وزیر خارجه آمریکا: روسیه برای حمله به اوکراین بهانه‌تراشی می‌کند

بلینکن: این بهانه می‌تواند یک حمله جعلی یا حتی واقعی با استفاده از سلاح‌ شیمیایی باشد

حضور آنتونی بلینکن،‌وزیر امور خارجه آمریکا،‌ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک- REUTERS/Carlo Allegri

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، ارزیابی واشنگتن از قصد روسیه برای تهاجم نظامی به اوکراین را تشریح کرد و درباره آماده شدن مسکو برای حمله به همسایه شرقی خود در چند روز آینده هشدار داد.

آنتونی بلینکن روسیه را به برنامه‌ریزی برای ایجاد یک بهانه ساختگی به منظور حمله به اوکراین متهم کرد و گفت که این بهانه می‌تواند یک حمله جعلی یا حتی واقعی با استفاده از سلاح‌ شیمیایی باشد. او افزود: «شاید روسیه چنین رویدادی را یک پاکسازی قومی یا قتل‌عام توصیف کند.»

او افزود: «دولت روسیه بدون هیچ پیش‌نیاز، طفره یا پرده‌پوشی می‌تواند همین امروز اعلام کند که به اوکراین حمله نخواهد کرد. آن را واضح اعلام کند. به‌سادگی به جهان اعلام کند و بعد آن را با بازگرداندن نیروها، تانک‌ها و هواپیماهای نظامی به پادگان‌ها و اعزام دیپلمات‌هایش به میز مذاکره به نمایش بگذارد.»

وزیر خارجه آمریکا بدون برنامه‌ریزی قبلی برای شرکت در این نشست راهی نیویورک شد. شورای امنیت برای گفت‌وگو درباره توافق مینسک که سال ۲۰۱۵ به تایید این نهاد بین‌المللی رسید و هدف آن پایان دادن به درگیری هشت ساله اوکراین و جدایی‌طلبان شرق آن کشور است، تشکیل جلسه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش‌تر در روز پنجشنبه تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین را «بسیار بالا» دانست و گفت که ممکن است این تهدید ظرف چند روز آینده عملی شود. او ضمن تاکید بر اینکه رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک هنوز امکان‌پذیر است، گفت برای همین از بلینکن خواسته است به شورای امنیت برود.

این نشست در حالی برگزار شد که تنش بین روسیه و اوکراین و به دنبال آن مسکو و غرب، به ویژه ایالات متحده، بالا گرفته است. روسیه تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده و کشورهای غربی می‌گویند نشانه قصد مسکو برای حمله به اوکراین است.

آنتونی بلینکن در بخشی از سخنان امروز خود گفت که اطلاعات ایالات متحده نشان می‌دهد نیروهای روسیه «در حال آماده‌سازی برای اجرای حمله علیه اوکراین ظرف روزهای آینده‌اند». او افزود که از سرگئی لاوروف، همتای روس خود، خواسته است تا هفته آینده در اروپا با هم دیدار کنند.

در این نشست، نماینده روسیه اتهام قصد داشتن مسکو برای حمله به اوکراین را «بی‌پایه و اساس» دانست.

شورای امنیت از زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، چند بار برای بررسی اوضاع جلسه تشکیل داد؛ اما از آنجا که روسیه یکی از پنج عضو دائم دارای حق وتو در این شورا است، این نهاد بین‌المللی هنوز نتوانسته است علیه مسکو اقدام عملی انجام دهد.

بیشتر از جهان