آمار ابتلای کودکان به کرونا بالا رفت؛ داروهای ساده هم نایاب شدند

افزایش هشت برابری بستری‌ها؛ در شهرهای نارنجی، مراسم اعتکاف برگزار می‌شود

اجباری کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا را در پی داشت - atlanticcouncil

موج ششم کرونا در ایران با سرعت فزاینده‌ای در حال گسترش است؛ تا حدی که تعداد شهرهای قرمز در مدت کمتر از ۲۰ روز از یک شهر به ۲۴۷ شهر رسید. در حال حاضر ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر در وضعت زرد قرار دارند و به گفته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، آمار مراجعان مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های تهران در حال افزایش است. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، هم از افزایش هشت برابری بستری‌ها در مراکز درمانی ایران خبر داد. هم‌زمان، برخی شهرها و مراکز درمانی نیز از افزایش تعداد مبتلایان کودک و بستری آنان خبر دادند و مرگ یک کودک مبتلا به کرونا در همدان مسئولان آموزش‌وپرورش را با انتقاد‌های زیادی مواجه کرد. در همین حال، انجمن داروسازان نیز اعلام کرد که حتی داروهای معمولی مثل شربت دیفن‌هیدرامین هم در برخی داروخانه‌ها نایاب شده‌اند.

به گفته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، آمار ورودی بیماران جدید به مراکز درمانی در مدت یک روز، بیش از هفت هزار نفر بود که از این تعداد، ۲۹۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. زالی همچنین تعداد مراجعان سرپایی در تهران در همین بازه زمانی را بیش‌ از ۱۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت که در حال حاضر چهار هزار و ۲۵۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تهران بستری‌اند.

در خبری دیگر، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، از افزایش هشت برابری آمار بستری در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: «ادامه فعالیت حضوری مدارس در شهرهای قرمز به تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر، طولانی‌تر شدن دوره همه‌گیری و افزایش مرگ‌ومیر نیز منجر می‌شود.» او با هشدار درباره افزایش میزان مرگ‌ومیر در روزهای آینده، تاکید کرد که در این شرایط، نه فقط رفتن به مدرسه که حتی تردد در شهرهای قرمز هم جایز نیست.

اعتکاف در شهرهای نارنجی بلامانع است

با وجود هشدارهای مداوم کارشناسان، ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه رویه‌های پیشین خود، از اعمال محدودیت‌ و قرنطینه شهرهای قرمز خودداری می‌کند. روز یکشنبه، ۲۴ بهمن، بهرام عین‌اللهی بدون هیچ‌ اشاره‌ای به ضرورت برقراری محدودیت‌ها، از مردم خواست از حضور در مهمانی‌ها پرهیز کنند. او در حالی مردم را به حضور نیافتن در اجتماع‌ها و مهمانی‌ها توصیه کرد که بنا بر شیوه‌نامه‌ای که وزارتخانه تحت مدیریتش منتشر کرد، شرکت در مراسم اعتکاف ماه رجب در روزهای ۲۶ تا ۲۸ بهمن «بلامانع» اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، و طبق شیوه‌نامه‌ای که رسانه‌های داخلی متن کامل آن را منتشر کردند، مساجد و مراکز مذهبی در شهرهای نارنجی می‌توانند تا ۲۰ درصد ظرفیت خود افراد را برای مراسم اعتکاف پذیرش کنند. این تصمیم در حالی گرفته شد که تعداد شهرهای قرمز به‌سرعت در حال افزایش است.

افزایش کودکان بیمار با اجباری کردن آموزش حضوری

ستاد ملی مقابله با کرونا نه تنها با برقراری محدودیت‌ها برای کنترل بیماری موافقت نمی‌کند، بلکه با صدور مجوز برای برگزاری مراسم مذهبی و اجباری کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس سرعت گسترش بیماری را هم افزایش داده است.

اجباری کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا را در پی داشت. در روزهای گذشته، دانش‌آموز ۱۴ ساله‌ای به نام مرسانا خزائی در همدان در پی ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. با این‌ حال وزارت آموزش‌وپرورش مدعی است که مرسانا خارج از مدرسه به بیماری مبتلا شده است. عبدالله جعفری، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان همدان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ادعا کرد مرسانا خزائی هنگامی که برای شرکت در مسابقات اسکیت از همدان به سمنان رفته بود، به کرونا مبتلا شد. با وجود این، خانواده مرسانا تاکید کردند که فرزندشان در مدرسه به بیماری مبتلا شده است.

پیش‌تر برخی کارشناسان هشدار داده بودند که اجباری کردن دانش‌آموزان به حضور در مدارس در شرایطی که موج ششم کرونا آغاز شده، بازی با جان کودکان است اما به این توصیه‌ها توجه نشد و حالا خبرها حاکی از آن است که کار تعداد زیادی از کودکان به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و تزریق رمدسیویر کشیده شده است.

علی رستگاری، پزشک اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران، با تایید افزایش آمار ابتلای کودکان به کرونا گفت: «درگیری ریه و افت اکسیژن خون در میان کودکان مبتلا وجود دارد و حتی بسیاری از بچه‌ها به دلیل درگیری ریوی رمدسیویر دریافت می‌کنند.»

او با تاکید بر لزوم واکسینه شدن سریع کودکان به روزنامه همشهری گفت در مدتی که مدارس بازگشایی شد، بسیاری از کودکان بیمار شدند و بیماری را به والدین خود نیز منتقل کردند.

کمبود داروهای ساده مثل دیفن هیدرامین

هم‌زمان با افزایش آمار ابتلا و مراجعه به مراکز درمانی، توزیع دارو نیز بار دیگر با اختلال روبه‌رو شد. علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، روز دوشنبه، ۲۵ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از کمبود داروهای ساده مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و شربت دیفن‌هیدرامین در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: «آمپول‌های‌ ب‌کمپلکس و استامینوفن و حتی ناپروکسن و اکسپکتورانت هم در داروخانه‌ها به‌سختی پیدا می‌شود.»

علی فاطمی‌ پیش‌تر نیز هشدار داده بود که اگر در تامین داروهای مربوط به مقابله با ویروس جدید خللی وارد شود، خروج از موج ابتلا به اومیکرون به‌سختی میسر خواهد بود.