روزانه بیش از چهار هزار نفر بر اثر کرونا در ایران بستری می‌شوند

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت هر روز بیش از ۶۰ هزار مراجعه حضوری سرپایی کرونا در مراکز درمانی گزارش می‌شود

در شبانه‌روز منتهی به شنبه ۲۳ بهمن، ۱۸هزار و ۵۹۸ بیمار جدید کووید۱۹- در ایران شناسایی شدند - ایرنا

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: «بیش از ۶۰ هزار مراجعه حضوری سرپایی کرونا و نزدیک به چهار هزار مورد بستری بیماران کووید-۱۹ به صورت روزانه در مراکز درمانی گزارش شده است.»

به گزارش ایسنا، سعید کریمی با بیان چنین آماری از مردم خواست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در موج جدید، از روند افزایشی آمارها جلوگیری کنند.

این مسئول بهداشتی در شرایطی از مردم خواسته دستورات بهداشتی را رعایت کنند که هیچ‌گونه تدابیر خاصی در مواجهه با موج اومیکرون در ایران در نظر گرفته نشده است. با این که بارها برخی کارشناسان بر لزوم قرنطینه و ایجاد محدودیت‌هایی در فعالیت مراکز گوناگون هشدار دادند، تصمیم‌گیران ستاد کرونا هیچ محدودیت و ممنوعیت جدیدی را اعلام نکردند. 

از سوی دیگر با این که اومیکرون گروه‌های سنی کودکان را که واکسینه نیستند بیشتر از سایر گروه‌ها مورد هدف قرار می‌دهد، دستوری مبنی بر تعطیلی الزامی و صددرصدی مدارس ابلاغ نشده است. 

روز شنبه، صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه فعالیت مدارس در کشور به ویژه مدارس پایتخت اعلام کرد: «در شهر تهران چیزی که اعلام و ابلاغ شد، فعالیت ترکیبی بود. مقطع ابتدایی که هفته گذشته غیرحضوری بود و مقطع متوسطه که دانش‌آموزان واکسن زده بودند، به صورت حضوری و مجازی آموزش‌های خود را دنبال کردند. از این هفته هم فعالیت مدارس به همان سبک و سیاق پیش می‌رود؛ مگر آنکه تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت مدارس در سایر شهرها نیز بر همین اساس دنبال می‌شود مگر این که وضعیت به نقطه بحرانی برسد. روز بیست و سوم بهمن سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اعلام این خبر که ۲۰ درصد مبتلایان را اطفال تشکیل داده‌اند، گفت:«مدارس دوره متوسطه اول و دوم با تشخیص دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و فرمانداری به صورت اقتضایی تعطیل می‌شوند.»

همچنین به گفته رضا رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان «از اول بهمن تا ۲۰ بهمن ماه تست پی‌سی‌آر چهار هزار و ۲۲۳دانش‌آموز در استان کرمان مثبت شده است. همچنین تست کرونای یک هزار و ۸۵۴ معلم نیز مثبت شده و ۲۱ هزار و ۷۱۹ دانش آموز مشکوک به کرونا و همچنین دو هزار و ۶۴۹ نفر معلم دارای علایم هستند.»

در اهواز نیز سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از بستری یک هزار و ۵۰۰ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان در این موج کرونا خبر داد.

دکتر حبیب حی‌بر روز شنبه اظهار کرد: «تاکنون ۴۹۲ تخت عادی و ۲۱۴ تخت ICU برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است که ۶۰ درصد ظرفیت تخت‌های عادی و ۷۴ درصد ظرفیت تخت‌های ICU پر شده‌اند. همچنین تاکنون ۶۴ درصد ظرفیت تخت‌های ICU و ۷۵ درصد ظرفیت تخت‌های عادی که در بیمارستان کودکان ابوذر اهواز برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده‌اند، پر شده است.»

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به شنبه ۲۳ بهمن، ۱۸هزار و ۵۹۸ بیمار جدید کووید۱۹- در ایران شناسایی شدند و در این بازه زمانی ۱۳۳ بیمار جان خود را از دست دادند. سه هزار و ۳۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

اومیکرون در شرایطی در ایران به نقطه بحرانی می‌رسد که برگزاری مراسم مذهبی اعتکاف به طور کامل ممنوع نشده است. برگزاری این مراسم تنها در شهرهای قرمز ممنوع اعلام شده است و در شهرهای در وضعیت زرد و نارنجی کرونایی با شرط اینکه افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای پذیرش نشوند و افرادی که سه دوز واکسن خود را تزریق کرده باشند یا تست منفی ارایه دهند، می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

در حال حاضر در ایران ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد هستند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.