ایرانیان دو تابعیتی، به دلیل فراخوان سربازی نمی‌توانند از اوکراین خارج شوند

دانشجویان ایرانی برای خروج از اوکراین ۲۰ کیلومتر را در برف و سرما پیاده‌روی کردند

«دانشجویان ایرانی شاغل در اوکراین در چند روز اول حمله نظامی روسیه به اوکراین، در پناهگاه به سر برده‌اند» - ifpnews

منوچهر مرادی، سفیر ایران در کی‌یف، می‌گوید تعدادی از ایرانیان مقیم اوکراین که پاسپورت این کشور را دریافت کرده‌اند، به دلیل فراخوان سربازی، امکان خروج از اوکراین را ندارند.

به گفته او «بخش اعظم متقاضیان خروج»، دانشجویانی ایرانی مقیم اوکراین هستند و تعدادشان حدود ۱۲۰۰ نفر است.

نتایج آماری اداره ارتباطات و اطلاعات ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۹، نشان می‌دهد که حدود ۴۲۰۰ ایرانی مقیم اوکراین هستند. این افراد از طریق سرمایه‌گذاری، کار، تحصیل و پناهجویی به اوکراین سفر کرده‌اند و برخی از آنان حالا پاسپورت اوکراین را گرفته‌اند و دو تابعیتی محسوب می‌شوند.

اگر سخنان منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین مبنا قرار بگیرد به این معناست که از ۴۲۰۰ ایرانی مقیم اوکراین، فقط ۱۲۰۰ نفر متقاضی خروج از این کشور هستند یا امکان خروج از اوکراین را دارند.

سفیر ایران در اوکراین روز پنج‌شنبه ۱۳ اسفند در توییتر خود نوشت: «تعداد قابل‌توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از این افراد از طریق پناهندگی، پاسپورت اوکراین را گرفته‌اند و در حال حاضر حتی اگر امکان خروج از این کشور را داشته باشند، نمی‌توانند به ایران بازگردند زیرا با خطر دستگیری و زندان مواجه‌ می‌شوند.

با شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی در کی‌یف، مدعی شد که اقدام‌های لازم برای انتقال ایرانیان از اوکراین را انجام می‌دهد با این حال، گزارش‌ها از اوکراین نشان می‌دهد که حتی دانشجویان ایرانی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

مرز لهستان با اوکراین مرز اصلی اوکراین برای خروج پناهجویان است؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، خودروهایی را پشت مرز لهستان برای انتقال ایرانیان در نظر گرفته است اما گزارش پایگاه خبری انتخاب، حاکی از آن است که صد‌ها دانشجوی ایرانی مشغول تحصیل در اوکراین، برای رسیدن به مرز لهستان، ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی کرده‌اند. تلاش آن‌ها برای تماس با سفارت ایران در لهستان هم نتیجه‌ای نداشته است.

باوجوداینکه منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین، مدعی است که به‌طور مداوم پیگیر وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین بوده است، دانشجویان می‌گویند مسئولان سفارت حتی یک‌بار هم به پناهگاه آنان در کی‌یف سر نزدند.

یکی از دانشجویان که همراه دو پسرعمویش بیش از ۲۰ کیلومتر را تا مرز لهستان، رفت به انتخاب گفت: «دانشجویان ایرانی شاغل در اوکراین در چند روز اول حمله نظامی روسیه به اوکراین، در پناهگاه به سر برده‌اند و سفارت ایران در اوکراین حتی یک‌بار هم به آن‌ها سر نزد.»

او افزود: «پس از این چند روز، سفارت ایران به دانشجویان پیغام داده که خودشان را به مرز لهستان برسانند. سپس دانشجوها ۱۰ ساعت در ایستگاه قطار معطل مانده‌اند تا قطار گیر آن‌ها بیاید؛ سفر با قطار نیز ۱۰ ساعت به طول انجامیده و آن‌ها به ۲۰ کیلومتری مرز اوکراین و لهستان رسیده‌اند و بقیه راه را در برف و سرمای شدید پیاده رفته‌اند.»