و از طالبان، داعش و الشباب هم به‌عنوان مرگ‌بارترین گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۲۱ نام برده شده است. این سه گروه، بیشترین و خونبارترین حملات سال ۲۰۲۱ را سازماندهی کرده‌اند.

در گزارش جدید موسسه اقتصاد و صلح آمده است: «بیشترین حملات تروریستی مرگبار سال ۲۰۲۱ را طالبان، داعش، الشباب و جماعت نصرت‌الاسلام‌و المسلمین راه‌اندازی کردند.» این چهار گروه در مرگ سه هزار و ۳۶۴ نفر مسئولند که ۴۷ درصد از کل کشتارها در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهد.

دو هزار و ۷۷۵ مورد قتل دیگر هم که در اثر اقدام‌های تروریستی رخ داده، به هیچ‌یک از این گروه‌های تروریستی نسبت داده نشده است. با این حال موسسه اقتصاد و صلح می‌افزاید که سه گروه طالبان، داعش و الشباب، مرگ‌بارترین گروه‌های سال ۲۰۲۱اند و گروه نصرت‌الاسلام‌والمسلمین که از نظر تعداد کشتار جایگزین بوکوحرام شده، نیز مسئولیت بخشی از موارد را به عهده گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش موسسه اقتصاد و صلح آمده است که افغانستان برای سومین سال متوالی، در صدر فهرست کشورهای متاثر از تروریسم قرار می‎‌گیرد و این به دلیل میزان تلفاتی است که حملات طالبان و داعش به مردم افغانستان و نیروهای دولت پیشین در آن کشور وارد کرده است. بر اساس آمار این گزارش، افغانستان در سال ۲۰۲۱، تعداد یک هزار و ۴۲۶ مورد مرگ ناشی از حملات تروریستی را شاهد بوده که بالاترین میزان تلفات میان کشورهای درگیر جنگ و بحران امنیت است.

میزان حملات تروریستی در سال ۲۰۲۱ در افغانستان، ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و این کشور ۲۰ درصد از کل تلفات ناشی از تروریسم در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. این گزارش می‌افزاید که بیش از نیمی از قربانیان حملات تروریستی در افغانستان، غیرنظامیانند.

در گزارش موسسه اقتصاد و صلح تصریح شده که طالبان فعال‌ترین گروه تروریستی در سال ۲۰۲۱ در افغانستان بوده و با وجودی که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، میزان تلفات ناشی از حمله‌های تروریستی کاهش یافته، اوضاع همچنان بی‌ثبات و نامطمئن است.

در کنار طالبان، داعش خراسان نیز از مرگبارترین گروه‌های تروریستی است که در سال ۲۰۲۱ در افزایش تلفات و کشتارها نقش داشته است. براساس یافته‌های گزارش موسسه اقتصاد و صلح، داعش خراسان مسئولیت ۵۱۸ مورد مرگ در سال ۲۰۲۱ در افغانستان را به عهده گرفته است.

طالبان که در سال ۱۹۹۴ در قندهار تاسیس شد، از طریق جنگ و خونریزی در سال ۱۹۹۶ بر ۹۰ درصد جغرافیای افغانستان حاکم شد. حاکمیت این گروه به دلیل تبانی و همکاری با شبکه‌های تروریستی جهانی از جمله القاعده، در سال ۲۰۰۱ آماج حمله نیروهای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا قرار گرفت و در نتیجه فروپاشید.

طالبان بار دیگر در سال ۲۰۰۴، فعالیت‌های تروریستی خود را در بخش‌هایی از افغانستان سازماندهی کرد و با دریافت حمایت از دولت‌های منطقه که با حضور آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان مخالف بودند، حضور نظامی خود در بخش‌های مختلف افغانستان را گسترش داد. این گروه پس از ۲۰ سال جنگ پرتلفات مقابل ناتو و دولت‌های پیشین افغانستان، در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، قدرت را دوباره به دست گرفت و بر سراسر افغانستان مسلط شد.

تاکنون که نزدیک به هفت ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ دولتی این گروه را به رسمیت نشناخته است و بسیاری از دولت‌های جهان نگرانند که ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی جهانی از جمله القاعده به تهدیدی بزرگی برای امنیت جهانی بدل شود. هرچند سران طالبان مدعی‌اند که دیگر برای هیچ کشوری تهدید نیستند، گزارش‌های سازمان‌های ناظر بر اوضاع افغانستان از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که روابط و همکاری میان طالبان و القاعده همچنان ادامه دارد.