پنتاگون: ۵۰ مهاجر افغان در آمریکا، پیشینه فعالیت‌های خطرناک دارند

«ده‌ها نفر از افغان‌هایی که به آمریکا انتقال یافته‌اند، با پیشینه امنیتی خطرناک در سراسر کشور پراکنده‌‌اند»

در جریان عملیات تخلیه نظامی ایالات متحده از افغانستان، ۸۰ هزار و ۴۰۴ شهروند افغان به خارج از آن کشور انتقال یافتند- Donald R. ALLEN / US AIR FORCE / AFP

روز شنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)،  فاکس نیوز گزارش داد که مقام‌های آمریکایی، دست‌کم ۵۰ مهاجر افغان را شناسایی کرده‌اند که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان به ایالات متحده آورده شده‌اند و کارنامه‌های امنیتی نگران کننده‌ای دارند. 

گزارش بازرس کل پنتاگون که این هفته منتشر شد، نشان داد که آژانس‌های ایالات متحده هنگام بررسی مهاجران افغان، از همه داده‌های موجود در مورد شهروندان افغان، استفاده نکرده‌اند. تا کنون بخش‌های امنیتی ایالات متحده، موفق به یافتن حدود ۵۰ تن از افرادی که به آمریکا منتقل شده‌اند و اطلاعات خطرناکی در موردشان در سیستم اطلاعاتی ایالات متحده درج است، نشده‌اند. 

بر اساس گزارش بازرس کل پنتاگون، مرکز ملی اطلاعات زمینی ایالات متحده (NGIC) بررسی‌های خود را در مورد هویت افراد، پس از عملیات تخلیه انجام داده است. از ۲ نوامبر ۲۰۲۱ تا کنون، این مرکز افرادی را در میان انتقال یافتگان شناسایی کرده است که از قبل اطلاعاتی در مورد آنان در سیستم وزارت دفاع آمریکا موجود بوده است و نشان‌دهنده نگرانی‌های امنیتی بالقوه در مورد کارنامه این افراد است. در آن گزارش آمده است: «نگرانی‌های امنیتی مهم شامل افرادی می‌شود که اثر انگشت آن‌ها بر روی بمب‌های دست‌ساز و اشیای مربوط به تروریست‌های شناخته شده یا مشکوک، پیدا شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش بازرس کل پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا موفق نشده است برخی از این افراد را در میان پناهگاه‌های مهاجران پیدا کند. به گفته آن نهاد، از میان ۳۱ موردی که تا ۱۷ سپتامبر از سوی مرکز ملی اطلاعات زمینی آمریکا به عنوان افراد دارای سوابق خطرناک شناسایی شده‌اند، تنها سه مورد را توانسته‌اند پیدا کنند. 

در جریان عملیات تخلیه نظامی ایالات متحده از افغانستان، ۸۰ هزار و ۴۰۴ شهروند افغان به خارج از آن کشور انتقال یافتند. مرکز ملی اطلاعات زمینی آمریکا گفت، تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، توانسته است اطلاعات تقریبا ۵۸ هزار و ۴۵۵ تن را بررسی کند و اتمام روند بررسی همه مهاجران تا مارس ۲۰۲۲ طول خواهد کشید. فرمانده آن مرکز همراه با معاون وزیر دفاع در امور راهبردی، رئیس نهاد پزشکی قانونی و بیومتریک دفاعی، توافقنامه‌ به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد مهاجران افغان را با وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) تا ژوئن ۲۰۲۲ تمدید کرده‌اند. 

سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا به فاکس نیوز گفت: «افغان‌هایی که در روند تخلیه، به آمریکا آمده‌اند، در یک روند  بازرسی چندلایه و دقیق شناسایی می‌شوند. این کار در خارج از کشور (در اردوگاه‌های موقت) آغاز می‌شود و به‌دست متخصصان اطلاعاتی، مجریان قانون، و نیروهای مبارزه با تروریسم از وزارت دفاع، وزارت امنیت داخلی، دفتر تحقیقات مرکز ملی مبارزه با تروریسم، و ​​دیگر شرکای جامعه اطلاعاتی انجام می‌شود.»

او تاکید کرد: «دولت فدرال همه ابزارهای موجود را به‌کار می‌گیرد تا اطمینان یابد که هیچ فردی که تهدیدی برای امنیت عمومی یا امنیت ملی باشد، اجازه ورود به ایالات متحده نخواهد یافت.»

 سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا تاکید کرد، در صورت یافتن هرگونه اطلاعات نگران کننده، از ابزارهایی برای اطمینان از حفاظت مستمر از امنیت ملی ایالات متحده، از جمله حذف افراد از فهرست انتقال، استفاده خواهد شد.

گزارش بازرس کل پنتاگون، نگرانی‌های دیرینه جمهوری‌خواهان را در مورد تفکیک و بررسی اتباع افغان در پی خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و تخلیه از افغانستان، تشدید کرده است.

کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت‌ مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا، به فاکس نیوز گفت: «به‌‌رغم اظهارات عمومی رئیس ‌جمهوری در تابستان گذشته در مورد خروج ناموفق از افغانستان، دولت او هیچ برنامه یا ایده‌ای برای مدیریت این مسئله نداشت. خطاهای مهلک او نه تنها باعث آسیب‌‌پذیری‌های امنیتی شد و جان ۱۳ تن از نیروهای ما را گرفت، بلکه اکنون متوجه شده‌ایم که روند بررسی برای مهاجران افغان نیز ضعیف و ناکافی بوده است.»

 مک‌کارتی افزود: «در حال حاضر ده‌ها نفر از تخلیه‌شده‌ها با پیشینه امنیتی خطرناک، وجود دارند که در سراسر ایالات متحده پراکنده شده‌اند، زیرا این دولت نتوانسته است از تمام اطلاعات موجود در مورد پیشینه این افراد استفاده کند.»

چاک گرسلی، سناتور آمریکایی از ایالت آیووا، نیز با انتقاد از بی‌توجهی دولت بایدن در برنامه‌ریزی عملیات تخلیه، به فاکس نیوز گفت: «کنگره حتی نباید شروع به بررسی پیشنهادهای مربوط به تغییرات گسترده در روند مهاجرت کند. تا زمانی که دولت بایدن، درخواست‌های نظارت درازمدت کنگره بر موضوع مهاجرت و فرآیند اسکان مجدد پناهجویان را تضمین نکند، نباید هیچ تغییری در وضعیت مهاجران تصویب شود.»

با این حال، با گذشت ۶ ماه از عملیات تخلیه نظامی، بیش از ۹ هزار تن از هزاران شهروند افغان که در جریان از افغانستان بیرون آورده شدند، هنوز در اقامتگاه‌های موقت در ابوظبی به‌سر می‌برند. این پناهجویان افغان دولت آمریکا را به بدعهدی و بی‌توجهی به وضعیت‌شان متهم می‌کنند و در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات و گردهمایی‌هایی، از دولت آمریکا می‌خواهند تا تصمیم نهایی را در مورد سرنوشت‌شان بگیرد. اما مقام‌های دولت آمریکا با توجه به حاشیه‌های جنجال‌برانگیز عملیات تخلیه، تصریح کرده‌اند که رسیدن همه افغان‌های ساکن اقامتگاه ابوظبی به آمریکا، ممکن نیست.