طرح اینتل: تراشه استخراج رمزارز با هزار برابر قدرت بیشتر

این ساختار روی یک قطعه سیلیکونی سوار شده است تا بر تولید محصولات فعلی کمترین تاثیر را داشته باشد

«شتاب‌دهنده بلاک‌چین» قرار است اواخر امسال عرضه شود - DAVID BECKER / AFP

اینتل در حال طراحی تراشه جدیدی است که به طور خاص برای استخراج رمزارزها طراحی شده است. 

این تولیدکننده اعلام کرد که «شتاب‌دهنده بلاک‌چین» قرار است اواخر امسال عرضه شود و گفت که این فناوری پتانسیل آن را دارد که «با شروع عصر متاورس و وب۳» همه افراد را قادر کند «بر محتوای دیجیتال و خدماتی که ارائه می‌‌کنند»،  مالکیت بیشتری داشته باشند.

عملکرد این تراشه ظاهرا به تنهایی «در مقایسه با واحد پردازش گرافیکی‌های رایج برای استخراج [رمزارز] مبتنی بر SHA-۲۵۶ ، بیش از هزار برابر در هر وات بهتر است» و این شرکت می‌گوید که در همایش بین‌المللی مدار حالت جامد (ISSCC) در این ماه، جزئیات بیشتری را ارائه خواهد کرد.

راجا ام.کدوری، معاون ارشد اینتل، می نویسد: «ما در این فکریم که برخی از بلاک‌چین‌ها به میزان زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارند که متاسفانه به مقدار زیادی انرژی تبدیل می‌شود. مشتریان ما به دنبال راه‌‌حل‌های ارتقاپذیر و پایدارند و به همین دلیل، ما با توسعه کارامدترین فناوری‌های محاسباتی در مقیاس واقعی و مناسب، تلاش‌های خود را بر تحقق ظرفیت کامل بلاک‌چین متمرکز می‌کنیم.»

کدوری همچنین گفت که دو شرکت -آرگو بلاک‌چین و بلاک، شرکت سرمایه‌گذاری جک دورسی که پیش از این اسکوئر نام داشت- نخستین مشتریان این محصول فناوری‌اند.

او افزود: «این ساختار روی یک قطعه سیلیکونی سوار شده است تا بر تولید محصولات فعلی کمترین تاثیر را داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌های زیست محیطی در خصوص استخراج رمزارز مدت‌ها است که تایید شده اگرچه این را که تراشه اینتل راه‌حل کافی برای حل آن است یا نه، هنوز باید [صبر کرد و] دید. بر اساس بررسی دانشگاه کمبریج، گفته می‌شود که اثرات زیست محیطی بیت‌کوین بیش از [تمامی اثرات زیست محیطی] کل هلند است.

چنین مشکلاتی به فناوری‌هایی مانند متاورس و وب۳ منتقل می‌شوند که روی بلاک‌چین ساخته می‌شوند و مدافعان آن ادعا کرده‌اند که آینده اینترنت خواهد بود.

 وب۳ به لحاظ نظری به کاربران این امکان را می‌دهد که درباره خدماتی که استفاده می‌کنند، حرف و نظری بیشتری داشته باشند.

توییتر یک نسخه غیرمتمرکز سرویس خود را پیشنهاد کرد که در آن، بخش‌های مختلف در مقایسه با آنچه اکنون به عنوان وب‌سایت «اصلی» توییتر می‌شناسیم، خطمشی‌های مدیریتی داشته باشد و قوانین متفاوتی اعمال کند؛ در حالی که سایر بخش‌ها ممکن است به گره‌هایی در شبکه [اینترنت] تبدیل شوند که پیام‌‌رسانی فوری را تسهیل می‌‌کند.

اگرچه هنوز از بسیاری از این فناوری‌ها تصویر کاملا مشخصی وجود ندارد، حتی اگر وجود داشته باشد، ممکن است [که این فناوری‌ها] به نتیجه نرسند. 

موکسی مارلین اسپایک، پایه‌گذار سیگنال، این طور استدلال کرد: «افراد نمی‌خواهند سرویس‌دهنده [سرورهای] شخصی خود را اجرا کنند و هرگز نخواهند خواست.» در حالی که جک دورسی، مدیر توییتر، گفت که وب۳ «در نهایت یک واحد متمرکز با مشخصه متفاوت است».

دلیل آن این است که ادعاهای [مربوط به]  فقدان تمرکز [در فناوری بلاک‌چین] هنوز محقق نشده است و محصولات مبتنی بر بلاک‌چین مانند ان‌اف‌تی (NFT) اغلب از فروشگاه‌های متمرکز آن‌ها به سرقت می‌روند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی