کامران دیبا، نقاش و معمار مدرن ایرانی ۸۵ ساله شد

طراحی و معماری موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران از جمله آثار کامران دیبا است

کامران دیبا در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و یک دفتر معماری تاسیس کرد - تصویر نفر اول از سمت چپ - saywho

امروز هشتادوپنجمین سالروز تولد کامران دیبا است. هنرمندی که در کارنامه کاری و حرفه‌‎ای خود معماری مکان‌هایی همچون موزه هنرهای معاصر تهران، پارک شفق، فرهنگسرای نیاوران، شهر جدید شوشتر و دفتر کار مخصوص شهبانو فرح پهلوی را ثبت کرده است.

کامران طباطبایی دیبا ۱۴ اسفند سال ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۳۵ درحالی‌که فقط ۲۰ سال داشت به آمریکا رفت و تحصیل در رشته معماری را در دانشگاه هاروارد آغاز کرد. حدود هفت سال بعد نیز پس از اینکه در این رشته دانش‌آموخته شده بود، تحصیلات تکمیلی‌اش را در رشته جامعه‌شناسی ادامه داد.

کامران دیبا در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و یک دفتر معماری تاسیس کرد. او هم‌زمان معماری نمای بیرونی دفتر مخصوص دخترعمویش، شهبانو فرح پهلوی را شروع کرد اما اقامت در جامعه سنتی ایران برای او که نواندیش بود چندان خوش نیامد، با این حال فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در تهران آغاز کرد.

معماری پارک شفق، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگ‌سرای نیاوران، مسجد موزه فرش ایران، مسجد دانشگاه جندی‌شاپور دانشگاه اهواز و شهر جدید شوشتر، حاصل سال‌های فعالیت هنری و حرفه‌ای کامران دیبا در ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تابستان سال ۱۳۵۷ هم‌زمان با شروع تنش‌ها از کشور خارج شد و دیگر هیچ‌وقت به ایران بازنگشت.

کامران دیبا در سال‌های اقامت خود در اسپانیا و فرانسه با دانشگاه‌های معتبر اروپا همکاری کرد و مدیریت برخی پروژه‌ها مثل «طرح توسعه هتل‌ها» در اسپانیا را نیز بر عهده داشت.

او سال ۱۳۸۴ در گفت‌وگو با مجله بخارا، معماری تهران در سال‌های پس از انقلاب را «فاشیستی» و «ارتجاعی» خواند که «بر اساس آن پولی داده می‌شود تا برج‌ها بالا بروند.» 

کامران دیبا در این مصاحبه با اشاره به اینکه طراحی شهر به افراد «بی‌تجربه» سپرده می‌شود، گفت: «شهر باید طراحی داشته باشد، نه فقط یک ساختمان، بلکه محله و خیابان هم باید دارای طراحی اصولی باشند تا مثلاً به یک‌باره یک برج در کنار یک ویلای مسکونی ساخته نشود و حق و حریم آن مورد تجاوز قرار نگیرد.»

بیشتر از فرهنگ و هنر