تحلیلگر سیاسی منتقد، پس از دو روز از بازداشت طالبان آزاد شد

باقر محسنی در یک برنامه تلویزیونی از عملکرد رهبران طالبان گروه انتقاد کرده بود

سیدباقر محسنی، استاد دانشگاه، تحلیلگر سیاسی، و منتقد طالبان- طلوع نیوز

سیدباقر محسنی، استاد دانشگاه، تحلیلگر سیاسی، و منتقد طالبان، پس از دو روز اسارت نزد طالبان، عصر روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، آزاد شد. سیدمیثم احسانی، از دوستان نزدیک محسنی که برای آزادی او تلاش می‌کرد، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، آزادی محسنی را تایید کرد و گفت که او از سلامت کامل برخوردار است. 

احسانی افزود: «پس از تلاش‌های فراوان و دادخواهی گسترده، طالبان سیدباقر محسنی را آزاد کردند. من با او تلفنی صحبت کردم. اطمینان داد که حالش خوب است.»

به گفته احسانی، سید باقر محسنی، بعد از ظهر روز جمعه، ۱۳ اسفند، در حالی که برای مصاحبه با چند خبرنگار خارجی به مرکز شهر کابل می‌رفت، در ناحیه وزیر اکبرخان ناپدید شد و تماس‌ دوستان و خانواده‌ با او قطع شد. احسانی افزود که ساعاتی بعد، سیدباقر محسنی تماس کوتاهی با خانواده‌اش برقرار کرد و گفت که در اسارت طالبان است و در بخشی از اداره اطلاعات آن گروه به نام «ریاست چهل» نگهداری می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیدباقر محسنی از بعد از ظهر روز جمعه تا بعد از ظهر روز یکشنبه در اسارت طالبان به سر برد و در این مدت، شمار زیادی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای، و چهره‌های سرشناس افغانستان، به بازداشت او اعتراض کردند. 

محسنی آخرین بار روز دوم مارس، در یک برنامه تلویزیونی با نعیم وردک، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، از عملکرد رهبران آن گروه انتقاد کرده بود. او سپس با نشر عکسی از حضورش در آن برنامه تلویزیونی در صفحه فیس‌بوک خود، از تهدید طالبان برای جلوگیری از نشر آن برنامه خبر داد. 

محسنی در یادداشت فیس‌بوکی خود نوشته بود: «دیروز در برنامه «آخر خط» تلویزیون نور به همراه نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، شرکت داشتم. اما آن برنامه به دلیل فشار گروه حاکم از نشر بازماند. [طالبان] با تهدید، از عواقب نشر آن هشدار داده‌اند. همچنین اضطراب سختی بر مسئولان طلوع نیوز به دلیل نشر برنامه «تودی خبری» تحمیل کرده‌اند و دیروز، روز دشواری برای این رسانه‌ها بود.»

هرچند طالبان هنوز توضیحی در مورد بازداشت و آزاد کردن سیدباقر محسنی نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که او به سفارش نعیم وردک، سخنگوی دفتر آن گروه در قطر، بازداشت شده بوده است. پیش از این، در اوایل ژانویه، فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل و تحلیلگر سیاسی، پس از سخن گفتن در یک برنامه تلویزیونی که در آن نعیم وردک نیز حضور داشت، از سوی طالبان بازداشت و زندانی شد. آقای جلال در نتیجه اعتراض‌های گسترده از زندان طالبان آزاد شد، اما از آن پس دیگر هرگز در رسانه‌ها سخن نگفته است.