گل‌زمان، آوازخوان معروف افغانستان درگذشت

حدود ۵۰۰ آهنگ از گل زمان در بایگانی رادیو و تلویزیون ملی افغانستان موجود است

گل‌زمان از آوازخوان‌های معروف افغانستان به شمار می‌رفت که بیش از ده‌ها آهنگ به زبان پشتو سروده است - فیسبوک تلویزیون آریانا

گل‌زمان، آهنگ‌ساز، ترانه‌سرا و آوازخوان نامدار افغانستان، ششم اسفندماه در ۸۴ سالگی درگذشت. دلیل مرگ این هنرمند پرآوازه‌ افغانستان تاکنون مشخص نیست، اما گفته می‌شود سال‌های پایانی زندگی‌اش را در بیماری گذرانده است.

در ماه ژوئیه سال گذشته و در آخرین هفته‌های حاکمیت نظام جمهوریت در افغانستان او در یک مصاحبه با تلویزیون خصوصی آریانا در کابل از وضعیت بد اقتصادی‌اش شکایت و از بی‌توجهی دولت در مورد هنرمندان افغان انتقاد کرد. او از اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان درخواست کمک کرد، اما به درخواست او توجهی نشد.

گل‌زمان از آوازخوان‌های معروف افغانستان به شمار می‌رفت که بیش از ده‌ها آهنگ به زبان پشتو سروده است. او از سرآمدان موسیقی و ترانه‌های پشتو در افغانستان بود و بسیاری آوازخوان‌ها افغانستان او را استاد موسیقی پشتو می‌دانند. او در بیست سال گذشته در کنار آوازخوانی و آهنگ‌سازی به شماری از جوانان نیز آموزش موسیقی داده است.

گل‌زمان در سال ۱۳۱۸ در روستای چشمه «چینه کله» استان خوست زاده شد، در سال ۱۳۴۳ کارش را با رادیو کابل آغاز کرد و در سال ۱۳۶۱ جایزه آهنگ‌ساز درجه یک افغانستان را به‌دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین آهنگ استاد گل‌زمان که در رادیوی افغانستان پخش شد آهنگ عامیانه «غندی مندی» بود. بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۵۰۰ آهنگ از او در بایگانی رادیو و تلویزیون ملی افغانستان موجود است.

شماری از هنرمندان، آوازخوان‌ها و چهره‌های فرهنگی و سیاسی افغانستان بابت درگذشت گل زمان در صفحات مجازی پیام‌ تسلیت دادند و از تلاش‌های او در عرصه موسیقی و هنر قدردانی کردند.

آریانا سعید، آوازخوان معروف افغانستان به مناسبت درگذشت گل زمان در فیس‌بوک نوشت: «‌خود را یکی از خوشبخت‌ترین هنرمندان می‌دانم برای این‌که در کنار این هنرمند با استعداد و توانا توانستم ۱۰ آهنگ را در یک برنامه اجرا کنم و همه ما خود را خوشبخت می‌دانیم که توانستیم با همکاری شبکه هنرمندان موسیقی به این خدمتکار دنیای هنر افغانستان کمک کنیم. استاد گل زمان تا ابد با آهنگ‌ها و خدمت‌هایی که به هنر موسیقی پشتو انجام داد، زنده خواهد ماند.»

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، پخش و انتشار هر نوع موسیقی، کار هنری و اقدام در این زمینه ممنوع شده است. در شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، رسانه‌ها از پخش موسیقی خودداری کرده‌اند و تمامی برنامه‌های هنری متوقف شده‌ است. هرچند بسیاری از هنرمندان و آوازخوان‌ها افغانستان را ترک کردند، اما گل زمان به دلیل اینکه در بستر بیماری بود، در افغانستان ماند و در انزوا درگذشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر