وزیر دفاع آمریکا: نیروهای روسیه برای تهاجم آماده شده‌اند

«نبرد برای اوکراین، نبرد برای اروپا است»

روز شنبه، ۱۹ فوریه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، به سه کشور حوزه بالتیک اطمینان داد که در صورت تهدید امنیتی روسیه، تنها نخواهند ماند. اما او برای استقرار دائم سربازان آمریکایی در آن جمهوری‌های پیشین اتحاد جماهیر شوروی، قولی نداد.

به گزارش اسوشیتدپرس، وزیر دفاع ایالات متحده درباره آمادگی نیروهای روسیه برای حمله به اوکراین گفت که ارتش روسیه آرایش جنگی به خود گرفته است و برای یورش آماده است. 

کشورهای بالتیک از آن نگرانند که جاه‌طلبی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ممکن است به سراسر این منطقه گسترش یابد.

گابریلوس لاندزبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی، در نشست رسانه‌ای مشترک با وزیر دفاع آمریکا گفت: «نبرد برای اوکراین، نبرد برای اروپا است. اگر پوتین آنجا متوقف نشود، پیش‌تر می‌رود.» او افزود : «آن‌ها راهی را دارند انتخاب می‌کنند که متکی به زور است. اما باید روشن و بی‌ابهام به آنان پیام دهیم که با واکنشی قاطع و آشکار روبه‌رو خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور وزیر دفاع ایالات متحده در لیتوانی همزمان است با بسیج انبوه نیروهای روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین. مقام‌های غربی هشدار می‌دهند که مسکو هر لحظه‌ ممکن است به اوکراین حمله کند. اما مسکو داشتن هرگونه طرحی برای حمله را رد می‌کند.

اینگریدا سیمونیت، نخست وزیر لیتوانی، در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس، با انتقاد از کشورهای غربی به دلیل جدی نگرفتن نشانه‌هایی که در سال‌های اخیر از مسکو به‌چشم می‌خورد، می‌گوید: «اگر غرب تهدید روسیه را جدی می‌گرفت، مسئله کریمه و دونباس به وجود نمی‌آمد. چیزهای زیادی در آینده به این بستگی دارد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، غرب با چه قدرتی واکنش نشان می‌دهد.»

نخست وزیر لیتوانی در ادامه افزود: «صلح بد بهتر از جنگ خوب است. باید به دیپلماسی فرصت داد، اما دیگر به روسیه اعتمادی نیست و نمی‌دانم چطور می‌شود این اعتماد بازسازی شود.»

سه کشور استونی، لتونی، و لیتوانی در کناره دریای بالتیک، از مارس ۲۰۰۴ به ناتو پیوسته‌اند.

بیشتر از جهان