موزه آینده دبی؛ خانه‌ای برای آینده‌پژوهان

اهمیت موزه آینده برای امارات متحده عربی عمیق‌تر از زیبایی‌ این بنا است

موزه آینده که امروز در دبی افتتاح می‌شود، وعده داده است فرهنگ و پژوهش را با هم درمی‌آمیزد تا مطالعه درباره آینده را در منطقه خاورمیانه تقویت کند.

برخلاف برخی از رشته‌های دانشگاهی، مطالعه آینده، خواه برای پیش‌بینی موج‌های اجتماعی، فناوری‌های جدید یا آب‌وهوا، هرگز واقعا برای جلب‌توجه مردم به تقلا نیفتاده است. البته این می‌تواند به همان اندازه که به شکست‌هایش مربوط است، به موفقیت‌هایش نیز ربط داشته باشد.

در حالی‌ که بریتانیا با پیامدهای یکی از بدترین طوفان‌های اخیرش دست‌وپنجه نرم می‌کند، بسیاری شاید معروف‌ترین اشتباه در پیش‌بینی آب‌وهوا در تاریخ این کشور را به یاد آورده باشند؛ زمانی که در سال ۱۹۸۷، مایکل فیش،هواشناس، برنامه خود را این‌گونه آغاز کرد: «اوایل صبح امروز، زنی به استودیو زنگ زد تا هشدار دهد که طوفانی در راه است. نگران نباشید، چنین اتفاقی نخواهد افتاد». روز بعد بریتانیا شاهد بدترین طوفانش در سه قرن اخیر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مثالی دیگر، با مشاهده موفقیت روزافزون صنعت خودرو در اوایل قرن نوزدهم، آینده‌پژوهان متقاعد شدند که پروازهای شخصی تا پایان دهه ۱۹۰۰ به امری عادی تبدیل خواهد شد؛ در حالی‌ که این پیش‌بینی به این سرعت اتفاق نیفتاد، در قرن بیست‌و‌یکم هنوز تا تحقق کامل این پیش‌بینی فاصله داریم.

در واقع در پایان سال ۲۰۲۰، بازدیدکنندگان از هفته فناوری جیتکس (Gitex) دبی توانستند شاهد پرواز هیوندای اوبر باشند، تاکسی هوایی که می‌تواند با سرعتی تا ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت تردد کند.

چرا به سختی تلاش می‌کنیم تا آینده را پیش‌بینی کنیم؟

پاسخ کوتاه این است که این کار می‌تواند ارزش راهبردی عظیمی داشته باشد؛ هر کشوری در تلاش برای پیش‌بینی آینده، می‌تواند به شکل دادن آن آینده نیز کمک کند.

سال‌ها است امارات متحده عربی تضمین سازگاری در مواجهه با پیشرفت‌های فناوری و موج‌های نوظهور را به بخش کلیدی راهبرد رشد خود تبدیل کرده است، کاری که عمدتا در بنیاد آینده دبی انجام می‌شود.

امروز این کشور بنای یادبودی را برای این تعهد افتتاح می‌کند؛ موزه آینده دبی که شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی، آن را «زیباترین بنای روی زمین» توصیف کرده است.

ساختار فیزیکی این بنا واقعاً قابل‌توجه است و برای انتقال مفهوم وعده‌های پیش‌رو و عدم قطعیت سال‌های آینده طراحی شده است. شکل دایره‌ای آن نشان‌دهنده بشریت، پایه‌های سبز آن نماد زمین و فضای خالی بزرگ وسط آن نشانه آینده‌ای نامعلوم است. خوشنویسی که نمای ساختمان را زینت می‌دهد نشان‌دهنده این است که جهان عرب که زادگاه علومی مانند جبر است، مثل گذشته نقش مهمی در آینده نیز ایفا خواهد کرد.

اهمیت موزه آینده برای امارات متحده عربی عمیق‌تر از زیبایی‌شناسی است. یکی از کارکردهای کلیدی موزه، با بخش اختصاصی «قهرمانان آینده» برای کودکان و نمایشگاه‌های تعاملی برای ایجاد «مهارت‌های کارا در آینده»، آموزش جوانان برای مطالعه و درک آینده است. این ایده‌ها در دبی که یک مرکز گردشگری جهانی است به جوانان از سراسر جهان ارائه خواهد شد.

نقش مقدماتی و معارفه‌ای موزه آینده در ترویج مطالعه آینده در کنار عملکرد آن به‌عنوان خانه‌ای برای کسانی است که در این زمینه تخصص دارند. با وجود اینکه در سال‌های آینده ممکن است سبک زندگی متفاوت و کار تمام خودکار باب شود، برای پیشرفت همچنان به کارگران بسیار ماهر نیاز است. برای کمک به این امر، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و امکانات دانشگاهی برای آینده‌پژوهان در قلب ساختمان موزه آینده قرار داده‌ شده‌اند.

با ترکیب پژوهش، آموزش و کارکردهای سنتی یک موزه، آینده‌پژوهی جایگاه خود را به‌عنوان بخش مهمی از هویت امارات متحده عربی مستحکم می‌کند.

از دبی اغلب به‌عنوان شهری برای آینده یاد می‌شود. این شهر اکنون موزه‌ای دارد که مصداق این لقب است.

این مطلب اولین بار در نشریه نشنال منتشر شده است.

بیشتر از تکنولوژی