جاسوس اسرائیلی، همکار نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ایران 

کاترین پرز گفته که به‌واسطه یکی از چهره‌های بخش اطلاع‌رسانی دفتر رئیسی که در آمریکا تحصیل‌کرده بوده است، موفق به دیدار و گفت‌وگو با او شده است

انتشار یادداشت نویسنده انگلیسی تازه‌مسلمان در روزنامه تایمز اسرائیل و روشن شدن نفوذی بودن او در رسانه‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، باعث جنجال در ایران شده است.

کاترین پرز شکدم که طی سال‌های گذشته به‌عنوان نویسنده انگلیسی تازه‌مسلمان و شیعه در رسانه‌های نزدیک به رهبر نظام حاکم بر ایران تحلیل و گزارش می‌نوشت، با انتشار یادداشتی، خود را یهودی نفوذی در جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده که در تارنمای رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۱۸یادداشت از او منتشر شده است.

روزنامه‌نگار یهودی شهروند اسرائیل، دلیل موفقیت خود را در نزدیک شدن به رسانه‌های وابسته به هسته سخت نظام و انقلابیون تندرو، نیاز شدید ایشان به گرفتن تأیید از متفکران خارجی دانسته است.

بررسی سایت آرشیو جهانی وب نشان می‌دهد که پرز موفق به ثبت رکورد ۱۸ یادداشت با نام خود در تارنمای علی خامنه‌ای شده است. او همچنین با رسانه‌های پرس تی‌وی، تسنیم (خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران)، و تهران‌تایمز همکاری داشته و در سال ۱۳۹۶، با ابراهیم رئیسی مصاحبه کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، کاترین پرز که پیش از آن در اتاق‌های فکر وابسته به دولت اسرائیل فعالیت داشته است، با ورود به ایران و جلب اعتماد بسیاری از مقام‌های ارشد نظام و سرداران سپاه پاسداران، با دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی ایران زیر نظر حمید مقدم‌فر و کمیل خجسته، برادرزاده همسر علی خامنه‌ای، همکاری نزدیک داشته است.

طبق ادعای محمود احمدی‌نژاد، حسن خجسته، پسر کمیل خجسته، برادر همسر علی خامنه‌ای، در دوره دولت رئیس‌ جمهوری وقت، در هند مهمان یک شرکت اسرائیلی شده بود و کوشیده بود از طریق ترکیه به تل‌آویو برود که جلو سفر وی گرفته شد و از مقام ریاست رادیو در جمهوری اسلامی ایران برکنار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یکی از نکات جنجالی که کاترین پرز به آن اشاره کرده است، چگونگی فراهم شدن شرایط گفت‌وگوی او با سید‌ابراهیم رئیسی رئیس، سابق قوه قضاییه و رئیس ‌جمهوری فعلی جمهوری اسلامی ایران است. او گفته است که به‌واسطه یکی از چهره‌های بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیسی که در آمریکا تحصیل‌کرده بوده است، موفق به دیدار و گفت‌وگو با او شده است.

میان افراد نزدیک به ابراهیم رئیسی، تنها نادر طالب‌زاده، از چهره‌های اصول‌گرای تندرو، است که تصاویر او در شبکه پرس تی‌وی کربلا با خانم شکدم منتشر شد. او در آمریکا تحصیل‌کرده است و هنگام ثبت‌نام رئیسی در انتخابات سال ۱۳۹۶، مشایعت‌کننده اصلی او در وزارت کشور بوده است.

پس از انتشار اخبار مربوط به کاترین پرز، سایت «دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب» تاکید کرده است که آن شهروند یهودی با معرفی برخی فعالان رسانه‌ای علاقه‌مند به انقلاب، مطالب و یادداشت‌هایی در خصوص ارزش‌های انقلاب و اسلام ارسال کرده است که منتشر شده‌اند.

در حالی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص اطلاعات سپاه، هنوز به انتشار این اخبار هیچ واکنش رسمی نشان نداده‌اند که گفته شده است سردار یدالله جوانی، معاونت سیاسی سپاه پاسداران، جزو اشخاصی است که با خانم شکدم در ارتباط بوده است.

در مهرماه سال ۱۳۹۸ هم بهزاد نبوی ادعا کرد که دو جاسوس در دفتر سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس وقت سازمان بسیج، بازداشت شده‌اند که از زمان سردار نقدی، رئیس سابق آن سازمان، فعالیت داشته‌اند. هرچند نقدی آن موضوع را رد کرد، برکناری غیب‌پرور مهر تأییدی بر آن بود.

سایت مشرق‌نیوز در گفت‌وگویی با کاترین شکدم، او را یک تازه‌مسلمان شیعه معرفی کرده و نوشته است: «کاترین شکدم روزنامه‌نگار مسلمان و شیعه شده انگلیسی است که پیش از آن بر آیین مسیحیت بود.»

این شهروند اسرائیل در گفت‌وگوی خود با سایت اصول‌گرای مشرق‌نیوز، گفته بود: «ایران به یک میلیون شیوه مختلف برای من باعث خیروبرکت بوده است و همه آن چیزی که اکنون می‌بینم، ملتی است که عمیقاً به خاطرش شکرگزارم، مردمی باشهامت و لطفی که مرا به حیرت می‌آورد.»

کاترین پرز شکدم همچنین به‌عنوان تحلیل‌گر ثابت و ویژه شبکه پرس تی‌وی نیز فعالیت داشته است. خبرگزاری تسنیم در توضیح چگونگی همکاری او با آن رسانه، در توضیحی آورده است که او با پاسپورت فرانسوی و بدون آن که اثری از سوابق دیگرش وجود داشته باشد، وارد ایران شده و در سوابق خود هم ازدواج با یک مسلمان یمنی را داشته است و همین موضوع باعث شده است که کمتر شک و شبهه‌ای در مورد او وجود داشته باشد.

بر خلاف ادعای تسنیم، رسانه‌های درهنگام گفت‌وگو با کاترین پرز، صراحتاً به انگلیسی بودن او اشاره کرده‌اند. در حال حاضر خانم شکدم در بخش وبلاگ تایمز اسرائیل مطالب خود را منتشر می‌کند. 

اما نگاهی به سوابق نفوذ و خرابکاری اسرائیل طی یک دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که بر خلاف گفته دستگاه‌های امنیتی و مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران، از جمله علی خامنه‌ای، فریب‌خوردگان، دشمن، نفوذی‌ها و جاسوس‌ها، در صف مقابل ایشان فعالیت نداشته‌اند. طی سال‌های گذشته، صف اصول‌گرایان و انقلابیون، همان‌طور که در پرونده‌های فساد اقتصادی رنگین‌تر بوده است، در صف نفوذ دستگاه‌های امنیتی کشورهای دیگر و جاسوسی نیز وزنه سنگین‌تری دارد.

اشاره علی یونسی، وزیر اطلاعات سابق جمهوری اسلامی ایران، در تیرماه ۱۴۰۰ به نفوذ موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، در بخش‌های مختلف کشور و نگران‌کننده بودن آن، نیز می‌تواند ناشی از همین موضوع باشد.

محمود احمدی‌نژاد نیز در خردادماه ۱۴۰۰ و پس از افشاگری رئیس پیشین موساد در مورد اشراف اطلاعاتی اسرائیل بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده بود که در زمان او، بالاترین مسئول مقابله با جاسوسان اسرائیل در وزارت اطلاعات، «خودش جاسوس اسرائیل» بود.