بایدن به شرط حمله نکردن به اوکراین با پوتین ملاقات می‌کند

«اگر روسیه به جای مذاکره جنگ را انتخاب کند، فورا آماده‌ایم عواقب شدیدی را به این کشور تحمیل کنیم»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه - Jim WATSON, Grigory DUKOR / AFP 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری جو بایدن موافقت کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله نکند، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، دیدار کند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که بایدن با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، صحبت کرد. این در حالی است که روسیه ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خود را به همراه تجهیزات نظامی در مرز اوکراین گرد آورده است. کاخ سفید اعلام کرد این گفت‌وگو درباره «دیپلماسی فعلی و اقدام‌های بازدارنده در واکنش به تمرکز قوای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین» است. 

مکرون پیش‌تر هم با پوتین و هم با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، صحبت کرده بود.

ساکی گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری بارها به وضوح بیان کرد، ما تا پیش از شروع حمله، به پیگیری دیپلماسی متعهدیم.»

ساکی گفت آنتونی بلینکن، وزیر دفاع ایالات متحده، اواخر این هفته در اروپا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دیدار خواهد کرد. بلینکن در برنامه «رودررو با ملت» (Face the Nation) سی‌بی‌اس گفته بود به نظرش روسیه برنامه حمله به اوکراین را «پیش می‌برد».

او گفت: «چنان‌که مشاهده کرده‌ایم، با تحریک روس‌ها یا نیروهای جدایی‌طلب طی آخر هفته گذشته که عملیات‌ پرچم دروغین بود، امروز صبح خبر رسید «تمرین‌های» [نظامی] که روسیه با ۳۰ هزار نیروی نظامی در بلاروس مشغول برگزاری آن بود و قرار بود همین آخر هفته به پایان برسد، حالا به علت پدید آمدن تنش‌ها در شرق اوکراین ادامه خواهد یافت؛ تنش‌هایی که روسیه و نیروهای جدای‌طلب تحت حمایتش در آنجا ایجاد می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن پیش‌تر برنامه داشت باقی تعطیلات آخر هفته روز رئیس‌جمهوری را در خانه‌اش در ویلمینگتون دلاور بگذراند؛ اما با ادامه روند افزایش تنش‌ها، این برنامه را لغو کرد.

او (ساکی) گفت: «در اصل، رئیس‌جمهوری بایدن پذیرفت پس از آن برنامه، با رئیس‌جمهوری پوتین دیدار کند؛ باز در صورتی که تا آن موقع حمله آغاز نشده باشد.»

ساکی گفت: «همچنین اگر روسیه به جای مذاکره جنگ را انتخاب کند، فورا آماده‌ایم عواقب شدیدی را به این کشور تحمیل کنیم؛ و در حال حاضر، به نظر می‌رسد روسیه همچنان به‌ آماده ‌سازی برای حمله‌ای خیلی زود و تمام‌عیار به اوکراین ادامه می‌دهد.»

بایدن گفت که «متقاعد شده» که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، نیز آن را تکرار کرد.

هریس به خبرنگاران گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفت، معتقدیم پوتین تصمیم خود را گرفته است. تمام.» او به کنفرانس امنیت مونیخ آمده بود تا اعلام کند اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده مجازات‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

او گفت: «محدودیت‌های صادراتی و تحریم‌های مالی گسترده‌ای اعمال خواهیم کرد. صنایع کلیدی و نهادهای مالی روسیه را هدف قرار خواهیم داد و دست‌اندرکاران، یاری‌دهندگان و پشتیبانان این تهاجم بی‌دلیل را هدف می‌گیریم.»

زلنسکی متحدان غربی را بابت دفاع نکردن کافی از اوکراین به باد انتقاد گرفت و گفت جامعه جهانی پندهای قرن بیستم را فراموش کرده است.

او در کنفرانس امنیت مونیخ گفت: «۱۵ سال پیش همین جا بود که روسیه قصد خود برای به چالش کشیدن امنیت جهانی را آشکار کرد. واکنش جهان چه بود؟ مماشات. چه نتیجه‌ای حاصل شد؟ الحاق کریمه و تهاجم به کشور من حداقل آن بود.»

هریس درباره صحبت‌هایش با زلنسکی نیز با خبرنگاران گفت‌وگو کرد.

او گفت: «خب آنچه من در جلسه‌ روشن کردم، باز هم این نکته بود که با وضعیت پرتلاطمی روبه‌روییم. بر اساس آنکه در روزهای آینده چه رخ دهد، دوباره نیازهای اوکراین و قابلیت پشتیبانی خودمان را ارزیابی می‌کنیم. در طول این ماه‌هایی که گذشت هم این کار را کرده‌ایم.»

زلنسکی از ناتو هم به دلیل نداشتن سرعت عمل کافی انتقاد کرد.

او در مونیخ گفت: «به ما گفتند درها باز است؛ ولی تاکنون فقط برای دارندگان مجوز دسترسی باز بود. صادقانه بگویید آیا تمام اعضای این پیمان ما را می‌خواهند یا نه. باز بودن درها خوب است؛ اما ما به پاسخ‌های روشن نیاز داریم؛ نه آنکه سوال‌ها سالیان‌سال بی‌پاسخ بماند.»

© The Independent