هند کشتی متعلق به پسران علی شمخانی را توقیف کرد

شهریور ماه گذشته نیز، مقام‌های گمرکی هند از توقیف دو کانتینر حامل مواد مخدر در بندر موندرا در گجرات خبر دادند

عکس از شفقنا

مسئولان بندری در هند یک کشتی متعلق به شرکت «آدمیرال» را که در مالکیت پسران علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی است، توقیف کردند.

خبرگزاری ایلنا روز جمعه به نقل از یک منبع آگاه، نوشت که کشتی کابل و تمام باری که حمل می‌کرد، از تقریبا ١٠ روز پیش به دلیل نقص مدارک، به حکم یک دادگاه هندی در بندر کاندلای آن کشور توقیف شده‌ است. 

سازمان بندر دولتی هند اعلام کرد که در مدارک این کشتی و شرکت‌هایی که کشتی کابل محموله‌‌هایشان را جابه‌جا می‌کند، تناقض‌هایی وجود دارد.

یکی از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا، با تایید توقیف کشتی کابل در بندر کاندلا گفت: «از آنجا که این کشتی با پرچم ایران تردد نمی‌کند، بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «این کشتی متعلق به شرکت ادمیرال است و احتمالا به دلیل نقص مدارک در بندر کاندلا به مشکل خورده است.»

به گزارش ایلنا، کشتی کابل حامل صدها کانتینر حاوی کالاهای مختلف از مبدا ایران به مقصد هند است.

این نخستین بار نیست که هند کشتی‌هایی از مبدا ایران را توقیف می‌کند یا بازمی‌گرداند. اواخر سال ٢٠٢٠، بندر موندرا در ایالت گجرات که فعال‌ترین پایانه کانتینری هند آنجا واقع است، به دلیل کشف بار غیرمجازی که گفته می‌شد مبدا آن یک بندر ایرانی است، اعلام کرد که کشتی‌ها و محموله‌ها از مبدا ایران را نمی‌پذیرد.

به نوشته ایلنا، پس از دو ماه ممنوع شدن ارسال بار و اعزام کشتی‌های ایرانی به این بندر، این ممنوعیت «با مذاکرات و رایزنی‌ها دولت ایران و اخذ پاره‌ای تعهدات از خطوط و شرکت‌های کشتیرانی» لغو شد.

شهریور ۱۴۰۰ نیز مقام‌های گمرکی هند از توقیف دو کانتینر حامل موادمخدر در بندر موندرا در گجرات خبر دادند که یکی از افغانستان و دیگری از بندرعباس به آنجا فرستاده شده بودند و مجموع ارزش محموله‌ هرویین کشف‌شده از آن‌ها چیزی حدود ۲۰ میلیارد روپیه بود.

گارد ساحلی و نیروهای ضدتروریسم هند هم در عملیاتی مشترک، یک قایق ماهیگیری ایرانی حامل حدود ۵۰ کیلو هرویین را در نزدیکی سواحل ایالت گجرات در غرب آن کشور توقیف کردند.