کرونا در ایران؛ نگرانی از شیوع سویه‌های جدید بعد از تعطیلات نوروزی

در حال حاضر تعداد پذیرش سرپایی روزانه مبتلایان به کووید-۱۹ در پایتخت حدود پنج هزار نفر است

نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و میزان پایین رعایت پروتکل‌های ضدکرونا در رسیدن به قله‌های بعدی نگران‌کننده است - ATTA KENARE / AFP

مینو محرز، عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا در ایران گفت: «از پیک موج ششم عبور کرده‌ایم اما ممکن است در عید نوروز با خطر افزایش دوباره موارد ابتلا مواجه شویم». 

او با اشاره به این که تاکنون سویه BA۱ در ایران شناسایی شده است، در ارتباط با خطر سویه BA۲ به ایلنا توضیح داد: «در کشورهای دیگری که پیک اومیکرون پایین آمده است هنوز این زیرسویه موجب افزایش آمار و برگشت پیک نشده اما از آنجا که آینده این ویروس معلوم نیست، بعید نیست اگر مسافرت‌ها به خارج از کشور انجام و این زیرسویه وارد شود، با افزایش آمار مواجه می‌شویم.»

در عین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، روز یکشنبه پانزدهم اسفند از عبور تهران از قله موج ششم کرونا خبر داد و اعلام کرد که آمار مبتلایان در پایتخت ۳۵ درصد کاهش داشته است. 

به گفته او دو هفته است که تهران از قله موج ششم کرونا عبور کرده با این حال هنوز آمار موارد مرگ و میر بالا است. 

به گزارش ایسنا، توکلی با اشاره به این که «بر اساس پیش‌بینی‌ها شیوع اومیکرون رو به کاهش است» گفت: «بین موارد بستری فعلی، مبتلایان به سویه دلتا هم حضور دارند؛ ولی در مجموع وضعیت بیمارستان‌ها پایدار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «در حال حاضر تعداد پذیرش سرپایی روزانه به حدود پنج هزار نفر رسیده است. موارد بستری جدید ۴۰۰ نفر و موارد ترخیصی حدود ۵۰۰ نفر است؛ بنابراین در حالت تقریبا تعادلی قرار گرفتیم. از طرفی اکنون ۲۹۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم که حدود ۱۰۰۰ نفر در بخش ویژه و حدود دو هزار نفر در بخش عادی بستری هستند. ضمن این که موارد ابتلای کودکان هم در حال تجربه روند کاهشی است.»

رعایت ۵۸ درصدی پروتکل‌های ضد کرونا 

با اینکه خبرها از نزولی شدن شرایط کرونا در ایران حکایت دارند، نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و میزان پایین رعایت پروتکل‌های ضد کرونا همچنان در رسیدن به قله‌های بعدی نگران‌کننده است. 

تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی، از ۱۸۴ هفته گذشته به ۱۴۸ شهر کاهش یافته است. همچنین  ۱۹۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهر در وضعیت زرد و سه شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند. 

با این حال، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته منتهی به ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ (از چهار تا ۱۴ اسفند ماه)، همچنان پایین و حدود ۵۸.۳۱ درصد گزارش شده است.

در اطلاعیه وزارت بهداشت مربوط به میزان رعایت بهداشت فردی آمده است که رعایت این موارد در اماکن عمومی در بازه زمانی چهارم تا ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۰، بالغ بر ۶۱.۸۰ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان کرمانشاه با ۶۹.۱۳ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان قم با ۵۲.۵۴ درصد بوده است.

همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۲۷ بهمن تا ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۰، ۵۷.۰۴ درصد بوده که دانشگاه‌ها با ۸۷.۹۶ درصد بیشترین درصد رعایت و تالارهای پذیرایی با ۴۸.۲۴ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی نیز در این بازه زمانی، ۶۰.۶۵ درصد بوده که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان یزد با ۶۹.۸۷ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۴۹.۴۵ درصد بوده است.

پایین بودن رعایت موارد بهداشتی در شهرهای مختلف ایران در شرایطی است که میزان واکسیناسیون نیز با شیب آهسته‌ای پیش می‌رود و از دوز سوم استقبال نشده است. 

تا کنون در ایران ۶۳ میلیون نفر دوز اول و ۵۵ میلیون نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند و با تمام توصیه‌های انجام شده فقط ۲۳ میلیون نفر برای سومین بار علیه کرونا واکسینه شده‌اند.