سانسور اوکراین به روش چینی در صداوسیما

چین رقابت‌های هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر انگلستان را به دلیل حمایت از اوکراین تحریم کرد

دیدارهای هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر انگلستان با ابراز همبستگی تمام ۲۰ تیم حاضر در این مسابقات با مردم اوکراین آغاز شد - Lindsey Parnaby / AFP

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که پیش‌تر حمله نظامی روسیه به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» نامیده بود، در تازه‌ترین اقدام خود، تصاویر مربوط به اعلام همبستگی بازیکنان و تماشاگران تیم‌های فوتبال لیگ برتر انگلستان با مردم اوکراین را سانسور کرد.

در حالی‌ که جامعه جهانی خشم خود را به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ابراز می‌کند و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور در حال افزایش است، متحدان روسیه به رویکرد جانبدارانه خود ادامه می‌دهند.

دیدارهای هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر انگلستان با ابراز همبستگی تمام ۲۰ تیم حاضر در این مسابقات با مردم اوکراین آغاز شد. بر اساس برنامه‌ریزی سازمان لیگ برتر انگلستان، هم‌زمان با برگزاری مسابقات، روی تابلو اعلام نتایج استادیوم‌ها عبارت «فوتبال در کنار هم» به رنگ‌ آبی و زرد که نشان پرچم اوکراین است، به نمایش درمی‌آید. همچنین قرار است کاپیتان‌های ۲۰ تیم لیگ برتر به نشانه حمایت از مردم اوکراین، بازوبندهایی با رنگ آبی و زرد ببندند. حتی تماشاگران نیز به مشارکت در این همبستگی دعوت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادای احترام تیم‌های لیگ برتر انگلستان به مردم اوکراین واکنش معنادار متحدان روسیه را به همراه داشت. چین به همین دلیل پخش بازی‌های لیگ برتر انگلستان را تحریم کرد و ایران نیز اگرچه به این موضوع واکنش علنی نشان نداد، دقیقه نخست ورود بازیکنان دو تیم برنلی و چلسی به زمین و ادای احترام آنان و تماشاگران به مردم اوکراین را سانسور کرد و به جای آن تصاویری از آرشیو پخش کرد.

به گزارش روزنامه شرق، «در حالی‌ که بازیکنان هر دو تیم در کنار تیم داوری، در دایره وسط میدان جمع شده و پرچم اوکراین با همان شعار همبستگی روی تابلو اعلام نتایج به تصویر کشیده بودند و تماشاگران هم شال‌هایی به رنگ پرچم این کشور را به اهتزاز درمی‌آوردند، تلویزیون ایران فقط به پخش تصاویری از تماشاگران قبل از شروع مسابقه اکتفا کرد و آن یک دقیقه‌ای را که برای اعلام همبستگی در نظر گرفته شده بود، پخش نکرد.»

در روزهای گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های حکومتی بارها به طور تلویحی از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده‌اند. ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی خود با پوتین، تهاجم او به خاک اوکراین را «قابل‌درک» خواند و علی خامنه‌ای نیز در سخنانی بدون اشاره به نام روسیه، آمریکا را مسئول جنگ در اوکراین دانست. پس از آن نیز تلویزیون دولتی ایران نشست خبری وزیر خارجه روسیه را به طور زنده پخش کرد.

خبرگزاری‌‌های فارس و تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران‌‌اند، نیز در گزارش‌های متعدد خود حمله نظامی روسیه به اوکراین را توجیه کرده‌اند. روزنامه دولتی ایران هم روز دوشنبه، ۱۶ اسفند، در گزارشی به نقل از یک مقام مجلس اوکراین، مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی به لهستان گریخته است و «از آنجا به صدور دستورهای غیرمنطقی که روزانه هزاران نفر را به کشتن می‌دهد، ادامه خواهد داد».