نوجوان قربانی کودک‌همسری در شهرستان خاش خودسوزی کرد 

جمهوری اسلامی ایران با هدف تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، ازدواج کودکان را تبلیغ می‌کند 

گفته می‌شود که همسر این کودک‌ او را مورد ضرب‌و‌شتم و آزار روحی و فیزیکی قرار داده بود‌ـ عکس از ایمنا

یک نوجوان قربانی کودک‌همسری در شهرستان بمپور استان سیستان و بلوچستان، خودسوزی کرد. 

کمپین فعالان بلوچ هویت این نوجوان ۱۷ ساله را «ف‌ ـ‌ مارندگانی» اعلام کرد و نوشت: «این دختر بلوچ به دلیل متحمل شدن خشونت و عدم حمایت از طرف خانواده خودسوزی کرده است.» 

گفته می‌شود که همسر این کودک‌ او را مورد ضرب‌و‌شتم و آزار روحی و فیزیکی قرار داده بود. در ادامه گزارش آمده است این کودک‌همسر اهل روستای مارندگان از توابع بخش ایرندگان شهرستان خاش بود.

خودسوزی و خودکشی از جمله پیامدهای ازدواج زودهنگام است که هرچند وقت یک بار در ایران خبرساز می‌شود. 

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز ۳۰ دی‌ ماه امسال نیز از خودسوزی یک نوجوان ۱۶ ساله، که او نیز قربانی کودک‌همسری شده بود، خبر داد. این نوجوان اهل شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان بود و خانواده‌اش او را به یک مرد ۴۰ ساله شوهر داده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران، ازدواج دختران بالای ۱۳سال مجاز است و دختران زیر ۱۳ سال هم با تشخیص پدر، موافقت دادگاه و گواهی پزشکی قانونی، می‌توانند ازدواج کنند. 

محرومیت از تحصیل، افسردگی، خشونت خانگی، بارداری و زایمان خطرناک و طلاق از آسیب‌های ازدواج زودهنگام است. اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران با هدف تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، ازدواج کودکان را تبلیغ می‌کنند. 

پیش‌تر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، با حمایت از ازدواج زودهنگام، گفته بود که خود نیز در ۱۶ سالگی ازدواج کرده است. او با هدف بالا بردن آمار ازدواج کودکان، در نامه‌ای از وزیر آموزش‌وپرورش خواست مانع اخراج دختران متاهل از مدارس شود. 

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۰هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران ازدواج کردند که این تعداد در قیاس با آمارهای فصلی دو سال گذشته افزایش یافته است. 

مطابق با همین آمار،  ۴۵ هزار و ۵۲۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز در بهار ۱۴۰۰ ازدواج کرده‌اند. این آمار فقط آن دسته از ازدواج‌هایی را شامل می‌شود که ثبت شده‌اند، در صورتی‌ که بسیاری از دختران در مناطق محروم ایران با «صیغه محرمیت» و بدون ثبت رسمی ازدواج می‌کنند. 

قربانیان کودک‌همسری در اغلب موارد به دلیل بارداری‌ و زایمان‌های زودهنگام و خشونت‌های خانگی، به بیماری‌های جسمی و روحی متعددی مبتلا می‌شوند. با این حال، تلاش فعالان مدنی در ایران برای اصلاح قانون ازدواج، با مخالفت نمایندگان تندرو مجلس روبه‌رو شد و حامیان جمهوری اسلامی هرگونه آموزش و آگاهی‌بخشی برای جلوگیری از ازدواج کودکان را به «دشمن» و «عوامل خارجی» منتسب می‌کنند.