اجاره کردن خانه اوکراینی‌ها در «ایربی‌ان‌بی»؛ راه متفاوت کمک به مردم جنگ‌زده

مردم کشورهای مختلف برای کمک مالی مستقیم به مردم اوکراین، خانه‌های آنها را در اپلیکشین «ایربی‌ان‌بی» اجاره می‌کنند

با بحرانی شدن اوضاع زندگی مردم جنگ‌زده اوکراین، مردم کشورهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی به آنها کمک‌ می‌کنند - Louisa GOULIAMAKI / AFP

با ادامه حمله نظامی مسکو به کی‌یف و بحرانی شدن اوضاع زندگی مردم جنگ‌زده، در روزهای اخیر مردم کشورهای مختلف راه متفاوتی برای کمک مالی به اوکراینی‌ها انتخاب کرده‌اند. این راه متفاوت شامل اجاره اتاق‌ها و خانه‌هایی می‌شود که مردم اوکراین پیش از این برای اجاره دادن به مسافران در سایت‌های مسافرتی آگهی کرده بودند.

به گزارش دیلی میل، اروپایی‌ها و امریکایی‌های مخالف روسیه که می‌خواهند از مردم جنگ‌زده اوکراین حمایت کنند، از طریق اجاره کردن خانه‌های اوکراینی‌ها در اپلیکیشن «ایربی‌ان‌بی» (Airbnb)  به آنها کمک می‌رسانند. 

بر اساس گزارش‌ها فقط در روزهای دوم و سوم مارس تقریباً ۱.۵ میلیون پوند برای رزرو ۶۱ هزار خانه در اوکراین انجام گرفته، آن هم در حالی که قرار نیست در آن کشور جنگ‌زده و زیر بمباران، اقامتی از سوی مسافران اتفاق بیفتد.

ارسال کمک‌های مالی از طریق اجاره خانه از طریق یک کارزار در رسانه‌های اجتماعی آغاز شد. رفته‌رفته تعداد بیشتری به این گروه پیوستند و به اوکراینی‌ها نشان دادند که از راه دور در کنار آنها هستند. در عوض، صاحبان خانه‌های اجاره‌رفته در اوکراین که از این کار مسافران نادیده‌شان بسیار متاثر شده‌اند اعلام کردند از خانه‌هایشان برای پناه دادن به افرادی که بر اثر گلوله‌باران بی‌خانمان شده‌اند استفاده می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین آنها که از این حجم حمایت مردم سراسر جهان شوکه شده بودند، رزروکنندگان اتاق‌هایشان در برنامه «ایربی‌ان‌بی» (Airbnb) را برای شرایط بعد از جنگ به خانه‌هایشان دعوت کردند.

یکی از ساکنان اوکراین که از این حرکت انسان‌دوستانه تحت تاثیر قرار گرفته بود خطاب به مستاجران فرضی خانه‌اش در این برنامه اینترنتی اجاره خانه نوشت: «نمی‌توانید تصور کنید چقدر خوشحالیم که می‌بینیم تنها نیستیم. فقط اشک می‌ریزم و در دلم از شما برای این که در این شرایط سخت کنار مردم اوکراین هستید تشکر می‌کنم.»

یکی دیگر از صاحبان خانه در اوکراین نیز در پاسخ به کسی که اتاقی را در خانه او رزرو کرده بود نوشت: «کمک شما اشک من را درآورد. نامه‌تان را چندین بار خواندم و از خوشحالی گریه کردم. این نامه همه چیزهایی که اکنون برای ما مهم است را به من داد: عشق، حمایت و قدرت.»

کمک‌های مردمی از طریق اجاره خانه در اپلیکیشن «ایربی‌ان‌بی» (Airbnb) در حالی است که مدیران این برنامه نیز در همان روزهای ابتدایی حمله روسیه حمایتشان را از مردم جنگ‌زده اوکراین اعلام کردند و از ارائه مسکن رایگان کوتاه مدت به ۱۰۰ هزار پناهنده خبر دادند. آنها همچنین اعلام کردند که در تدارک راهی برای اقامت طولانی‌مدت‌تر افراد بی‌خانمان اوکراینی هستند.

بر اساس بعضی از برآوردها، اوکراین بیش از ۱۷ هزار خانه برای اجاره کوتاه‌مدت در تعطیلات دارد و این اقدام مخالفان جنگ روسیه می‌تواند یه عنوان یک منبع کمک مالی به مردم جنگ‌زده باشد.

بیشتر از جهان