پس از سه سال ممنوعیت؛ سال آینده ۷۰ هزار خودرو وارد ایران می‌شود

ممنوعیت واردات خودرو تصمیمی است که سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ گرفتند

پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، روسای سه قوه تصمیم گرفتند با هدف «ساماندهی منابع ارزی»، واردات خودرو را ممنوع کنند‌ـ تجارت نیوز

نزدیک به سه سال پس از ممنوعیت واردات خودرو به ایران، نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ جزئیات واردات خودرو در سال آینده را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی سال ۱۴۰۱ به ایران وارد می‌شود. همچنین با واردات ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال‌دار و کشنده موافقت شد.

در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس، هزار دستگاه واگن و واگن یخچال‌دار و پنج هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی تصویب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رحیم زارع، ضمن اعلام خبر موافقت با واردات خودرو گفت: «به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیرصادراتی و با رعایت سیاست‌های کلی نظام، نسبت به صدور مجوز واردات بر اساس مقررات توسط بخش خصوصی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه به حساب ردیف شماره پنجاه این قانون واریز نماید.»

ممنوعیت واردات خودرو به ایران تصمیمی است که سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ گرفتند. پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، روسای سه قوه تصمیم گرفتند با هدف «ساماندهی منابع ارزی»، واردات خودرو را ممنوع کنند.

نبود امکان ورود خودروهای خارجی و با‌کیفیت به ایران انحصاری ویژه‌ای برای خودروسازان داخلی فراهم کرده است. کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت‌ بالای آن‌ها مسئله‌ای که حتی صدای برخی مقام‌های جمهوری اسلامی را هم درآورده است.

ناظران نیز تاکید می‌کنند به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو به ایران، امکان انتخاب از شهروندان ایرانی سلب شده است و آنان در ازای پرداخت مبالغ بالا، خدمات اندک و خودروهای بی‌کیفیت دریافت می‌کنند.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، دی‌ماه امسال پس از تصادف زنجیره‌ای تعدادی خودرو در محور بهبهان، گفت که ۵۹ خودرو در این حادثه تصادف کردند اما «ایربگ» هیچ‌یک از آن‌ها باز نشد. او با انتقاد از خودروسازان داخلی گفت که آن‌ها «ارابه مرگ» تولید می‌کنند.