کنفرانس مونیخ تحت تاثیر مذاکرات وین

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا حمید نوری و اسدالله اسدی را با زندانیان دو تابعیتی مبادله کند

حسین امیر عبداللهیان در دیداربا «صوفیا ویلمز» وزیر امور خارجه بلژیک در مورد وضعیت اسدالله اسدی گفتگو کرد - عکس از فارس

کنفرانس امنیتی مونیخ که هرساله به منظور بررسی سیاست‌های امنیت بین‌المللی در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود، این بار یک موضوع حاشیه‌ای دیگر هم دارد: مذاکرات هسته‌ای ایران.

اگرچه مناقشه اوکراین و خطر حمله نظامی روسیه محور اصلی گفتگوهای مونیخ است، اما ازآنجایی‌که اخبار غیررسمی از نزدیک شدن به توافق هسته‌ای خبر می‌دهند، انتظار می‌رود نمایندگان اروپایی نیز آخر این هفته به مونیخ سفر کنند تا در کنفرانس احیای برجام، گفتگوها را ادامه دهند.

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آمریکایی مانند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، صدراعظم آلمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و چندین مقام ارشد امنیتی دیگر نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دبیر کل سازمان ملل خواستار اقدام عملی برای پیشبرد مذاکرات شد.

در مقابل، آنتونیو گوترش هم گفت که همه منتظرند که یک توافق مورد قبول همه طرف‌ها برای اجرایی شدن هر چه زودتر توافق از سوی طرف‌های مذاکره و تامین منافع ایران حاصل شود.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه دولت جدید آلمان نیز در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تاکید بر شرایط حساس مذاکرات وین گفت: همه طرف‌ها حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان از این مرحله عبور کنند.

صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس مونیخ تاکید کرد که این کشور هرگز یک ایران دارای سلاح اتمی را نخواهد پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به گزارش فارس، لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا هم در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسئله مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: «بخش‌های مختلف اقتصادی ایتالیا روابط خود را با شرکای خودشان حتی در سخت‌ترین شرایط تحریمی حفظ کرده‌اند و فارغ از تحولات وین این فضا ادامه خواهد یافت، ولی قطعا یک توافق جامع برای احیا برجام فضای جدیدی را برای جهش روابط فی‌مابین ایجاد خواهد کرد.»

امیرعبداللهیان در گفتگو با «ووپکه هوکسترا» وزیر امور خارجه هلند خواهان «رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام» شد. خواسته‌ای که البته پیش‌ازاین آمریکا از پذیرش آن خودداری کرده است.

ایران در مذاکرات به دنبال استرداد حمید نوری و اسدالله اسدی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس مونیخ، به‌جز مسئله احیای برجام، استرداد یا مبادله دو متهم وابسته به حکومت ایران یعنی «حمید نوری» و «اسدلله اسدی» را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

درحالی‌که این روزها دادگاه نوری در استکهلم در جریان است، امیرعبداللهیان با تروریستی خواندن «سازمان مجاهدین خلق» و تقلیل کل دادگاه حمید نوری به این گروه، به «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد گفت: «قابل قبول نیست که روابط فی‌مابین دو کشور هدف دسیسه‌های سازمان مجاهدین خلق (که او آن را منافقین خواند) قرار گیرد.»

محاکمه حمید نوری، از مقام‌های قضایی پیشین جمهوری اسلامی ایران متهم به دست داشتن در اعدام‌های گسترده تابستان ۱۳۶۷، در استکهلم سوئد پیگیری می‌شود. وی نهم نوامبر ۲۰۱۹ هنگام ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت موقت شد و پس‌ازآن این بازداشت‌های موقت تمدید شد تا آن‌که دادگاه او سرانجام در دهم اوت ۲۰۲۱ آغاز شد. روند محاکمه قرار است تا آوریل سال جاری میلادی ادامه یابد.

همچنین، حسین امیر عبداللهیان در دیداری دیگر با «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک در مورد وضعیت اسدالله اسدی، دبیر سوم پیشین سفارت ایران در اتریش گفتگو کرد.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، فوریه امسال به دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست شورای ملی مقاومت وابسته به سازمان مجاهدین خلق در پاریس، در دادگاهی در بلژیک به ٢٠ سال حبس محکوم شده بود.