قتل یک روزنامه‌نگار ترک در حمله مسلحانه به دفتر کارش

گونگور ارسلان پیش‌از کشته‌شدن درحال تحقیق در باره پرونده‌های مربوط به فساد در شهرش بود

سردبیر «سس کوجاایلی»، شهردار ازمیت را متهم کرده بود که قراردادها را به نزدیکان حزب حاکم واگذار می‌کند- @gercekgundem/ Twitter

به گزارش پلیس و رسانه‌های ترکیه، گونگور ارسلان، مدیر و سردبیر وب‌سایت محلی «سِس کوجاایلی» (صدای کوجاایلی) روز شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، در دفتر کار خود در شهر ازمیت، مرکز استان کوجاایلی (شمال غربی ترکیه)، هدف حمله یک مهاجم مسلح قرار گرفت. 

براساس گزارش‌ها این روزنامه‌نگار که درپی شلیک فرد مهاجم به قفسه‌سینه و پای راستش به‌شدت مجروح شده بود، پس از انتقال به بیمارستان شهر، جان خود را از دست داد. 

فرمانداری کوجاایلی در بیانیه‌ای خبر داده که پلیس یک مظنون را در این رابطه دستگیر و سلاح مورد استفاده را توقیف کرده، اما تحقیقات درمورد حمله ادامه دارد و هنوز جزئیات آن و هویت مظنون اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارول اوندر اوغلو، نماینده سازمان «گزارشگران بدون مرز» در ترکیه، به خبرگزاری فرانسه گفته که این روزنامه‌نگار درحال تحقیق در باره پرونده‌های مربوط به فساد در شهرش بوده است.

او افزود که بسیاری ارسلان را به‌عنوان فردی شجاع در پیگیری پرونده‌های فساد می‌شناسند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، ضمن محکوم‌کردن این قتل، خواستار تحقیقات شفاف و بررسی ارتباط احتمالی فعالیت‌های روزنامه‌نگاری ارسلان با انگیزه حمله شده است. 

انجمن روزنامه‌نگاران ترکیه نیز با محکوم کردن این ترور، خواستار «پایان‌دادن به حمله‌ها به روزنامه‌نگاران و مصونیت عاملان آن‌ها از مجازات» شد. 

گونگور ارسلان در دو مقاله اخیرش در وب‌سایت «سس کوجاایلی»، شهردار ازمیت را که از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه است، متهم کرده بود که قراردادهای کاری را به گروه‌های نزدیک به حزب واگذار می‌کند.

این روزنامه‌نگار پیش‌تر هم با حملاتی روبه‌رو شده و به‌دلیل مقالاتش تحت پیگرد قرار گرفته بود. 

 

ارسلان چهار سال پیش در ویدئویی که پس از یک حمله فیزیکی منتشر کرد، با اشاره به خطرات روزنامه‌نگاری در ترکیه و دیگر موارد حمله‌های مسلحانه و سوءقصدهایی که در ۳۰ سال فعالیت روزنامه‌نگاری با آن‌ها روبه‌رو شده بود، گفت: «من اولین و آخرین روزنامه‌نگاری نخواهم بود که کشته می شود.»

ترکیه در آخرین رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر کرده است، در جایگاه ۱۵۳ از میان ۱۸۰ کشور قرار دارد.

بیشتر از جهان