رافائل گروسی: تا زمانی که ایران مسائل خود با آژانس را حل نکند، توافق هسته‌ای ممکن نیست

مسائلی وجود دارد که هنوز ایران باید در مورد آن‌ها توضیح دهد

تهران خواهان بسته شدن پرونده آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی اما اعلام‌نشده در ایران است- AFP

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت که احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی بدون حل‌وفصل مسائل تهران با آژانس امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش رویترز، او در کنفرانس خبری پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس اتمی ایران گفت: «بدون حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، تلاش برای احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ممکن نیست.»

محمد اسلامی نیز گفت که مسائل باقی‌مانده تا پایان خرداد ۱۴۰۱ (۲۱ ژوئن) حل خواهد شد.

او افزود تهران با «ارائه اسناد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن موضوعات باقی‌مانده» موافقت کرده است.

یکی از مشکاتت حل‌وفصل مسائل مربوط به مواد هسته‌ای است که آژانس مظنون است که ایران آن را اعلام نکرده است. گروسی گفت مسائلی وجود دارد که هنوز باید ایران در مورد آن‌ها توضیح دهد.

گروسی پیش از بازگشت به وین روز شنبه با وزیر امور خارجه ایران نیز گفتگو کرد.

او دراین‌باره گفت: هنوز مسائلی وجود دارد که ایران باید به آن‌ها رسیدگی کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال پاسخ‌هایی از ایران در مورد چگونگی رسیدن آثار اورانیوم به آن مناطق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 موضوعی که البته اغلب از آن به‌عنوان مسائل امنیتی یاد می‌شود.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در دولت دونالد ترامپ و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران نیز در واکنش، از تعهدات هسته‌ای خود عبور کرد و با افزایش سطح غنی‌سازی و دیگر اقدام‌ها در این حوزه، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید. اکنون برخی کارشناسان بر این باورند که زمان گریز هسته‌ای برای ایران کوتاه‌تر شده و به چند هفته رسیده است.

 توافق ۲۰۱۵ غنی‌سازی اورانیوم ایران را محدود کرد تا درازای لغو تحریم‌های اقتصادی، تولید مواد برای سلاح‌های هسته‌ای برای تهران دشوارتر شود. همه طرف‌های درگیر در مذاکرات گفته‌اند که به احیای توافق در گفتگوهای وین نزدیک شده‌اند و سفر گروسی امیدها در تهران را برای حل پرونده هسته‌ای افزایش داده است.

پیش‌تر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور گفت: انتظار می‌رود مسائل کلی بین ما و آژانس در دیدار اخیر حل‌وفصل شود.

بااین‌حال به نظر می‌رسد بر اساس گفته‌های گروسی، هنوز مسائل دیگری باقی‌مانده است.

تهران خواهان بسته شدن پرونده آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی اما اعلام‌نشده در ایران است. چندین مقام به رویترز گفته‌اند که قدرت‌های غربی می‌گویند که این موضوع از توافق متفاوت است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرف آن نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها گزارش داده است که ایران توضیح قانع‌کننده‌ای درباره منشأ آثار اورانیوم فرآوری‌شده ارائه نکرده است. این آثار نشان می‌دهد که مواد هسته‌ای در برخی مناطق وجود داشته که ایران به آژانس اعلام نکرده است.