صدور اولین گواهی تولد با ذکر جنسیت غیردودویی در مکزیک

مکزیک در سال ۲۰۱۴ قانون هویت جنسیتی را تصویب کرد تا افراد ترا جنسی بتوانند جنسیت قانونی خود را عوض کنند

«هرکسی حق دارد هویت جنسی و جنسیتی خود را تعیین کند» - Ulises RUIZ / AFP

یک فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی‌، اولین فردی است که در مکزیک گواهی تولدی برایش صادر شده که در آن جنسیتش غیر دودویی ذکرشده است.

فاوستو مارتینز‌، روز ۱۱ فوریه این گواهی تاریخی تولد را از اداره ثبت احوال گواناخواتو‌، یکی از ایالت‌های مرکزی مکزیک دریافت کرد.

این فرد ۲۶ ساله در توییتر فرایند گرفتن این مدرک را که در آن جنسیتش رسما «ان‌بی» (نان‌باینری یا غیر دودویی) درج شده است، منتشر کرد.

مارتینز گفت اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۱ درخواست داد جنسیتش را غیر دودویی اعلام کنند، اما درخواستش رد شد. مارتینز به کمک موسسه غیردولتی حقوق بشری آمیکوس از حمایت یک قاضی برخوردار شد که رای داد تا جنسیتش به رسمیت شناخته شود.

او در توییتر نوشت «همیشه گفته‌ام چیزی که اسم ندارد وجود هم ندارد. به همین دلیل و برای تحقق این موضوع دولت مکزیک وجود افراد با جنسیت غیر‌ دودویی را به رسمیت می‌شناسد و به این ترتیب ما هم دارای حقوق و مسئولیت‌هایی می‌شویم.»

می‌خواهم اعلام کنم که در‌۱۱‌ فوریه گذشته گواهی تولد NB خود را دریافت کردم و می‌خواهم کمی در مورد روند این کار به شما بگویم.

مارتینز در بیانیه بعدی‌اش که از خبرگزاری مکزیکی ای‌اف‌ای منتشر شد گفت: «این دستاورد کل مجموعه افراد غیر دودویی مکزیک است که وجود ما به همراه تمام مظاهرش قانونا به رسمیت شناخته می‌شود و حالا شخصیت‌هایی حقوقی هستیم که حقوق و مسئولیت‌‌هایی داریم.»

مکزیک در سال ۲۰۱۴ قانون هویت جنسیتی را تصویب کرد تا افراد ترا جنسیتی (ترنس‌جندر) بتوانند جنسیت قانونی خود را عوض کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹ دادگاه عالی این کشور اعلام کرد باید برای افراد ترنسی که نام و جنسیت خود را عوض می‌کنند گواهی تولد جدیدی صادر شود زیرا «هرکسی حق دارد هویت جنسی و جنسیتی خود را تعیین کند.»

این دادگاه عالی افزود به رسمیت نشناختن نام و جنسیت قانونی افراد ترنس خلاف قانون اساسی کشور بود.

افراد ترنس می‌توانند به اداره ثبت احوال محل زندگی خود اطلاع دهند که می‌خواهند بدون انجام عمل تغییر جنسیت، طی کردن روند درمانی یا هرگونه تشخیص پزشکی، اطلاعات جنسیت‌شان در گواهی تولدشان درج شود.

البته شناسنامه مارتینز اولین مدرکی است که برای فردی با جنسیت غیر دودویی صادرشده است.

او گفت «این نتیجه‌ای است که در گواناخواتو گرفتیم، اما می‌خواهیم این روند ساده‌تر شود و نیازی به مراجعه به دادگاه برای رفع ممنوعیت و تمام این زمان و پولی که صرف کردیم نباشد. پیش‌بینی می‌کنیم که چنین هم بشود و افراد بیشتری به این موضوع علاقه‌مند شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان