اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کرد

آلمان طرح خط لوله انتقال گاز روسیه موسوم به نورداستریم را لغو کرد

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، در نشستی در پاریس به اتفاق آراء توافق کردند تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال کنند. این تحریم‌ها پس‌ازآن وضع می‌شود که روسیه استقلال دو منطقه جدایی‌خواه دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم روسیه و گسیل سربازانش به این منطقه‌، با اتفاق آراء با «بسته تحریمی اولیه» توافق کردند. او روسیه را متهم کرد که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و تعهدهای خود را زیر پا می‌گذارد. ژان ایو لودریان تاکید کرد این بسته تحریمی به روسیه آسیب زیادی خواهد زد.

پیش‌تر شارل میشل، رئيس شورای اروپایی و اورزولا فون در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌خواه را «غیرقانونی و غیرقابل‌پذیرش» خواندند و گفتند اتحادیه اروپا به‌ مثابه یک واحد یکپارچه در حال بررسی و برنامه‌ریزی طیف گسترده‌ای از اقدام‌ها است.

صبح امروز نیز آلمان اعلام کرد پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را در واکنش به تخلفات روسیه تعلیق می‌کند. انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا نیز تحریم‌های سنگینی علیه روسیه اعمال کند.

شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به امضا فرمان شناسایی استقلال دو منطقه جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین از سوی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، جلسه اضطراری برگزار می‌کند. همزمان گزارش‌ها ورود ستونی از خودروهای زرهی شامل تانک‌ها به این دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین حکایت دارد. پوتین «نیروهای حافظ صلح» را مسئول حفظ صلح در این مناطق کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل شناسایی استقلال مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین را نقض تمامیت ارضی اوکراین توصیف کرده است.  کشورهای غربی هم اقدام پوتین را محکوم کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های بریتانیا ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه در جریان جلسه کبری تصویب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین دوشنبه شب پس از سخنرانی یک ساعته در جمع مقام‌های امنیتی که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد، دستور داد «نیروهای حافظ صلح» روسیه در لوهانسک و دونتسک که استقلال آنها را به رسمیت می‌شناسد کنترل اوضاع را بر عهده بگیرند. برخی گزارش‌های تصویری نیز حاکی از ورود تجهیزات روسی به این مناطق است که غرب از پوتین خواسته بود استقلال آنها را به رسمیت نشناسد.

ناظران بر این باورند این اقدام رییس‌جمهوری روسیه خطر جنگ و حمله تمام عیار به اوکراین را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است. برخی نیز بر این گمانند که با این اقدام پوتین جنگ هم اکنون آغاز شده است. روسیه پیش‌تر مدعی شده بود که پنج سرباز اوکراینی که «قصد داشتند از مرز عبور کنند» را کشته است. اتهامی که اوکراین آن را ساختگی توصیف می‌کند. برخی کارشناسان نیز این ادعای روسیه را بهانه‌ای برای توجیه حمله به اوکراین عنوان کردند.

گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که پوتین قصد حمله به اوکراین را دارد و ارتش روسیه در موقعیت حمله قرار گرفته است. ۲۰۰ هزار نیروی روسیه و جدایی طلبان نیز در فاصله حدود ۳ کیلومتری مرز اوکراین مستقر شده‌اند. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا که بارها درباره قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین هشدار داده است، روز دوشنبه یک سفر داخلی خود را به دلیل احتمال وقوع جنگ در هر لحظه لغو کرد.

بیشتر از جهان