هفته ۱۰۴ کرونا در ایران؛ افزایش ابتلا و مرگ در ۳۳۷ شهر قرمز

مرکز اورژانس تهران از افزایش بیش از سه برابری ماموریت‌های مرتبط با کرونا همزمان با پیک ششم خبر داد

مرکز اورژانس تهران، از افزایش تعداد تماس‌ با اورژانس تهران به حدود ۹ هزار مورد در روز خبر داد - ایلنا

اپیدمی کووید - ۱۹ در ایران در حالی وارد هفته ۱۰۴ شد که به جای کنترل شرایط بعد از دو سال و کاهش تعداد مبتلایان، آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند بستری و فوت ناشی از این بیماری در بیشتر استان‌ها، افزایش چشمگیری داشته است. 

بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در ایران در هفته چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در کل ایران، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۱۹۷۲۷۶ نفر و تعداد موارد بستری جدید ۱۸۸۶۰ نفر بوده است. همچنین در هفته اخیر تعداد موارد فوت جدید ۹۵۲ نفر بوده است. همچنین میزان مرگ‌های هفتگی کرونایی در استان تهران که مدتی دو رقمی بود، در هفته اخیر سه رقمی شده است.

آمار ابتلا به کرونا در شرایطی افزایشی است که به گفته دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ هنوز اوج پیک ششم کرونا در ایران نرسیده است. 

مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا در باره زمان رسیدن به اوج پیک ششم بیماری گفت: «نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقا اوج و قله پیک چه زمانی خواهد بود. با این حال می‌توان گفت با مقایسه وضعیت‌مان با کشورهایی که زودتر از ما وارد موج بیماری شدند و زودتر از ما روند کاهشی را آغاز کردند، ما هم انتظار داریم طی هفته‌های پایانی سال وارد سرازیری موج شویم، اما نمی‌توان گفت صد درصد این اتفاق می‌افتد یا خیر.»

این کارشناس با انتقاد از این که داده‌های آماری در اختیار متخصصان قرار نمی‌گیرد تا بتوانند ارزیابی بهتری از وضعیت داشته باشند، به ویژه تاکید کرد که از وضعیت ابتلا و مرگ و میر ناشی از اومیکرون در کودکان اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال روز شنبه معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران با بیان این که پیش از این اورژانس به صورت روزانه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تماس داشت، از افزایش تعداد تماس‌ با اورژانس تهران به حدود ۹ هزار مورد در روز خبر داد.

پژمان آقازاده در باره افزایش تعداد ماموریت‌های اورژانس تهران به ایسنا گفت: «پیش از این حدود ۲ هزار و ۵۰۰ ماموریت در روز انجام می‌شد و بعد از پیک ششم تعداد ماموریت‌ها به حدود ۳ هزار و ۱۰۰ مورد در روز افزایش پیدا کرده است. درواقع ماموریت‌های اورژانس تهران حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.»

او با اشاره به ماموریت‌های مرتبط با کرونا توضیح داد: «پیش از پیک ششم حدود ۸۵ ماموریت در روز در ارتباط با کووید۱۹ داشتیم که پس از پیک، حدود ۳۵۰ مورد ماموریت کرونایی در روز انجام می شود که این افزایش بیش از سه برابر است.»

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای ایران نشان می‌دهد با گسترش سویه اومیکرون در ایران و از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در حال افزایش است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران در روز شنبه ۳۰ بهمن، ۳۳۷ شهر در وضعیت قرمز، ۶۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهر در وضعیت زرد اعلام شدند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

در عین حال بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هنوز پوشش کامل واکسیناسیون در ایران اتفاق نیفتاده و از تزریق دوز سوم و واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲ سال استقبال نشده است. 

در شهرهای مختلف ایران تاکنون ۶۱ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۱۹ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۵۶۱ نفر دوز دوم و فقط ۲۱ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۶۲۶ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.