کرونا در ایران؛ کاهش بستری و افزایش مرگ و میر

آمارها نشان می‌دهند شیب نمودار فوتی‌های ناشی از کرونا در ۲۹ استان صعودی است

مرگ‌های ناشی از کرونا در ۲۹ استان افزایشی است - ایلنا

آخرین بررسی‌های وضعیت کرونا در ایران حاکی از این است که گردش همزمان سویه‌های دلتا و اومیکرون همچنان به مرگ شهروندان منجر می‌شود. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، در هفته چهارم بهمن ماه، بستری‌های ناشی از کووید-۱۹ در ۱۷ استان کاهش داشته اما از سوی دیگر مرگ‌های ناشی از کرونا در ۲۹ استان افزایشی است. 

در شبانه‌روز منتهی به جمعه ششم اسفند، ۱۱ هزار و ۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی و یک هزار و ۹۴۰ نفر از آنها بستری شدند. از این میان  ۲۱۴ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۶ هزار و ۱۶۶ نفر رسید. 

ایران در حال حاضر با مجموع هفت میلیون و ۲۳ هزار و ۹۰۴ ابتلا در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. این در حالی است که به گفته مسئولان بهداشتی، میزان استقبال از دوز سوم بالا نیست و این موضوع با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی، احتمال افزایش تعداد مبتلایان را بالا می‌برد. 

در حالی که هم‌اکنون ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۶ شهر در وضعیت زرد هستند و تنها شهرستان کنارک سیستان و بلوچستان در وضعیت آبی قرار دارد، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مصوبه مشروط درباره سفرهای نوروزی خبر داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به «مهار نسبی موج ششم»، درباره مصوبه این ستاد برای سفرهای نوروزی در توییتر نوشت: «هموطنان می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی) برنامه‌ریزی کنند.»

او در باره بازگشایی مقاطع تحصیلی نیز توضیح داد که «در کلیه مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا، کلاس‌هایشان غیرحضوری برگزار می‌شده است، کلاس‌های آموزشی باید به صورت حضوری برگزار شود.»

از سوی دیگر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که محققان مجموعه دارویی برکت موفق شده‌اند واکسن جدیدی تولید کنند که می‌تواند در برابر سویه اومیکرون بازدارندگی موفق داشته باشد.

از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره بر تولید واکسن داخلی کرونا تاکید داشته‌اند و این موضوع به واکسیناسیون دیرهنگام و مرگ تعداد زیادی از شهروندان منجر شد. ایران در شرایطی همچنان بر تولید داخلی واکسن علیه کرونا تاکید دارد که بسیاری از مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی از تزریق واکسن‌های ایرانی امتناع می‌کنند و درخواست واکسن خارجی دارند. 

تاکنون ۶۲ میلیون نفر دوز اول، ۵۵ میلیون نفر دوز دوم و فقط ۲۲ میلیون نفر، دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به ۱۴۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۶۳ دوز رسیده اما وزارت بهداشت آمار جداگانه‌ای از واکسیناسیون کودکان به عنوان گروه سنی در معرض خطر اومیکرون منتشر نکرده است.