آتش شمخانی در خرمن افغانستان

جمهوری اسلامی ایران با میزبانی از طالبان در تهران به دنبال مقابله با آمریکا است

علی شمخانی با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد- ATTA KENARE / AFP

سخنان و استقبال گرم علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از رهبران طالبان در تهران، آتشی در خرمن دولت و جامعه مدنی افغانستان زده ‌است. 

او دیروز پس از دیدار با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان، در تهران گفت: «در ملاقات امروز با هیات سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که سیزده سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته‌ است.» علاوه بر این، احمد نادری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران، در مصاحبه با تهران‌تایمز از نزدیکی جمهوری اسلامی با طالبان دفاع کرد و گفت: «در شرایط فعلی رابطه ما با طالبان بر اساس دشمن دشمن من، دوست من است قرار دارد. ما و طالبان دشمن مشترکی داریم و آن ایالات متحده است.» مقام‌های جمهوری اسلامی محدود نماند. عطاالله مهاجرانی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز در توییتی دعوت جمهوری اسلامی ایران از طالبان و مذاکره با شورشیان افغان را «هوشمندی سیاسی» خواند.

دولت افغانستان که دل خوشی از گسترش دیپلماسی منطقه‌ای طالبان ندارد و با وجود حضور آمریکا در این کشور، در ۲۰ سال گذشته بر اساس حسن همجواری با تهران، رابطه‌ای گرم با این کشور برقرار کرده ‌است. در بیانیه‌ای، دولت افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از گروهی در تهران اشاره می‌کند که برای کابل همچنان دست‌کم خشونت‌افروز و شورشی است.

باری سلام، مشاور ارشد وزیر امور خارجه افغانستان، با بازنشر توییت آقای شمخانی گفته‌ است: «دشمن دشمنت همیشه دوستت نیست. اشتباه می‌کنید.»

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد اشرف غنی هم می‌گوید: «در «ولایت» و «امارت»  وجوه مشترک فراوان است. حتی چهره‌های اصلاح‌طلب و روشنفکر مانند مهاجرانی عاشق چشم ملاعمر شده‌اند.»

نه طالبان و نه جمهوری اسلامی ایران، جزئیات زیادی از این سفر هیات طالبان به تهران که وارد سومین روز شده است، منتشر نکرده‌اند. اما خبرگزاری فارس گزارش داد شمخانی به طالبان گفته ‌است جمهوری اسلامی ایران، هیچگاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد، به رسمیت نخواهد شناخت.

از قول ملا برادر هم گزارش شده ‌است «ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم.»
بر اساس این گزارش، در این دیدار، ملا عبدالغنی برادر نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به «بد عهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم.»
وی گفت: ما معتقدیم که در آینده افغانستان، همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته باشند و ایفای نقش کنند.
ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرز‌های افغانستان و ایران را مورد تاکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمام تفاوت‌های مذهبی و نگرش سیاسی، جمهوری اسلامی ایران و طالبان وجوه و منافع مشترک فراوانی دارند. رویکرد حمایتی جمهوری اسلامی ایران در قبال طالبان چند سویه است. سپاه پاسداران، علاوه بر اینکه از طالبان به عنوان نیرو‌های نیابتی علیه ناتو و آمریکا استفاده می‌کند، این گروه را بهترین سپر برای‌عدم نفوذ داعش به مرز‌های شرقی کشور خود نیز قرار داده ‌است. طالبان توانستند با از بین بردن هسته‌ داعش در غرب و جنوب غرب افغانستان که مرز‌های طولانی با ایران دارد، نگرانی این کشور را از نفوذ داعش به مرز‌های شرقی ایران، جایی که ظرفیت برای جذب‌شدن به گروه داعش بیش از حد است، کاهش دهند.

از سوی دیگر، گروه طالبان به واقعیتی تبدیل شده ‌است که خواسته یا نخواسته در آینده سیاسی کشور نقش خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران برای حفظ نفوذ خود در آینده سیاسی منطقه، علاقمند به این رابطه و دوستی با طالبان است.

برای طالبان نیز وابستگی مطلق به پاکستان خطرناک خواهد بود. این گروه در بیست سال گذشته، حمایت فراوانی از اسلام آباد دریافت کرده‌ است. اما اکنون که می‌خواهد از طریق مذاکرات صلح، وارد حوزه اصلی سیاست کشور شود، نیازمند گسترش ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی‌ خود است.

از این‌‌رو، می‌توان متوجه شد که طالبان به دلیل نگرانی همیشگی از فشار بیش از حد آمریکا بر پاکستان، برای قطع حمایت پاکستان از طالبان، در جستجوی متحدان دیگری است. اکنون در کنار پاکستان، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و تا حدی چین نیز به عنوان حامی این گروه در مبارزه با آمریکا در منطقه مطرح هستند. به همین دلیل است که می‌توان سفر ملا برادر را به مساله بازنگری امریکا به توافق صلح میان این کشور و گروه طالبان، ارتباط داد.

بدون تردید یکی از قربانیان این بازی‌های سیاسی منطقه‌ای، مردم افغانستان است که هر روزه در حملات طالبان قربانی می‌دهند. شاید دل بستن آنها به همسایه نیک که بتواند درد و رنج آنها را درک کند، نتیجه‌بخش نباشد و بار دیگر مصایب مردم افغانستان قربانی منافع سیاسی شود.