طرح صیانت؛ تصمیم‌گیری ۲۱ نفر در مجلس برای ۸۰ میلیون نفر در کشور

نمایندگانی که در باره طرح صیانت تصمیم ‌می‌گیرند، در حوزه انتخابی خود نیز آرای زیادی کسب نکرده بودند

 ،قرار است این طرح پس از تصویب در «کمیسیون مشترک صیانت» یک‌راست به شورای نگهبان برود و سپس به قانون تبدیل شود‌ـ ATTA KENARE / AFP

«طرح صیانت» که این روزها نگرانی‌ اقشار مختلف مردم و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین را در پی داشته است، قرار است پس از تصویب در «کمیسیون مشترک صیانت» یک‌راست به شورای نگهبان برود و سپس به قانون تبدیل شود.

تعداد نمایندگانی که در کمیسیون مشترک صیانت برای مسدودسازی اینترنت و قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی تصمیم می‌گیرند، ۲۳ نفر است. این افراد از کمیسیون‌های برنامه‌وبودجه، اصل ۹۰، صنایع و معادن، اقتصادی، فرهنگی، آموزش و تحقیقات، جهش تولید، حقوقی و قضایی برای حضور در کمیسیون مشترک صیانت معرفی شده‌اند.

تاکنون اسامی ۲۱ نفر از این نمایندگان منتشر شده است. نگاهی به تعداد آرا و سوابق این افراد نشان می‌دهد که حتی در حوزه انتخابی خود هم آرای زیادی کسب نکردند اما حالا برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تصمیم‌ می‌گیرند.
 
الیاس نادران کمتر از ۸۴۳ هزار رای

الیاس نادران از کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس برای حضور در کمیسیون مشترک صیانت معرفی شد. او نسبت به دیگر اعضای کمیسیون مشترک صیانت در حوزه انتخابیه خود رای بیشتری به دست آورد اما حتی تعداد آرای او در تهران به ۸۴۳ هزار نفر نرسید و تنها ۱۳ درصد واجدین شرایط حوزه انتخابیه‌اش به او رای دادند.

رضا تقی‌پور، کمتر از ۷۲۹ هزار رای

رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک صیانت و یکی از موافقان جدی آن است و هرگونه مخالفت با این طرح را «تخریب» و «تهدید» می‌داند. او در دولت دهم وزیر محمود احمدی‌نژاد بود و به دلیل نقشی که در سانسور و کنترل اینترنت و همچنین کنترل مکالمات و ارتباط تلفنی شهروندان ایرانی در هنگام تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، داشت، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت. رضا تقی‌پور با ۷۲۸ هزار و ۲۳۸ رای، به عنوان نفر بیست و پنجم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر وارد مجلس شد.

مهرداد گودرزوند چیگینی کمتر از ۱۷ هزار رای

مهرداد گودرزوند چینی هم از کمیسیون برنامه‌وبودجه به کمیسیون مشترک صیانت معرفی شد. او در انتخابات دوره یازدهم مجلس تنها با کسب ۱۶ هزار و ۱۹۹ رای، از حوزه انتخابیه رودبار از استان گیلان، وارد مجلس شد. او در جلسه علنی روز چهارشنبه چهار اسفند، از هیئت‌رئیسه مجلس خواست که طرح صیانت به صحن علنی بازگردد اما این پیشنهاد به دلیل نگرانی‌های مردم و پاسخ به مطالبه‌های آنان مطرح نشد بلکه به گفته او برای «جلوگیری از توهین به نمایندگان مجلس» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چگینی با اشاره به تصویب کلیات طرح صیانت گفت: «علیرغم اینکه کمیسیون ویژه بررسی این طرح جلسات متعددی را با صاحب‌نظران برگزار کرده اما به دلیل اینکه این طرح در صحن علنی موردبررسی قرار نگرفته توهین‌های زیادی به مجلس در چند روز اخیر شده است. از هیئت‌رئیسه درخواست دارم که این طرح در صحن علنی مجلس موردبررسی قرار بگیرد تا شاید از این توهین‌ها به همکاران جلوگیری شود.»

نصرالله پژمان‌فر، کمتر از ۴۴۰هزار رای 

نصرالله پژمان‌فر، از کمیسیون اصل ۹۰ به کمیسیون مشترک صیانت معرفی شد. او در جریان انتخابات یازدهمین دوره مجلس با ۴۳۹ هزار و ۹۴۰ رای به عنوان نماینده شهر مشهد و کلات به مجلس راه‌ یافت. او پیش‌تر در دفاع از طرح صیانت به خبرگزاری مهر ادعا کرده بود که با اجرای این قانون ۱۰ میلیون شغل پایدار در فضای مجازی ایجاد می‌شود و با مشخص شدن هویت کاربران، کلاه‌برداری در فضای مجازی کاهش می‌یابد.

