بلژیکی‌ها مجسمه پادشاه سابق را ذوب می‌کنند؟

معترضان به مجسمه لئوپولد دوم که برای رفتار بی‌رحمانه‌اش علیه ساکنان مستعمره‌های بلژیک معروف است، حمله کردند

مجسمه برنزی لئوپولد دوم، در بروکسل پایتخت بلژیک- kenzo tribouillard / AFP

گروهی کارشناس توصیه کرده‌اند که مجسمه برنزی لئوپولد دوم، پادشاه بلژيک که در مرکز بروکسل قرار دارد، ذوب شود و بنای یادبودی برای میلیون‌ها نفر که تحت حکومت بلژیک بر کنگو در قرن نوزدهم از میان رفتند، ساخته شود.

این گروه که متشکل از تاریخ‌دانان، معماران و دیگر کارشناسان است، همچنین پیشنهاد دادند پارکی برای نمایش مجسمه سوار بر اسب [لئوپولد دوم] در زمینه‌ای تاریخی در کنار سایر یادبودهای جنجال‌برانگیز ایجاد شود. 

دولت منطقه‌ای بروکسل به دنبال جنبش سال ۲۰۲۰ «جان سیاه‌پوستان مهم است» و حمله علیه آثار استعمارگرایانه گذشته این کشور، از این گروه خواست گزارشی در مورد «استعمارزدایی» نقاط عمومی در پایتخت بلژیک تدوین کنند.

معترضان به مجسمه لئوپولد دوم که برای رفتار بی‌رحمانه‌اش علیه ساکنان مستعمره‌های [بلژیک] معروف است، حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پادشاه بدنام در قرن نوزدهم برای دهه‌ها بر کشوری که اکنون جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می‌شود، فرمانروایی کرد. کارشناسان می‌گویند درنتیجه حکومت بی‌رحمانه او ۱۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.   

کشور بلژیک این قلمرو بزرگ در آفریقای مرکزی را در سال ۱۹۰۸ استعمار کرد و تسلط خود را تا سال ۱۹۶۰ که جمهوری دموکراتیک کنگو ایجاد و استقلال یافت، حفظ کرد.

بروکسل مملو از یادبودهای امپراتوری بلژیک است که در طول حکومت لئوپولد بنا شد. علاوه بر مجسمه‌های متعدد‌، خیابان‌ها، میدان‌ها و ایستگاه‌های وسایل ایاب و ذهاب بسیاری با اسامی شخصیت‌های دوران استعمار نام‌گذاری شده است.

در این گزارش آمده است که از زمان امپراتوری تاکنون، اماکن عمومی در پایتخت بلژیک «با دیدی یک‌جانبه و تبلیغاتی» شکل گرفته‌اند.

در این گزارش توصیه نشده است که همه مجسمه‌ها پائين کشیده شوند، اما پیشنهاد شده است که این تصمیم در هر مورد با مشورت ساکنان محله‌ها اتخاذ شود. برخی از آن‌ها می‌توانند بار دیگر نام‌گذاری شوند یا با گذاشتن پلاکی در کنار آن‌ها توضیحات لازم در موردشان داده شود.

در این گزارش آمده است که نام‌های مرتبط با دوران استعمار باید در کلیه اماکن عمومی و خیابان‌ها تغییر کند. آن‌ها با توجه به نتیجه جنجال‌برانگیز رفراندوم عمومی اخیر در مورد نام یک تونل در بروکسل، درخصوص مشاوره عمومی هشدار داده‌اند.

ساکنان بروکسل رای داده‌اند که نام تونل لئوپولد با نام «آنی کوُردی» خواننده عوض شود که اخیر درگذشت؛ اما ترانه‌های «کوردی» مملو از اشارات معمول استعمارگرایانه بوده است.

پاسکال اسمت، وزیر مسئول برنامه‌ریزی شهری در منطقه بروکسل می‌گوید این گزارش برخوردی ظریف به آثار دوره استعمار دارد. او گفت: «آسان‌ترین چیز حذف تمام مجسمه‌ها است، اما آن‌ها این گزینه را انتخاب نکردند.» 

او افزود: «البته همه ما می‌دانیم که برای ساکنان امروزی شهرمان، هیچ‌کس مسئول استعمارگری نیست، بنابراین موردی برای مقصر شناختن کسی وجود ندارد، اما نکته در حس مسئولیت جمعی است.

«فکر می‌کنم به‌ویژه در زمانی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم... بسیار مهم است که به تاریخ نچسبیم، بلکه آن را درک کنیم.»

این گزارش می‌گوید که «استعمارزدایی» اماکن عمومی می‌تواند موجب جلب‌ توجه به موقعیت نوادگان مستعمره‌های سابق در بلژیک مدرن شود.

این گزارش در ادامه می‌گوید: «این مستلزم ادامه روند اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که نباید به گذشته استعمارگرایانه بلژیک محدود شود بلکه شامل دیگر مسائل ازجمله بهداشت، مسکن، آموزش و فرصت‌های کاری نیز بشود.»

© The Independent

بیشتر از جهان