تظاهرات معترضان ضدواکسن در نیوزیلند با خشونت پلیس به پایان رسید

صدها معترض با الهام از تظاهرات کامیون‌داران در کانادا، خیابان‌های نیوزیلند را بسته بودند

بنا بر اعلام پلیس، ۶۵ نفر به دلیل تخلف‌هایی از جمله آسیب رساندن به دیگران و داشتن سلاح دستگیر شدند - Marty MELVILLE / AFP

پلیس نیوزیلند روز چهارشنبه به اعتراض‌های ضدواکسن که در سه هفته گذشته فعالیت‌ها در پایتخت این کشور را مختل کرده بود، پایان داد.

به گزارش رویترز، پلیس نیوزیلند برای پایان دادن به اعتراض مخالفان قوانین مرتبط با کووید-۱۹، تجمع آن‌ها در جلو مجلس را به هم زد، خودروهای معترض را با خود برد و ده‌ها نفر را دستگیر کرد.

به گفته برخی از شاهدان، در حالی که ماموران تلاش می‌کردند محوطه را از حضور مخالفان حاضر در مقابل ساختمان مجلس این کشور پاکسازی کنند، معترضان در فاصله چند متری مجلس نیوزیلند چند چادر را آتش زدند.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، در یک کنفرانس مطبوعاتی، پس از اینکه اعلام کرد زمان آن فرا رسیده است که با مخالفان برخورد شود، گفت: «به معترضان برای پایان اعتراض فرصت کافی داده شد؛ اما حمله به پلیس و مجلس حمله به ارزش‌های ما و کاری بسیار اشتباه بود که با آن برخورد می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، صدها معترض در نیوزیلند با الهام از تظاهرات کامیون‌داران در کانادا، خیابان‌ها را با کامیون‌، اتومبیل‌ و موتورسیکلت‌ مسدود کردند. برخی دیگر نیز مقابل مجلس چادر زدند و در مقابل درخواست پلیس برای پایان دادن به تجمع، با فریادهای توهین‌آمیز، به سمت ماموران بطری آب، کپسول‌ آتش‌نشانی و صندلی پرت کردند.

در نهایت، ماموران با یدک‌کش بیش از ۵۰ وسیله نقلیه را با خود بردند و سپس با استفاده از اسپری فلفل و بازداشت مخالفان، به اعتراض‌ها پایان دادند؛ هرچند دست‌کم سه افسر پلیس مجروح شدند. بنا بر اعلام پلیس، ۶۵ نفر به دلیل تخلف‌هایی از جمله آسیب رساندن به دیگران و داشتن سلاح دستگیر شدند.

اعتراض مخالفان در نیوزیلند ابتدا از موضع‌گیری علیه واکسیناسیون کووید-۱۹ آغاز شد، اما در ادامه، گروه‌هایی که خواستار پایان دادن به همه محدودیت‌های ناشی از کرونا بودند، آن را گسترش دادند.

کیت سیگرت، یک فعال ضدواکسن، گفت: «ما برای داشتن یک زندگی استاندارد می‌جنگیم و حق حاکمیت بر بدن خودمان را می‌خواهیم که چیز زیادی نیست.» او که مانند بسیاری دیگر از معترضان برای پیوستن به تظاهرات چندین کیلومتر سفر کرده بود، گفت که به دلیل الزامی بودن واکسیناسیون برای کارکنان بخش بهداشت، شغل خود را از دست داده است.

پس از همه‌گیری کووید-۱۹، نیوزیلند با پنج میلیون نفر جمعیت، محدودیت‌های سختی را اعمال کرد که در نهایت باعث شد تعداد مبتلایان در این کشور بسیار کمتر از سایر کشورهای توسعه‌یافته باشد. در نیوزیلند تنها ۵۶ مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت شد و تعداد مبتلایان هم ۱۱۸ هزار نفر بود؛ با این حال پس از شیوع سویه اومیکرون، تعداد مبتلایان رو به افزایش است و مقام‌های این کشور تصمیم گرفته‌اند قوانین و محدودیت‌های مرتبط با کرونا را همچنان ادامه دهند.

حدود ۹۵ درصد از افراد واجد شرایط در نیوزیلند دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و واکسیناسیون برای برخی از کارمندان الزامی است؛ اما تعدادی از مردم این کشور خواهان آزادی انتخاب در تزریق واکسن‌اند و معتقدند واکسیناسیون اجباری با آزادی‌های اساسی مغایرت دارد.

بیشتر از جهان