خداحافظی نشان‌های تجاری لوکس از روسیه

گوچی، شانل و هرمس کسب و کار خود در روسیه را به طور موقت تعطیل کردند

سایر نام‌های تجاری صنعت مد مثل آسوس، نایک و بوهو نیز تجارت در روسیه را متوقف کرده‌اند - STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

نام‌های تجاری صنعت مد و کالاهای تجملی مثل هرمس، شانل و گوچی در پی حمله روسیه به اوکراین فعالیت در این کشور را به‌طور موقت متوقف خواهند کرد.

شرکت هرمس، سازنده کیف‌های برکین و شرکت ریچمونت، مالک نام تجاری کارتیه ازجمله نخستین شرکت‌های مادر نام‌های تجاری صنعت مد بودند که بعد از ال. و.‌ام.هاش، کرینگ و شانل از بستن فروشگاه‌های خود خبر دادند.

ال. و.‌ام.هاش مالک نام‌های تجاری مختلفی مثل کنزو، ژیوانشی و کریستیان دیور است و کرینگ هم شرکت مادر موسسه‌های طراحی مد مثل بوتگا ونتا، گوچی و سن لوران است.

روسیه روز پنج‌شنبه، ۲۴ فوریه (۵ اسفند) حمله همه‌جانبه به اوکراین را آغاز کرد و در پی آن بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کردند.

شانل هم با انتشار مطلبی در لینکدین اعلام کرد: با توجه به نگرانی‌های زیادی که در مورد وضعیت کنونی داریم و قطعی نبودن و پیچیدگی فزاینده‌ای که بر فعالیت‌ها سایه افکنده است شانل تصمیم گرفته کسب‌وکار خود در روسیه را به‌طور موقت متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ال. و.‌ام.هاش در مصاحبه با رویترز تایید کرد که تمامی ۱۲۴ فروشگاه خود در روسیه را تعطیل می‌کند، ولی همچنان به سه هزار و ۵۰۰ کارمند خود در این کشور حقوق خواهد داد.

کرینگ، ال. و.‌ام.هاش و لورئال، یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فراورده‌های زیبایی جهان قول داده‌اند برای کمک به پناهندگان اوکراینی از آن‌ها حمایت مالی کنند.

طبق برآوردها از زمان حمله روسیه به اوکراین که بیش از یک هفته از آن می‌گذرد بیشتر از یک میلیون نفر اوکراینی از کشور خود گریخته‌اند.

ایکیا هم اعلام کرد که فعالیت در روسیه و بلاروس را به علت جنگ به تعلیق درآورده است.

در بیانیه منتشرشده در وب‌سایت این شرکت آمده بنیاد ایکیا ۲۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه به بی‌خانمان‌شدگان در جنگ اوکراین اختصاص داده است.

سایر نام‌های تجاری صنعت مد مثل آسوس، نایک و بوهو نیز تجارت در روسیه را متوقف کرده‌اند.

آسوس قبل‌تر در همین هفته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به «ایمنی همکاران و شرکای خود در اوکراین و روسیه» اولویت می‌دهد.

در این بیانیه آمده است «آسوس با توجه به آن‌که جنگ ادامه دارد به این نتیجه رسیده است که نباید تجارت در روسیه را ادامه دهد و چنین حقی هم ندارد و بنابراین از امروز تمام فعالیت‌های فروش در آنجا را به تعلیق درآورده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان