تاثیر توافق هسته‌ای با ایران بر قیمت جهانی نفت

نوع ایرانی میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی، در مقایسه با قطر معمولا با قیمتی حدود دو دلار کمتر در هر بشکه فروخته می‌شود

برآوردها برای حجم نفتی که در خارج از ایران نگهداری می‌شود بسیار متفاوت است - پایگاه خبری نفت و انرژی

در حالی‌ که قیمت جهانی نفت به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که احیای توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. ایران میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره‌شده در فراساحل دارد که در صورت توافق هسته‌ای می‌تواند به بازار جهانی سرازیر شود. احتمالا پالایشگاه‌های کره جنوبی جزو اولین‌ خریدارانی‌اند که محموله‌های ایرانی را تحویل می‌گیرند.

نشریه بلومبرگ در مطلبی به بررسی وضعیت احتمالی بازار نفت پس از توافق هسته‌ای با ایران پرداخته است.

بنا به اعلام شرکت اطلاعاتی کپلر، تولیدکننده‌های خلیج‌فارس ممکن است بین ۶۵ تا ۸۰ میلیون بشکه نفت در نفت‌کش‌های خود داشته باشند که حدود چهارپنجم آن میعانات است. اگر نفت خامی که ایران از قبل استخراج کرده و در حال ترانزیت است نیز به حجم فعلی اضافه شود، عرضه نفت در بازار به‌شدت افزایش می‌یابد.

به نوشته بلومبرگ، درست در حالی‌ که با شروع درگیری‌ها در اوکراین، شاخص قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید، بازارهای نفت بازگشت احتمالی ایران را دنبال می‌کنند.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، توافق با ایران ممکن است نزدیک باشد؛ پیشرفت قابل‌ توجهی حاصل شده است و طرفین به توافق احتمالی در صورت حل‌وفصل برخی مسائل نزدیک‌اند.

یک پیشرفت راه را برای لغو تحریم‌های آمریکا بر نفت تهران هموار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته انوپ سینگ، رئیس مرکز تحقیقات نفتکش شرق سوئز، در حالی‌ که حل مسائل بیمه و مالی ممکن است بعد از توافق هسته‌ای زمان‌بر باشد، نفتی که ایران در نفتکش‌ها نگهداری می‌کند، می‌توانند بلافاصله پس از فروش حمل شوند.

او افزود: «ما فکر می‌کنیم مقدار زیادی از آن به کره جنوبی سرازیر خواهد شد و این ممکن است در آینده به واردات نفتا و نفت سبک آمریکا به کره جنوبی نیز ضربه بزند.»

زمانی که تحریم‌های آمریکا آغاز شد، کره جنوبی، به‌ عنوان چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت آسیا، به جایگزین‌هایی مانند قطر، ایالات‌متحده، استرالیا و روسیه روی آورد.

بر اساس داده‌های شرکت ملی نفت کره جنوبی، این کشور در اوج نیاز خود در سال ۲۰۱۷، ماهانه حدود ۱۲.۳ میلیون بشکه از ایران نفت وارد می‌کرد. حجم فعلی نفت موجود در شناورهای ایران حداقل پنج برابر این رقم ماهانه است. به‌ غیر از کره جنوبی، امارات، چین و ژاپن هم از کشورهای خریدار میعانات گازی حوزه پارس جنوبی بودند.

به گفته معامله‌گران، پارس جنوبی به دلیل قیمت نسبتا ارزان خود احتمالا مشتریان خود را به دست خواهد آورد. آن‌ها معتقدند در حالی‌ که مجددا درباره قیمت‌ها مذاکره می‌شود، نوع ایرانی میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی در مقایسه با قطر معمولا با قیمتی حدود دو دلار کمتر در هر بشکه فروخته می‌شود.

اگرچه چین علی‌رغم تحریم‌ها، حجم قابل‌توجهی از نفت خام ایران را خریداری کرده است، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان مشتری مهم میعانات گازی ایران نیست.

برآوردها برای حجم نفتی که در خارج از ایران نگهداری می‌شود، بسیار متفاوت است؛ زیرا برخی از نفتکش‌ها فرستنده‌های خود را برای جلوگیری از شناسایی خاموش کرده‌اند. چنین فعالیت‌هایی ردیابی بارگیری و تخلیه و همچنین آخرین بندر کشتی را برای ناظران دشوار می‌کند.

بر اساس برآورد کپلر، ذخایر نفت ایران در کشتی‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه است؛ اما مشاور شرکت انرژی اسپکت تخمین می‌زند که ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه در خشکی و به‌ طور شناور وجود دارند. در همین حال شرکت سیتی گروپ می‌گوید که ایران ۴۰ میلیون بشکه در خشکی و ۴۵ میلیون بشکه در نفت‌کش‌ها دارد.

بیشتر از اقتصاد