بیت‌کوین، «طلای دیجیتال» یا راهی برای دور زدن تحریم‌ها؟

«روسیه نمی‌تواند رمزارز را جانشین صدها میلیارد دلاری کند که احتمالا به علت ردیابی شدن فناوری بلاک‌چین ضبط می‌شود»

اما تاثیرگذاری مثبت رمزارز بر اقتصادی در ابعاد اقتصاد روسیه، موضوع کاملا متفاوتی از کارکرد آن برای ایران و کره شمالی است - Pexels

در پنج روز نخست پس از شروع حمله روسیه به اوکراین قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ درصد بالا رفت. هم‌زمان، ارزش روبل در برابر دلار تقریبا همین‌قدر کاهش یافت.

این نوسانات شدید موجب شدر که ارزش [بازار] این رمزارز از [بازار] روبل پیشی بگیرد و در نتیجه، بسیاری از روس‌ها به صرافی‌های رمزارز روی آوردند تا برای حفظ سرمایه خود بیت‌کوین بخرند.

این موضوع ظاهرا موجب شد که جایگاه رو‌به‌رشد بیت‌کوین به‌عنوان «طلای دیجیتال» تحکیم شود، اما در عین حال منجر به نگرانی از این امر شده است که روسیه بکوشد از این ارز نامتمرکز برای دور زدن تحریم‌های شدید اقتصادی که غرب در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه همسایه‌اش، بر مسکو اعمال کرده است، استفاده کند.

رمزارز پیش‌تر نیز محبوب حکومت‌های مطرود بوده است. شاخص‌ترین نمونه، کره شمالی است که محققان مدعی شده‌اند از این فناوری برای حمایت از اقتصاد خود بهره می‌گیرد. در گزارشی که شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، برآورد شده است پیونگ‌یانگ بیش از ۶۷۰ میلیون دلار سرمایه در قالب بیت‌کوین و سایر رمزارزها دارد تا اثرات تحریم‌های بین‌المللی را خنثی کند.

اما تاثیرگذاری مثبت رمزارز بر اقتصادی در ابعاد اقتصاد روسیه، موضوع کاملا متفاوتی است. برخی تحلیلگران تردید دارند که این فناوری بتواند اثر چندانی بر دور زدن شرایط اقتصادی بحرانی فعلی آن کشور داشته باشد.

مارکوس سوتیریو، تحلیلگر بنگاه دارایی‌های دیجیتالی گلوبال‌بلاک واقع در بریتانیا، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «ایران و کره شمالی از رمزارز برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده استفاده کرده‌اند، اما شرایط روسیه خاص است.»

او توضیح داد: «نقدینگی جهانی برای حمایت از تراکنش‌های ارزی خارجی روزانه ۵۰ میلیارد دلاری روسیه کافی نیست. حجم روزانه بیت‌کوین موجود معمولاً حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است.»

«از این گذشته، روسیه نمی‌تواند رمزارز را جانشین صدها میلیارد دلاری کند که احتمالا به علت ردیابی‌شدن فناوری بلاک‌چین ضبط می‌شود. در دفتر کل بلاک‌چین، همه می‌توانند هر تراکنشی را همراه با نشانی مربوط به آن ببینند. نشانی ناشناس است، اما مبلغ شفاف است و می‌توانند به آن برچسب مشکوک بزنند. به گمان من روسیه خود را برای خروج از سوئیفت آماده کرده و روابط را با بانک‌هایی نظیر بانک‌های آسیایی آغاز کرده است.»

«روایت جدید هواداران بیت‌کوین: بیت‌کوین تحریم‌ها را دور خواهد زد، به همین دلیل روس‌ها مشغول خریدن آن‌اند!!

تا کنون قیمت بیت‌کوین پابه‌پای بورس حرکت کرده است، اما روایت‌ها می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. پس بیایید نشانه‌های جدا شدن روند‌ بیت‌کوین از بورس و افزایش قیمت آن را زیر نظر داشته باشیم...

توییتر گلن گودمن(@glengoodman) سوم مارس۲۰۲۲ (۱۲ اسفند ۱۴۰۰)»

شاید کاربرد رمزارزها در چنین مقیاسی محدود باشد، اما آن‌ها می‌توانند برای افرادی که در روسیه زندگی می‌کنند، مفید باشند. این هفته قیمت معامله رمزارز به بیشترین حد خود در سال ۲۰۲۲ رسید و لارک دیویس، کارشناس بازار رمزارز، اشاره کرد که این روند «در واکنش به تنش میان روسیه و اوکراین» پدید آمده است.

به‌رغم درخواست‌های میخائیلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین، برای مسدودسازی تراکنش‌ها در روسیه، صرافی‌های مهم رمزارز حاضر نشده‌اند حساب‌های روسیه را مسدود کنند. صرافی کوین‌بیس علت امتناع خود را رعایت«آزادی اقتصادی» اعلام کرده است، و چانگ‌پنگ ژائو(سی.زد)، مدیرعامل صرافی بایننس، نیز همین هفته گفت چنین اقدامی با علت وجودی رمزارز«ناسازگار» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «با هیچ شخصی ضدیت نداریم. بین سیاست‌مداران روسیه که جنگ را آغاز کردند و مردم عادی تفاوت قائلیم. بسیاری از مردم عادی روسیه با جنگ موافق نیستند. این صنعت در کنترل ما نیست.»

این وضعیت می‌تواند شهرت فزاینده بیت‌کوین را به‌عنوان یک دارایی امن و ایفاکننده نقش نوعی «طلای دیجیتال» در دوران بحران ژئوپلتیکی و اقتصادی، تقویت کند.

یکی از اعضای گروه تجارت بیت‌فاینکس در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «بیت‌کوین در این روزگار خطرناک و نامطمئن، برخلاف پیش‌بینی بسیاری از مخالفان آن از پا درنیامده است. در واقع، شاهد نخستین درگیری بزرگ جهان در دوران رمزارز هستیم که می‌تواند آزمایشی بزرگی برای چگونگی نگاه ما به عملکرد بیت‌کوین باشد.»

بیت‌کوین و دیگر رمزارزها، از جمله اتریوم(ای‌تی‌اچ) و دوج‌کوین، در تلاش‌های اوکراین برای گردآوری کمک مالی نیز ارزش خود را ثابت کرده‌اند، زیرا بدون محدودیت‌های مرزی و تقریباً به صورت آنی منابع مالی لازم را برای اقدام‌های بشردوستانه و دفاعی به آن کشور انتقال می‌دهند.

«از مردم اوکراین حمایت کنید. اکنون با استفاده از رمزارز هم می‌توانید کمک کنید. بیت‌کوین، اتریوم و یو.اس.دی.تی

اوکراین(@Ukraine) بیست‌و‌ششم فوریه ۲۰۲۲»

در عرض سه روز پس از آن‌که اوکراین در صفحه‌ای رسمی در توییتر درخواست کمک‌های مالی رمزارزی کرد، معادل بیش از ۳۰ میلیون دلار رمزارز به کیف‌های دیجیتالی آن کشور واریز شد.

پرسون پیش (Preson Pysh)، از علاقه‌مندان و نویسندگان حوزه رمزارز، می‌گوید: «در حالی که رسانه‌های خبری جریان اصلی به ما می‌گویند بیت‌کوین عامل شرارت است، چون روسیه با استفاده از آن تحریم‌ها را دور می‌زند، این پیام توییتری مرا از یاد نبرید. بیت‌کوین می‌تواند مانند چاقویی در دست جراح یا چاقویی در دست تبهکار باشد و شبیه به تمامی فناوری‌های ارزشمند روزگار، ارزش آن به نیت کاربری آن بستگی دارد.

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را نخستین بار ما به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین، این تومار را منتشر کرده‌ایم و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیش‌تر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای تومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید، لطفاً روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه «گوفاندمی» ما شوید.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد