دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت: اگر کشور دست غرب‌گراها بیفتد، نتیجه آن اوکراین ‏امروز می‌شود

جنگ عقاید نیز در این فضاست و باید حضور فعال در این فضا داشته باشیم

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت مدعی است که این طرح به نفع مردم است- عکس از خبرگزاری خانه ملت

در حالی که انتقادها به طرح صیانت از فضای مجازی جنجال گسترده‌ای به پا کرده و مخالفت با آن در میان افکار عمومی افزایش یافته است، ویس کرمی، دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت، با اصرار بر مطلوب بودن این طرح، گفت: «در قبال فضای مجازی سه رویکرد منفعل، بدبین‌ها، و تمدنی است. رویکرد منفعل، جریان غرب‌گراست که اگر کشور دست آن‌ها بیفتد، نتیجه آن اوکراین امروز می‌شود. آن‌هایی هم که بدبین هستند، آدم امروز نیستند.»

به گزارش تسنیم، او در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره این که کسب‌وکار بسیاری از مردم در این فضا است و طرح صیانت می‌تواند به معیشت آن‌ها آسیب بزند، گفت: «کسب‌وکار مردم در این فضاست و برای ما مهم است. جنگ عقاید نیز در این فضاست و باید حضور فعال در این فضا داشته باشیم. اگر قانون‌گذاری نکنیم، یعنی رها کردن؛ و هیچ عقل سلیمی [این را] نمی‌پذیرد.»

در حالی که ده‌ها تارنما و برنامک (اپلیکیشن) در فضای مجازی ایران مسدود است و دسترسی به منابع و پلتفرم‌های بین‌المللی با مشکل فراوانی مواجه است، کلیات طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت»، با وجود هشدارها و مخالفت‌های متخصصان و قشرهای گوناگون مردم، روز سه‌شنبه سوم اسفند، با ۱۸ رای موافق در کمیسیون مشترک صیانت تصویب شد.

با توجه به وابستگی بسیاری از کسب‌وکارهای خصوصی به فضای مجازی، این اقدام بلافاصله با واکنش گسترده مردم مواجه شد و بسیاری در مورد ادامه کسب درآمد و معیشت خود نگران شدند.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر به نقل از صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نوشت که این اقدام «التهاب‌آفرین» است.

او در ادامه گفت: «در بدترین شرایط، عده‌ای از نمایندگان سعی کردند تا این طرح را دوباره در مجلس مورد بررسی قرار دهند، در حالی ‌که در چنین شرایط سخت معیشتی مردم و ایام پایانی سال که مجلس درگیر تنظیم بودجه است، لزومی ندارد چنین طرح‌هایی مطرح شود.»

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در نخستین روز سال ۱۴۰۰ از «ول بودن فضای مجازی» در ایران انتقاد کرد و گفت: «همه کشورهای دنیا فضای مجازی‌شان را مدیریت می‌کنند، ولی ما افتخار می‌کنیم که آن را ول کردیم! از این فضا استفاده می‌کند دشمن، که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.»

از آن زمان، مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تکاپو افتادند تا طرح‌های محدود کننده در فضای مجازی را تدوین و اجرایی کنند. کارشناسان معتقدند که هدف اصلی این طرح، محدودسازی «اینستاگرام» است.