اعتراف اجباری زنان معترض؛ الگوبرداری طالبان از دولت‌های مستبد

طالبان پیش‌تر از ناپدید شدن زنان معترض افغان اظهار بی‌اطلاعی کرده بود

زنانی که تا چند روز قبل در اعتراض به سلب آزادی و نقض حقوق بشر در خیابان‌های کابل تظاهرات می‌کردند، اکنون در زندان‌ طالبان زیر فشار و شکنجه مقابل دوربین نشسته‌اند و آنچه به آن‌ها دیکته می‌شود تکرار می‌کنند. زنان معترض افغان در ویدیویی که روز دوشنبه ۲ اسفند پخش شد، شماری از فعالان مدنی افغان مقیم کشورهای مختلف غربی را تحریک‌کنندگان اصلی اعتراض‌های ضد طالبان معرفی کردند و گفتند با هدف پناهنده شدن به کشورهای خارجی، علیه طالبان شعار داده‌اند. در این ویدیو تلاش شده است که اعتراض‌های زنان در افغانستان به تلاش آنان برای پناهندگی در کشورهای غربی تقلیل یابد.

بازداشت، سرکوب، ربودن و گرفتن اعتراف‌های اجباری روش‌های معمول دولت‌های سرکوبگر مانند جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و کره شمالی است. طالبان نیز با استفاده از این روش‌ها، تلاش می‌کند معترضان را از صحنه حذف کند و تصویر دولتی مقتدر از خود به نمایش بگذارد. طالبان این ویدیو را در حالی پخش کرد که پیش‌‌تر، از سرنوشت این زنان اظهار بی‌‌اطلاعی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راضیه بارکزی، فعال حقوق زنان، در واکنش به این ویدیو گفت: «پخش ویدیوی اعتراف اجباری زنان معترض نشان داد که پشت ربودن همه زنان معترض از محل کار، خانه و خیابان‌ها‌، دست سیاه، شوم و زن‌ستیز طالبان بوده است.» فعالان حقوق زنان اعتراف‌های زنان معترض را ناشی از فشار و شکنجه می‌دانند و از موضع آگاهانه آنان در اعتراض‌های خیابانی دفاع می‌کنند. شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز با انتشار اعلامیه‌هایی، به این اقدام طالبان واکنش نشان دادند و آن را ظالمانه‌ترین روش سرکوب اعتراض‌های مدنی در افغانستان دانستند.

طالبان در ویدیوی اعتراف‌های اجباری زنان معترض، نوار صوتی منسوب به سیما سمر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق افغانستان، را نیز پخش کرد که در آن، زنان معترض به سرپیچی از دستورهای طالبان تشویق می‌شوند. سیما سمر به ایندیپندنت فارسی گفت نوار صوتی پخش‌شده متعلق به او نیست و طالبان صدای او را جعل کرده است.

یک سخنگوی طالبان ادعا کرد که این زنان به دستور سازمان‌های اطلاعاتی خارجی علیه این گروه تظاهرات برگزار می‌کردند. طالبان مشخص نکرد که زنان معترض، چه زمانی و کجا بازداشت شده‌اند، اما در این ویدیو گفته می‌شود که این زنان به‌صورت غیرقانونی در خانه‌ای در کابل زندگی می‌کردند و پس از تعقیب و ردیابی نیروهای طالبان، بازداشت شدند. به نظر می‌رسد این گروه از زنان معترض روز ۲۳ بهمن، در یک خانه امن در مرکز شهر کابل بازداشت شده‌اند.

رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، روز ۲۳ بهمن در توییتی از ربوده شدن ۴۰ نفر از جمله ۲۹ زن از خانه‌ای در کابل خبر داد. امیری ساعتی بعد توییتش را حذف کرد و به‌رغم افزایش نگرانی‌ها در مورد سرنوشت زنان بازداشتی، تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است. هنوز مشخص نیست که زنان معترض پس از حضور مقابل دوربین و پخش اعتراف‌های اجباری‌شان، آزاد شده‌اند یا هنوز در زندان به‌ سر می‌برند.