بایدن می‌گوید پوتین مصمم است به اوکراین حمله کند

«حرف آخر این است. آمریکا و متحدان و شرکایش از مردم اوکراین حمایت خواهند کرد»

بایدن بار دیگر مسکو را به تحریم‌های سنگین تهدید کرد -  JIM WATSON / AFP

 رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید بر این باور است که ولادیمیر پوتین تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است و احتمالا قصد دارد شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را تصرف کند.

جو بایدن که عصر جمعه به وقت واشنگتن در کاخ سفید سخن می‌گفت، هشدار داد که انتشار خبرهای کذب از سوی مسکو می‌تواند به عنوان بهانه‌ای برای حمله روسیه به اوکراین به کار رود.

او به گزارش‌هایی اشاره کرد که «می‌خواهند به خورد مردم روسیه بدهند که اوکراین قصد حمله به منطقه دونباس را که در دست جدایی‌خواهان است دارد». بایدن این گزارش‌ها را خلاف منطق خواند و گفت که این اقدامات «منطبق با روش‌هایی است که روس‌ها قبلا هم به کار برده‌اند.»

بایدن بار دیگر به مسکو هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، با تحریم‌های سنگین آمریکا و متحدانش روبه‌رو خواهد شد. او افزود: «ما نیروی نظامی به اوکراین نخواهیم فرستاد، اما امنیت آن کشور را تقویت خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری ایالات متحده در عین حال گفت که هنوز برای راه حل سیاسی دیر نیست، و تا زمانی که روسیه به اوکراین حمله نکند، هنوز فرصتی برای دیپلماسی هست.

بایدن گفت: «حرف آخر این است. آمریکا و متحدان و شرکایش از مردم اوکراین حمایت خواهند کرد. ما روسیه را بابت اعمالش به پاسخگویی وا خواهیم داشت. غرب متحد و مصمم است.»

هم‌زمان با شدت گرفتن بحران اوکراین، شامگاه جمعه در مرکز شهر دونتسک که کنترل آن در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است، یک خودرو منفجر شد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری ریا نووستی روسیه، انفجار در نزدیکی یک ساختمان دولتی رخ داد. جدایی‌طلبان در بیانیه‌ای گفتند که خودرو متعلق به دنیس سیننکوف، رئیس شاخه شبه‌نظامی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک بود، اما خود او در این انفجار آسیبی ندید.

هم‌زمان، جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو دستور تخلیه غیرنظامیان از دونتسک را صادر کردند. آنها همچنین ادعا کردند که توپخانه اوکراین، یک مهد کودک را در دونتسک گلوله‌باران کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت که این بیانیه «تلاش دیگری برای مخدوش کردن واقعیت با استفاده از دروغ و اطلاعات کذب است... استفاده از انسان‌ها به عنوان مهره‌هایی برای انحراف توجه جهانیان از اینکه روسیه برای حمله به اوکراین آماده می‌شود، عملی خباثت‌آمیز و بی‌رحمانه‌ است.»

از سویی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه گفت که غرب در هر صورت روسیه و احتمالا بلاروس، متحد آن، را تحریم خواهد کرد و برای این کار تنها دنبال بهانه می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین گفت: «چه دلیلی مثل اتفاق‌های اوکراین در میان باشد و چه دلیلی وجود نداشته نباشد، تحریم‌ها را اعمال خواهند کرد؛ زیرا هدف دیگری دارند و آن کند کردن توسعه روسیه و بلاروس است.»

پوتین این سخنان را در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس که از مسکو دیدن می‌کند بیان کرد. در تصاویر تلویزیونی این دیدار، برخلاف دیدارهای اخیر پوتین با مقام‌های غربی که سر میزی بسیار دراز برگزار شد، پوتین و لوکاشنکو در فاصله‌ای نزدیک کنار هم نشسته‌ بودند.

بیشتر از جهان