حسین رونقی در زندان اعتصاب غذای خشک کرد

به وکلای این فعال مدنی اجازه دسترسی به پرونده او داده نشده است

حسین رونقی روز چهارم اسفند پس از خروج از خانه ناپدید شد و خانواده‌اش اعلام کردند که ماموران امنیتی او را ربوده‌اند - wikipedia

خانواده حسین رونقی از اعتصاب غذای خشک او در زندان خبر دادند. این فعال مدنی روز چهارم اسفند پس از خروج از خانه ناپدید شد و خانواده‌اش اعلام کردند که ماموران امنیتی او را ربوده‌اند.

یک روز پس از اعلام این خبر، نیروهای امنیتی با هجوم به منزل شخصی حسین رونقی برخی لوازم شخصی او را با خود بردند. او پیش از دستگیری، به نزدیکانش گفته بود که از شماره‌های ناشناس با او تماس می‌گیرند و صحبت نمی‌کنند.

روز یکشنبه، ۸ اسفند، پس از چهار روز بی‌خبری از حسین رونقی، برادرش در توییتی از تماس او با خانه خبر داد و نوشت: «حسین با خانه تماس گرفت؛ باهاش حرف زدم. از روز ربوده شدن اعتصاب غذای خشک کرده و زیاد سرحال نبود. بهش گفتم اعتصابت رو بشکن؛ برات خطرناکه. در جواب فقط سکوت کرد؛ یعنی اعتصابش را نمی‌شکند تا زمان آزادی.»

هم‌زمان با اعلام این خبر، کارزاری در حمایت از حسین رونقی در رسانه‌های اجتماعی شکل گرفت. کاربران شیوه دستگیری حسین رونقی را «آدم‌ربایی» و «ناپدید‌سازی قهری» فعالان سیاسی و اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی نیز با پیوستن به این کارزار در توییتی نوشت: «حسین رونقی یک فعال دموکراسی‌خواه و پیگیر آزادی اینترنت است که جمهوری اسلامی در ایران او را زندانی کرده است.»

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز شنبه، ۷ اسفند، در گزارشی اعلام کرد که وکلای حسین رونقی برای کسب اطلاع از وضعیت او به دادسرای امنیت زندان اوین مراجعه کردند و مطلع شدند که در شعبه ۲ بازپرسی پرونده‌ای برای او باز شده؛ اما به دلیل اینکه نامشان در فهرست وکلای مورداعتماد قوه قضاییه‌ نیست، اجازه دسترسی به پرونده حسین رونقی به آنان داده نشده است.

برخی منابع نزدیک به حسین رونقی به هرانا گفتند که عامل بازداشت حسین رونقی وزارت اطلاعات است. خانواده حسین رونقی درباره وضعیت سلامتی او نگران‌اند و می‌گویند جانش در خطر است.

حسن رونقی یک‌ روز پس از ربوده شدن حسین، در توییتی نوشت که «آدم‌ربایان حکومتی» در حالی برادرش را ربوده‌اند که او به بیماری کلیوی، ریوی، پروستات، غلظت خون و گوارش مبتلا است. به گفته او، عامل همه این بیماری‌ها «شرایط و شکنجه» سال‌ها زندان است و در حال حاضر هم او غده‌ای در گلو دارد که باید زودتر جراحی شود.

حسین رونقی یکی از منتقدان جدی «طرح صیانت» در ایران است. او چند روز پیش از دستگیری، درباره این طرح در توییتی نوشت: «‏اگر نمی‌توانید حقیقت را در مورد طرح صیانت و سانسور اینترنت بنویسید، روی حقیقت خاک نپاشید. طرح صیانت تصمیم کلیت نظام بر اساس نظر و خواسته رهبر جمهوری اسلامی ایران است که گفته بود: «فضای مجازی باید مدیریت شود»؛ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در کنار هم در این چرخه مجری و تابع دستور بودند.»