لطف‌الله سیاهکلی، کمتر از ۸۴ هزار رای

لطف‌الله سیاهکلی، با ۸۳ هزار و ۵۵۵ رای از حوزه انتخابیه قزوین وارد مجلس یازدهم شد. او سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و از مدافعان سرسخت این طرح است.

سیاهکلی، آذرماه امسال پس از اینکه میکروفن روشن جلسه کمیسیون مشترک، اقدام او را برای جهت‌دهی به نمایندگان دیگر در باره طرح صیانت آشکار کرد، به‌صراحت از این اقدام خود دفاع کرد و گفت: «وظیفه هیئت‌رئیسه همین است که مسیر را جوری تنظیم کند که آن چیزی که درست است، اتفاق بیفتد. ممکن است ۱۰ تا پیشنهاد‌ بیاید ولی هیئت‌رئیسه به پیشنهادی که فکر می‌کند درست است، عمل می‌کند.»

علی‌اصغر عنابستانی، کمتر از ۸۱ هزار رای

علی‌اصغر عنابستانی که سیلی‌اش به‌صورت سرباز راهور به دلیل اینکه قصد داشت مانع عبور او از خط ویژه شود، خبرساز شد، یکی از موافقان طرح صیانت است. او از امضاکنندگان ممنوعیت مذاکره با آمریکا نیز و با ۸۰ هزار ۲۸ رای از حوزه انتخابیه سبزوار وارد مجلس شد.

علی‌اصغر عنابستانی، روز چهارشنبه چهار اسفند، در واکنش به ابطال رای‌گیری کلیات طرح صیانت گفت: «معاونت قوانین مجلس بیش از اندازه حرف زده است.»

احمد امیرآبادی فراهانی، کمتر از ۲۱۹هزار رای

احمد امیرآبادی فراهانی با ۲۱۸ هزار و ۳۱۵ رای به عنوان نماینده قم وارد مجلس یازدهم شد. او که پیش‌تر درباره پیام‌رسان تلگرام گفته بود: «بدون هیچ هویتی امنیت و اطلاعات مردم ایران را به بازیچه گرفته است.» آبان‌ماه امسال نیز گفت: «نمی‌توان اجازه داد شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و فیس‌بوک‌، بدون توجه به قوانین کشور ما هر فعالیتی انجام دهند.»

۲۱ نفر در مقابل ۸۰ میلیون نفر 

دیگر نمایندگان عضو کمیسیون مشترک صیانت نیز با حداقل آرا وارد مجلس شدند، از آن جمله محمد باقری بنابی، با ۲۳هزار و ۵۴۴ رای از حوزه انتخابی بناب وارد مجلس شد. مصطفی طاهری، نیز با ۵۹ هزار و ۶۰۳ رای از حوزه انتخابیه زنجان به مجلس راه یافت.
غلامرضا منتظری، با ۴۰ هزار و ۸۹۳ رای از حوزه انتخابی آق‌قلا و حسین میرزایی، با ۱۶۳ هزار و ۳۷۰ رای، از اصفهان وارد مجلس شدند و بیژن نوباوه وطن فقط با کسب ۷۹۲ هزار و ۵۶۵ رای به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت.

تعداد آرای دیگر اعضای کمیسیون مشترک صیانت نیز به این شرح است: محمدحسین فلاحی ۴۸ هزار و ۲۴۶ رای، از همدان و فامنین، مهرداد ویس کرمی ۳۸ هزار و ۷۷ رای، از خرم‌آباد، محسن زنگنه ۵۶ هزار و ۷۰۶ رای از تربت‌حیدریه، غلامرضا نوری قزلجه، ۱۲هزار و ۷۷۰ رای از بستان‌آباد، موسی غضنفرآبادی، ۷۹ هزار و ۳۹۲ رای از بم، حسن نوروزی ۳۹ هزار و ۴۲۹ رای از رباط‌کریم، محمدتقی نقدعلی، ۳۶ هزار و ۵۸ رای از خمینی‌شهر.

مجموع آرای این افراد کمتر از سه میلیون و ۹۰۰هزار رای است. درواقع، ۲۱ نماینده مجلس یازدهم که حتی در حوزه انتخابیه خود هم نتوانستند آرای قابل‌توجهی کسب کنند، برای زندگی و کسب‌وکار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی تصمیم می‌گیرند و در پاسخ به مطالبه علی خامنه‌ای در پی تحکیم پایه‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق حکم‌فرمایی در فضای مجازی‌اند.